توصیه‌ها و نکته‌های ناب شب‌های قدر/ حلاوت شب قدر را از دست ندهیم
کد خبر: 3324138
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
در گفت‌وگو با صادق گل‌زاده مطرح شد؛

توصیه‌ها و نکته‌های ناب شب‌های قدر/ حلاوت شب قدر را از دست ندهیم

گروه جامعه: معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های شب‌های قدر و اعمال خاصی که باید در این شب‌ها انجام داد، گفت: درک سحر‌های قدر و قرآن خواندن در شب قدر، حلاوت این شب‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گل‌زاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اهمیت و جایگاه شب قدر گفت: شب قدر، شبی استثنایی در هر یک سال از عمر ماست.

وی افزود: مردد بودن شب قدر بین اینکه شب قدر نوزدهم، بیست‌و یکم یا بیست‌وسوم باشد، بنا به آنچه در روایات آمده است و بزرگان گفته‌اند، برای آمادگی و ظرفیت کامل برای درک شب قدر پیدا کردن است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه شب نوزدهم رمضان شب آمادگی و بیست‌ویکم طلب و برنامه‌ریزی و شب بیست‌وسوم شب نتیجه‌گیری و استجابت دعوات و دعا‌های هر سه شب است، بیان کرد: ما مومنین وظیفه داریم این سه شب رمضان و لیالی قدر را که ظرفیت زمانی مورد نظر برای تحقق لیله القدر را به‌وجود آورده است، احیا بگیریم و از اذان مغرب تا اذان صبح بیدار باشیم و به عبادت بپردازیم.

حجت‌‌الاسلام گل‌زاده خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) کودکان خانه را روز قبل از شب قدر توصیه به خواب و استراحت مورد نیاز می‌کردند تا شب بتوانند راحت بیدار بمانند و شب قدر را درک کنند. حتی در مواقعی اگر بچه‌ها خواب‌آلود می‌شدند توصیه می‌کردند که صورتشان را بشویند و یا مختصر آبی را به صورتشان می‌پاشیدند تا بچه‌ها هم شب قدر را درک کنند.

بودن در بین بیدار‌دلان اثر وضعی دارد

وی تصریح کرد: بودن در بین بیدار‌دلان اثر وضعی دارد، یعنی درک طبیعی شب قدر و بودن در جمع مومنین شب زنده‌دار لیالی قدر حساب و کتاب خاص خودش را دارد.

هیأت علمی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اعمالی که برای این شب مطرح شده است گفت: اعمل شب‌های قدر بسیار گسترده است که افراد می‌توانند به مراجعه به مفتایح الجنان و بر اساس اعمال آمده در آن به عبادت خودشان بپردازند.

قرآن خواندن شیرینی استراتژیک شب قدر است

گل‌زاده ادامه داد: ازجمله اعمال شب قدر قرآن خواندن است که بسیار به آن توصیه شده است؛ شب قدر، شب نزول قرآن است و در واقع قرآن خواندن، پیک جشن میلاد نزول قرآن و شیرینی استراتژیک شب قدر است که نباید از آن غفلت کرد.

وی افزود: نماز‌های مختلفی برای شب قدر مطرح شده است؛ بویژه نماز‌های شب؛ مومنین به نماز شب در شب‌های قدر همت کنند که اگر همه مومنین به این مهم عنایت کنند و در دعای نمازشبشان برای فرج و ظهور حضرت مهدی(عج) دعا کنند تاثیرات خاص خودش را خواهد داشت.

هیأت علمی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه دعا کردن در شب‌های قدر بسیار توصیه شده است، خاطرنشان کرد: دعای جوشن کبیر، دعای مجیر، ادعیه فراوان دیگر همچون ابوحمزه ثمالی و دعا‌های دیگری که وجود دارد سرفصل‌های برجسته شب قدر است. یکی از اعمال برجسته شب قدر تذکر، موعضه، نصیحت و دریافت معارف دینی است.

شب قدر موج‌ و اوجی از باور و ایمان

وی در ادامه گفت: مومنین به بیانات وعاض و خطبات سخنوران در لیالی قدر که مباحث اخلاقی، دینی، تربیتی و اعتقادی را مطرح می‌کنند به قطع ثواب جدی بگیریند و اینطور نباشد که تنها در یک بخش از این شب‌ها شرکت کنند. نکته مهم بعدی خواندن دعای شب قدر و قرآن به سر گرفتن است که بسیار دلنشین است و موج‌و اوجی از باور و ایمان ماست.

گل‌زاده با اشاره به اینکه مومنین باید به سحر‌های قدر توجه و آن را درک کنند گفت: بعضی افراد هستند که از سرشب بهره می‌برند و احیانا آخر شب‌ها را می‌خوابند، اما باید گفت کسانی که می‌توانند حتما این سحر‌ها را جدی بگیرند. نکته استراتژیک دیگر شب‌های قدر این است که مومنان با اخالص این سحر‌ها را درک کنند و توبه و استغفار نیز از برجسته‌ترین اعمال سحر‌های لیالی قدر است.

دعا چراغ راه در تاریکی است

وی ادامه داد: دعا چراغ راه در تاریکی است؛ ما قرار است راهی را برویم و در این راه به چراغی نیاز داریم که این چراغ، دعا است، اما دعا خواندن و در دعا متوقف شدن و به لوازم دعا عمل نکردن یعنی به جدیت وارد دعا نشدن و دعا را ناقص خواندن. لذا ادعیه منبع دین هستند و باید آنها را جدی بگیرند.

خودمان هم عمل کنیم

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: وقتی ما در دعای خودمان می‌گوییم خدایا نیازمندان را از گرسنگی نجات بده‌، یعنی خدا می‌گوید که فطریه دهید، انفاق کنید، افطاری بدهید و به نیازمندان کمک کنید. لذا معلوم است  که از یک طرف ما باید دعا کنیم که خدا نیازمندان را اطعام کن و از طرف دیگر خودمان هم عمل کنیم؛ دعا هم مثل قرآن و روایات منبع دین است و باید به او عمل کنیم.

گل‌زاده با بیان اینکه دعا در فرهنگ تشیع فقط ورد و ذکر نیست بلکه دستور العمل دینی هم هست، گفت: ویژگی بعدی شب‌های قدر این است که جمع بسیاری از مومنین در کنار هم قرار می‌گیرند که این یک سرمایه عظیم است و باید آن را جدی گرفت. وقتی این جمع عظیم در کنار هم قرار می‌گیرند در میان این افراد نفس‌های پاکی وجود دارد که تاثیرگذار است. درواقع قطرات کنار هم آمدند و به دریا تبدیل شده‌اند.

وی خدمت‌رسانی به مومنین در شب‌های قدر را یک امتیاز ویژه دانست و افزود: خدمت به این جمع هم خود نوعی عبودیت است. افرادی که در تامین نیاز‌های این افراد از تقسیم قرآن در بین آنها گرفته تا سحری دادن و به هرشکلی که خادمی این افراد را می‌کنند، باید مقید باشند که درک بیشتری از محتوای مجلس ببرند و خدمتشان را جدی بگیرند چراکه آنها دو ثواب را خواهند برد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: رسانه‌ها با ارتباط زنده‌ای که از حرم‌های شریف معصومین و محیط‌های مذهبی منتشر و منتقل می‌کنند، مخصوصا برای کسانی که در بستر بیماری هستند که به‌غیر از رسانه‌های صوتی و تصویری راه دیگری ندارند از بهترین خدمت‌هایی است که دست‌اندرکاران این رسانه‌ها انجام می‌دهند، لذا آنها هم با وضو و با توجه به برنامه‌ای که تولید می‌کنند همت داشته باشند، چرا‌که آنها هم داخل شب‌زنده‌‌داران لیالی قدر خواهند بود.

captcha