آیا از تدارکات خدا برای مهمانی‌اش استفاده کرده‌ایم؟
کد خبر: 3328181
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
دانش‌آموخته جامعة‌المصطفی(ص) تشریح کرد:

آیا از تدارکات خدا برای مهمانی‌اش استفاده کرده‌ایم؟

گروه اندیشه: میریوسف موسوی‌ معتقد است که ترک معصیت و عمل به واجبات نسخه‌‎ای همیشگی برای رسیدن به تحول معنوی است، اما آیا ما از تدارکات خدا برای مهمانی‌اش در ماه رمضان استفاده کرده‌ایم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین میریوسف موسوی‌، دانش‌آموخته جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به مناسبت روزهای آخر ماه رمضان گفت: آنچه در این ماه مهم است این است که چقدر توانستیم از ماه مهمانی خدا استفاده کنیم و چه بهره‌هایی توانستیم از این میهمانی ببریم که علی الاصول باید بهره‌هایی معنوی باشد. آیا ما توانستیم از آنچه خداوند برای مومنان تدارک دیده بود، استفاده کنیم.

لوازم بهره‌مندی از ماه رمضان
موسوی‌  ادامه داد: نکته دیگر شرایط و زمینه‌های استفاده از این ماه است. برای استفاده از ماه مبارک باید شرایطی در خود ایجاد کرده باشیم که بتوانیم از این ماه استفاده کنیم. بسیاری از احادیث از ماه‌های مبارک رجب و شعبان به عنوان مقدمه ماه رمضان یاد کرده است. فردی هم که می‌خواهد به مهمانی برود، باید قبل از ورود به مهمانی خود را آماده کند. البته انسان باید در کل سال خود را آماده کند، اما در همین دو ماه هم می‌توان خود را برای ورود به ماه رمضان آماده کرد.
وی افزود: انسان باید برای استفاده از این ماه عزم و اراده داشته باشد. مشکل کسانی که نمی‌توانند از فیوضات این ماه بهره بگیرند، این است که نمی‌خواهند خود را در معرض فیوضات قرار دهند، ما باید خودمان را در معرض نفحات الرحمان قرار دهیم که بتوانیم استفاده کنیم.

خود را ارزیابی کنیم
موسوی با بیان اینکه باید ببینیم در ارزیابی که ما از خودمان انجام می‌دهیم، چقدر توانسته‌ایم به امر خداوند متعال گوش فرا دهیم، گفت: باید ببینیم که چقدر به عبودیت خدا پرداختیم، اگر این ارزیابی مثبت باشد به این معناست که ما توانسته‌ایم پله‌هایی خود را بالاتر ببریم.
وی تصریح کرد: در این صورت استفاده کافی از ماه رمضان را کرده‌ایم، در غیراین صورت مصداق حدیثی می‌شویم که ایشان به زن روزه‌داری که به کنیز خود ناسزا گفت، ایشان به آن زن فرمودند روزه نیست و تنها گرسنکی و تشنگی می‌کشد. مهمترین چیز این است که ببینیم توانسته‌ایم درجه دینی خود را بالا تر ببریم یا در انجام عبادات یا ترک آن پیشرفتی داشته باشیم.

آیا تحول معنوی پس ماه رمضان ممکن است
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا پس از ماه رمضان هم می‌توان به تحول معنوی رسید، گفت: چه در ماه رمضان باشیم و چه در ماه‌های دیگر نسخه کاملی که علمای بزرگوار برای انسان پیچیده‌اند، یکی است که دو کار عمده است و با انجام این دو کار انسان به مقامات معنوی می‌رسد.
وی ادامه داد: یکی از این دو همان کاری است که امیرمومنان(ع) از پیامبر(ص) پرسیدند که بهترین چیز در این ماه چیست که حضرت می‌فرمایند دوری از گناه. از سوی دیگر ما وقتی به توصیه علما به دیگران نگاه می‌کنیم می‌بینیم یکی دوری و ترک گناه است و دوم عمل به واجبات است.
موسوی افزود: ما گناه‌های متعددی داریم، اجتماعی، اقتصادی و...، اگر کسی بتواند خود را از گناه‌ها اعم از مالی و اجتماعی دور نگاه  دارد و در مقابل گناه تقوا داشته باشد نصف راه تحول معنوی را طی کرده است.
وی تصریح کرد: دومین قدم انجام واجبات است. در این صورت پس از ترک گناه اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، شالوده معنوی ما شکل می‌گیرد. بعد می‌رسیم به کارهای مستحبی و ذکرهای خاص که انسان را به اوج می‌رساند.

عید فطر، عید دستاورد‌ی بزرگ
وی ادامه داد: وقتی انسان کاری را انجام می‌دهد چیزی به او می‌دهند، عید فطر روزی است که مزد روزه‌داری انسان به وی داده می‌شود. از سوی دیگر روز عید روزی است که انسان کار بزرگ و رو به پیشرفتی انجام داده است و عید فطر چنین عیدی است.
موسوی در پایان گفت: شاید به اعتبار اینکه بگوییم انسان که یک ماه صبر کرده است و به عبادت و شب‌زنده‌داری مشغول بوده است، به مقامی معنوی و قربی الهی و حیات طیبه و تعالی روحی می‌رسد. اگر کسی بتواند خود را به آن قرب الهی برساند، کار رو به پیشرفت انجام داده که در عید فطر آن را جشن می‌گیرد.

captcha