حرکت در مسیر قرآن و ائمه(ع)؛ بهترین راه برای بهره‌مندی از جوانی
کد خبر: 3308982
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶

حرکت در مسیر قرآن و ائمه(ع)؛ بهترین راه برای بهره‌مندی از جوانی

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) قوچان گفت: برای استفاده صحیح از جوانی باید به یک راهنمای آگاه و آشنا به مسیر و دور از خطا و اشتباه را سرلوحه قرار داد که بهترین راهنما قرآن و احادیث صحیح معصومین(ع) است.

حجت‌الاسلام کاظم حریف، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) قوچان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به شخصیت فردی حضرت علی‌اکبر(ع) عنوان کرد: بنا بر روایات، این حضرت، جوانی خوش چهره، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و رخسار، شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) بوده است.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در تربیت حضرت علی‌اکبر(ع)، آموزش قرآن و معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی به وی تلاش بلیغی داشته‌اند، گفت: بر این اساس حضرت علی اکبر(ع)، ناز جوانی را با نیاز به پروردگار همراه کرد و بدین گونه صورت زیبا را با سیرت دلربا درآمیخت.

حق محوری، ادب و فروتنی؛ رمز مانایی و جاودانگی

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) قوچان با اشاره به اینکه علی بن الحسین(ع) خداوندگار ادب بود و شور و طراوت جوانی هرگز وی را از دایره ادب به ویژه در برابر پدر خارج نکرد، اظهار کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) رمز مانایی و جاودانگی را به جوانان آموخت که همانا حق‌محوری، ادب و فروتنی است.

وی ابراز کرد: ادب حضرت علی‌اکبر(ع) در برابر پدر تنها به دلیل روابط عاطفی نبود بلکه پدر را امام و مقتدای خویش می‌دانست، امام حسین(ع) نیز فقط بدان سبب که علی فرزند اوست، بدو عشق نمی‌ورزید بلکه او را جوانی نجیب، پاکدامن و پرهیزکار می‌دید و از این روی فرزند خود را گرامی می‌داشت.

وی با بیان اینکه آن حضرت شخصیت برجسته‌ای داشت که از زمان طفولیت تا زمان شهادت پیوسته مورد اکرام و احترام بزرگان بوده و است، افزود: در اوج نوجوانی و جوانی زبانزد و شاخصی برجسته برای جوانان مسلمان محسوب می‌شد، ضمن اینکه حضرت علی اکبر(ع) در دوران عمر کوتاه خودش خدمات و مسائل بسیار مهمی را در راه اعتلای اسلام انجام داد و دارای چنان کرامت انسانی بود که زبانزد خاص و عام شد.

 حجت‌الاسلام حریف با اشاره به اینکه در آن زمان حضرت علی اکبر(ع) الگوی جوانان و نوجوانان به ویژه جوانان بنی هاشم بود که به وی اقتدا می‌کردند، اظهار کرد: در این راستا جوانان امروز نیز باید اعمال و رفتار وی را سرلوحه رفتار و کردار خودشان قرار دهند.

تبعیت محض حضرت علی‌اکبر(ع) از اوامر و مناهی پروردگار

وی با بیان اینکه تبعیت محض حضرت علی اکبر(ع) از اوامر و مناهی پروردگار، از او انسانی برجسته ساخته بود، عنوان کرد: امام حسین(ع) در مورد حضرت علی اکبر(ع) در روز عاشورا سه تعبیر به کار برده‌اند، اول اینکه صورت و خلقتش شبیه پیامبر(ص) بود اما دو شباهت دیگر زمانی که این جوان به نقطه پایان زندگی‌اش رسید، پدیدار شد که شامل شباهت خلقی و منطقی به رسول‌الله(ص) می‌شود.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) قوچان اظهار کرد: حضرت علی اکبر(ع) در اوج نوجوانی و جوانی زبانزد و شاخصی برجسته برای جوانان مسلمان بود زیرا دارابودن کمال در دوران نوجوانی و جوانی از جمله موهبت‌ها و عنایت الهی است، ضمن اینکه این حضرت دارای فضایل و ویژگی‌های خدامحورانه بود و تمام حرکات، سکنات و رفتار ایشان بر اساس دستور الهی و مورد رضای الهی صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که جوانان به راحتی می‌توانند از وجود چنین شخصیت‌هایی الگو بگیرند و شباهت منطقی و خلقی به این بزرگوار پیدا کنند، عنوان کرد: برای استفاده صحیح از جوانی باید به یک راهنمای آگاه و آشنا به مسیر و دور از خطا و اشتباه را سرلوحه قرار داد که بهترین راهنما قرآن و احادیث صحیح معصومین(ع) است.

حجت‌الاسلام حریف با بیان اینکه دوران جوانی و نوجوانی فرصتی بسیار ارزشمند و بی بدیل است، به روایتی از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه «جوانی را قبل از پیری و سلامتی را قبل از مریضی دریاب» اشاره کرد و گفت: برخی از فرصت‌طلبان از استعداد بکر و تازه جوانان سوء استفاده می‌کنند و آن‌ها را به سوی قدرت، ثروت و شهوت سوق می‌دهند اما اسلام با سه مقوله اخلاق، عقاید و احکام، دنیا و آخرت یک جوان را ترسیم کرده است و وظایفی را اعم از دنیوی و اخروی برای جوانان و نوجوانان برمی‌شمرد.

captcha