تفاضل ائمه(ع) بر یکدیگر از سنخ تفاضل سوره‌های قرآن است
کد خبر: 3309730
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در درس تفسیر:

تفاضل ائمه(ع) بر یکدیگر از سنخ تفاضل سوره‌های قرآن است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه قرآن، انسان مومن را به مشی عالمانه و محققانه در زندگی دعوت کرده است، به موضوع برتری ائمه(ع) بر یکدیگر اشاره و تاکید کرد: تفاضل ائمه(ع) بر یکدیگر از سنخ تفاضل سوره‌های قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 10 خرداد در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به استدلال‌های پوچ و بی‌محتوای مشرکان و کفار گفت: قرآن فرمود اگر معیار شما آباء و اجدادتان باشد معلوم است که شما براساس هوا و هوس خود حرف می‌زنید.
وی با اشاره به اختیاری بودن اعمال انسان اظهار کرد: فرمود خدا اگر جلوی شما را بگیرد این تکامل نیست و جبر می‌شود به همین دلیل راه را به همه نشان داده است بنابراین اینها طبق هوا حرف می‌زنند و خودشان این راه را اختیار کرده‌اند.

این مفسر قرآن بیان کرد: به پیامبران هم فرمود شما موظفید تا هرگز اینها را رها نکنید. درست است که هجر جمیل داشته باشید ولی نباید جریان یونس(ع) را دنبال کنید و اگر خواستید برنجید هجر و ترک جمیل داشته باشید و باید تا زنده‌ای در میان مردم باشی ولی فاصله فکری میان تو ای پیامبر و کفار و مشرکان وجود دارد و باید حفظ شود.
وی افزود: قرآن فرمود ادله اینها هواست و برهان عقلی و صحیحی ندارند لذا با اهل کتاب یک طور و با مشرکان طور دیگری حرف بزن و به اهل کتاب بگو همه کتب الهی محترم است و اگر سخن از نسخ است بازگشت نسخ در مسایل دینی، بطلان نیست و هیچکدام از کتب باطل نشده و باطل شدنی هم نیست و هیچکدام هم معادل ندارد.
این مرجع تقلید عنوان کرد: کتاب غیر از معجزه است. در مباحث گذشته گفتیم هر معجزه‌ای که هر نبی آورد الی یوم القیامه معجزه است و این طور نیست که با پیشرفت علمی زیرسؤال برود و فقط در عصر خودش معجزه باشد. کتب آسمانی هم اگر چه مثل معجزه نیست ولی در مقطع خود حجت بوده‌اند.

همه کتب آسمانی نصاب معجزه را دارند

وی ادامه داد: قرآن فرمود ما می‌گوئیم یهود و نصرانیت در موضع خود حق بود و فرمود مسلمانان شما هم در یاری دین مانند مسیحیان باشید که حرف عیسی را گوش کردند البته امروز مسیحیت را به این روز درآورده‌اند وگرنه منظور مسیحیتی است که از عیسی(ع) تبعیت کردند. پس نبوت و کتب آسمانی قبل همه حق هستند کلٌ فی موطنه و این انبیاء و کتب نصاب کتاب و نبوت را دارند گرچه میان مرسلین و کتب و انبیاء فرق است چه اینکه قرآن همه سوره‌هایش معجزه است و هیچ سوره‌ای قابل تحدی و آوردن مثل نیبست و این طور نیست که تبت یدا مانند قل هوالله باشد که ثلث قرآن است، همه سوره ها نصاب معجزه را دارند ولی درجات اعجاز فرق می‌کند.
برتری ائمه بر یکدیگر

این مفسر قرآن بیان کرد: با این شرح و تفصیل، ائمه هم نصاب امامت را دارند اما ممکن است با تفاضل که البته باید این تفاضل ثابت شود که به صورت نسبی هم قابل اثبات است همان طور که برخی ویژگی‌ها را امام سجاد دارند که دیگری ندارد. همه ائمه مثل سوره قرآن هستند که یکی یاسین است و قلب قرآن و دیگری لایلاف قریش که این دو معجزه‌اند ولی هر دو یکی نیست.
استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: مبدا و منتهای همه ما یکی است و هر کدام درباره عمل خودمان مسئول هستیم و این طور نیست که مبدا و معاد ما از سایر ادیان متفاوت باشد از این رو در عناصر کلی مانند توحید، حق و باطل و ... یکی هستیم و هم سیر و هم سیرورت ما در نزد خداوند یکی است.
وی در تفسیر خالد بودن کفار در جهنم افزود: علامه طباطبایی فرمود مشرک و تبهکار مخلد فی النار است  که بحث آن گذشت اما مانده جزاء وفاقا(آیه 22 نبا) که باید در سوره نبا توجیه شود تا با خالدین در تناقض نباشد که در سوره نبا خواهیم گفت.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به تفاوت سیر با صیرورت بیان کرد: صیرورت، سیر و رجوع نیست زیرا سیر و رجوع الی الله قابل فهم است ولی صیرورت یعنی چه؛ انقلاب الی الله یعنی چه؛ اینها نیازمند توجیه است. آنهایی که درباره الله احتجاج می‌کنند یقین ندارند که معاد هست و می گویند چگونه می‌شود که مرده‌ها باز می‌گردند به دنیا در حالی که اینها نمی‌دانند دنیا به معاد تبدیل می‌شود.
لزوم زندگی محققانه در دنیا

وی افزود: در سوره حج فرمود اگر مقلدی و مرجعی و تابعی و ..... محقق باش، اگر کسی را به عنوان مرجع و والی و مطبوع قبول کردی باید برهان داشته باشی و اگر هم عده‌ای دنبال شما راه افتادند باید برهان داشته باشند یعنی اگر مقلد و مرجعی در هر دو صورت عالمانه باش. روایتی را کلینی فرمود که خصیصه مردان با ایمان این است که دوطرفشان بسته است و باز نیست اگر بخواهند سمت تصدیق بروند نیازمند برهان هستند و بخواهند به سمت تکذیب برگردند آنجا هم سیم خاردار دارند که برهانتان چیست؟. این زندگی در فضای علم و تحقیق است.

این مفسر قرآن تاکید کرد: انسان باید عالمانه میان صفا و مروه علمی حرکت کند؛ اگر سر خم کرد و گفت آری باید استدلال داشته باشد و اگر گفت نه همین طور.
تذکره دائمی قیامت و ظهور

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن فرمود حجت این‌ها داحض است یعنی فروریخته و باطل است تصریح کرد: فرمود قیامت حق است و ما موظفیم به قیامت و ظهور مومن باشیم زیرا شاید هم اکنون قیامت و ظهور رخ دهد و ما باید آماده باشیم البته ما موظف به تعیین موعد و زمان نیستیم ولی شاید قیامت و ظهور الان در راه باشد بنابراین باید دائما ذکر این مسایل در ذهن ما باشد.

captcha