عید فطر نشان‌دهنده وحدت مسلمانان و مایه آرامش مومنین است
کد خبر: 3328197
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
حسن پویا:

عید فطر نشان‌دهنده وحدت مسلمانان و مایه آرامش مومنین است

گروه اندیشه: معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره)، معتقد است که مسلمانانی که روز عید فطر را درک می‌کنند، قبولی اعمال خود را به چشم می‌دیدند و در نماز عید فطر به یک احساس آرامشی دست می‌یابند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن پویا، معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص جایگاه عید فطر در میان مسلمانان گفت: در اسلام چند عید است که پیامبر(ص) و مسلمانان صدر اسلام اهتمام خاصی بر آن‌ها داشتند، در این میان عید فطر جایگاه خاصی داشت.
پویا ادامه داد: این بدان خاطر است که مسلمانان در ماه مهمانی خداوند و حضور در پیشگاه رحمت الهی را درک کرده‌اند و کسانی که در روز عید فطر را درک می‌کنند، قبولی اعمال خود را به چشم می‌دیدند و در نماز عید فطر به یک احساس آرامش دست می‌یابند. این در حالی است که در یک ماه کل لحظات در حال تقرب به خداوند سپری شده است.
مسلمانان صدر اسلام در عید فطر خود را پیروز می‌دیدند
وی افزود: نگاه مسلمان صدر اسلام این بود که پس یک تکلیف بزرگ الهی، خود را پیروز و موفق می‌دیدند و احساس می‌کردند که از این آزمون مهم الهی سربلند بیرون آمده‌اند و در جایگاه قرب الهی خود را احساس می‌کردند و این عید آرامش‌بخش تمام وجود آنها پس از یک ماه عبادت بود.
پویا در پاسخ به اینکه چه توصیه‌هایی برای اعمال روز عید فطر شده است، گفت: اعمال چندی بیان شده است که در کتاب مفاتح الجنان آمده است، اما آنچه سرآمد همه این هاست برپایی نماز عید فطر است.
وی ادامه داد: این نماز که به جماعت خوانده می‌شود، وجودش به این جهت است که مسلمانان گرد هم جمع شوند و برای یک ماه روزه‌داری به هم تبریک بگویند.
پویا افزود: این نماز به ویژه با دعایی که در قنوت‌های آن خوانده می‌شود و دو خطبه‌ای که مردم در آن به دستورات و تقوای الهی راهنمایی می‌شوند بسیار اهمیت دارد. با این دعا‌ها انسان خود را در پیشگاه خداوند آرام احساس می‌کند و با آن دعا خود را به خدا عرضه می‌کند و یاد می‌کند، آنچه را که وظیفه بوده و انجام داده است.
حرمت روزه در ماه رمضان تسلیم‌شدن در برابر امر خداست
وی در پاسخ به این که چرا در این روز روزه گرفتن حرام است، گفت: احکام تعبدی جای چون و چرایی و سوال ندارد. مثلا نمی‌توان پرسید که چرا ما نماز صبح را دو رکعت می‌خوانیم، چرا که به تعبیر امام خمینی(ره)، عقل بشر قاصر و کوتاه است که بتواند به حقیقت و واقعیت احکام برسد.
پویا ادامه داد: اما چون خدا دستور داده است، در ماهی روزه می‌گیریم و در یک روز نباید روزه بگیریم و این نشان‌دهنده آن است که انسان مسلمان تسلیم کامل امر خداست، تا آنجایی که یک کاری که انجام دادن آن در یک ماه عبادت محسوب می‌شود، در یک روز خاص بدل به امری حرام می‌شود و این نشان می‌دهد که انسان خود را در پیشگاه خداوند مطیع و فرمانبردار معرفی می‌کند.
عید فطر نشان‌دهنده وحدت مسلمانان است
وی در پاسخ به این پرسش که عید فطر چه جایگاهی در وحدت بخشی به مسلمانان دارد، گفت: یکی از شاخصه‌‌های احکام اسلامی عموما  اعلام وحدت و هماهنگی مسلمانان است. قبله واحد، زمان مشخص، نماز جماعت، جمعه و نیز عید فطر همه نشان می‌دهد که اهمیت وحدت، یگانگی و یکپاچگی چقدر مهم‌تر است. روزه که زمانش طولانی‌تر است، نسبت به سایر عبادات نشانه ژرف‌تری است که وحدت را نشان می‌دهد.

captcha