بدبینی و بی‌اعتمادی؛ آفات اجتماعی جامعه/ توحیدمحوری و معادباوری تقویت شود
کد خبر: 3314262
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
نهاوندی عنوان کرد:

بدبینی و بی‌اعتمادی؛ آفات اجتماعی جامعه/ توحیدمحوری و معادباوری تقویت شود

گروه اجتماعی: مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به اینکه بدبینی و بی‌اعتمادی یکی از آفات اجتماعی امروز است، اظهار کرد: ما باید نیروی کارآمد انسانی را پرورش دهیم و به‌سمت تمدن نوین اسلامی پیش برویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست تخصصی «خانواده، سبک زندگی و ماهواره»، ظهر امروز، 24 خردادماه با حضور حجت‌الاسلام علی نهاوندی، مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی، جمعی از اهالی رسانه و مسئولان فرهنگی در سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای مراسم، بعد از تلاوت کلام الله مجید، حجت‌الاسلام علی نهاوندی، مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به اینکه خانواده سهم مهمی در بنای تمدن و پرورش استعدادهای نسل جدید دارد، اظهار کرد: تأمین امنیت و آرامش روانی اجتماعی، در خانواده شکل می‌گیرد زیرا خانواده نخستین نهاد تجلی‌بخش سبک زندگی و سلول بنیادین در بافت جامعه به شمار می‌رود.

سلول بنیادی خانواده، مبتنی بر سبک زندگی است

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی با بیان اینکه سلول بنیادی خانواده، مبتنی بر سبک زندگی است، ادامه داد: اگر تمدن‌سازی نوین اسلامی به تغییر سبک زندگی منجر شود، می‌تواند نقش‌آفرینی مثبتی در این بنیاد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خانواده به‌عنوان سلول بنیادی و تمدن نوین انسانی و اسلامی تحت تأثیر دو مورد قرار دارد، اظهار کرد: بر این اساس خانواده تحت تأثیر جامعه ایرانی و حلقه باز بین‌المللی و بررسی آناتومی تغییرات فرهنگی و سبک زندگی قرار دارد.

نهاوندی به بحث جمعیت در ایران اشاره کرد و در ادامه پنجره جمعیت را پنجره طلایی جامعه امروز دانست و گفت: طبق آمار جامعه‌شناسان کسانی که در سن 15 تا 64 سال هستند، جزو پنجره طلایی قرار می‌گیرند که امروزه 71 درصد از جمعیت ایران در این بازه قرار دارند و اگر این آمار به 60 درصد برسد، جامعه ما با آسیب‌هایی رو به رو خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بدبینی و بی‌اعتمادی یکی از آفات اجتماعی امروز است، اظهار کرد: ما باید نیروی کارآمد انسانی را پرورش دهیم و به سمت تمدن نوین اسلامی پیش برویم، همچنین نباید بگذاریم رابطه مردم با نظام آسیب ببیند و مردم دچار بدبینی شوند.

توجه به سازه‌های اخلاقی مردم

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی با بیان اینکه نباید بگذاریم سازه‌های اخلاقی مردم آسیب ببیند، عنوان کرد: جامعه ایرانی به شدت دستخوش تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی پیش‌بینی ناپذیر به ویژه نسل جوان قرار گرفته است لذا حجم و سرعت تغییرات و فشارهای اجتماعی بر روی خانواده‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: تجملات و فشارها باعث شده بسیاری از آداب و رسوم‌ها در خانواده همانند نحوه ارتباط دختر و پسر، برخورد با والدین، مناسبات حقوقی خانواده و ازدواج تغییر کند و مشکلات فرهنگی همانند زیست مجردی و ازدواج سفید به بزرگ‌ترین معضل جامعه امروز تبدیل شوند.

نهاوندی خانواده را اولین کانون مستحکم، تداوم حیات و پناه اجتماعی دانست و با اشاره به اینکه نرخ رشد آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورهای دیگر 15 درصد بیشتر از ایران است، ادامه داد: اگر خانواده ایرانی متلاشی شود، جامعه نیز از هم می‌پاشد زیرا خانواده تولیدکننده سرمایه ایرانی، اجتماعی و علمی است.

دین؛ قوی‌ترین عامل برای آرامش‌بخشی در محیط اجتماعی

وی با اشاره به اینکه دین قوی‌ترین عامل برای آرامش‌بخشی در محیط اجتماعی و ارائه راه حل به شمار می‌رود، اظهار کرد: برای جامعه دینی، زیارت یک نیاز ضروری است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ارتباطات گسترده و عمیق با فامیل و تغییر نگرش را مهم‌ترین عامل بازسازی روابط اجتماعی و خانوادگی دانست و ادامه داد: شاخصه‌های جامعه پویا تولید و خلق دانش است بنابراین ما باید کاری کنیم که بار اضافی از دوش خانواده‌ها برداشته شود و باید آسیب‌‌شناسی اجتماعی را در زمینه‌های مختلف انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جامعه دچار عصبیت ناخواسته و نهاد ناآرام است، بیان کرد: نداشتن شکیبایی مهم‌ترین امر در این زمینه است لذا باید تصمیمات فرهنگی بلندمدت با محوریت دینی گرفته شود تا راهبردها و سیاست‌های فرهنگی در خصوص جامعه و خانواده با تغییر ساختارها و مدیران تغییر نکند.

اقتصاد فرهنگ در جامعه مغفول واقع شده است

به گفته حجت‌الاسلام نهاوندی، اقتصاد فرهنگ در جامعه مغفول واقع شده است، از همین رو باید توحیدمحوری و  معادباوری را تقویت کنیم و به موضوعاتی مانند عفاف، حیا، صداقت، احترام به یکدیگر، ادب و احترام در جامعه و خانواده بیشتر بپردازیم.

وی با بیان اینکه در همه کشورها عوارضی برای شبکه‌های ماهواره‌ای در نظر گرفته شده در حالی که در ایران این شبکه‌ها رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اظهار کرد: نسل اول شبکه‌های فارسی زبان به صورت غیرمستقیم و در قالب مینی‌سریال و انیمیشن برنامه‌هایی ضد ارزشی بر علیه ایران تولید می‌کنند که محصول کشورهای آمریکا، کلمبیا، مکزیک و کره جنوبی است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی نقطه هدف شبکه‌های ماهواره‌ای را خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و ادامه داد: شبکه‌های ماهواره‌ای همچون فارسی وان، من و تو، جیم تی وی،‌ بی بی‌ سی و ... که توسط گروه‌های مجاهدان خلق، بهائیت و یهودی اداره می‌شوند با تجمل‌گرایی،‌ خیانت،‌ عشق مثلثی، دروغ‌گویی و بی‌اعتمادی قصد از هم پاشیدن نهاد خانواده ایرانی را دارند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها قربانیان ماهواره می‌شوند، افزود: تغییر در نگرش فکری افراد، بی‌حجابی،‌ بی‌بند و باری در جامعه، تأخیر در امر ازدواج و بلوغ زودرس، نگاه ابزاری به زنان و دختران، ترس و اضطراب از جمله مواردی است که این شبکه‌ها مورد هدف قرار داده‌اند.

نهاوندی با بیان اینکه مؤلفه‌های فرهنگی پایدار باید درون‌زا، فراگیر و فرابخش باشد، اظهار کرد: معیار تربیت پایدار قلب سلیم، عقل‌ سلیم و نفس مطمئنه است.

captcha