تفاوت نگرش درباره یمن؛ از علل زلزله سیاسی در خاندان آل سعود
کد خبر: 3247230
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
احمد شوهانی عنوان کرد:

تفاوت نگرش درباره یمن؛ از علل زلزله سیاسی در خاندان آل سعود

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اوضاع اخیر عربستان گفت: برکنار شدن برخی مقامات سعودی از سوی پادشاه عربستان به دلیل مواضع متفاوت آنها نسبت به مسئله یمن بود.

احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با فاجعه‌بار خواندن وضعیت کنونی یمن و با اشاره به سکوت معنادار سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها گفت: متأسفانه عده‌ای از طریق پول‌های عربستان تطمیع شده‌اند و شاهد هستیم برخی کشورهای غربی به همراه آمریکا به نفع عربستان موضع‌گیری کرده‌اند؛ نهادهای بین‌المللی نیز متأثر از موضع‌گیری کشورهای غربی واکنش نشان می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت یمن اظهار کرد: امروز غیرنظامیان در آسیب و محاصره هستند و آل سعود اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه از قبیل کمک‌های دارویی و غذایی را به یمن نمی‌دهد که باعث بروز فاجعه و بحران شدید در این کشور می‌شود.

خادم‌الحرمینی ظالم‌تر از اسرائیل

منتخب مردم ایلام در مجلس افزود: یمن کشور فقیری است و زیرساخت‌های ضعیفی دارد و از درون مشکلاتی داشته است؛ مدت‌هاست با درگیری‌های داخلی مواجه بودند و امروز حملات هوایی و محاصره این کشور مشکلات آنها را تشدید کرده است.

وی تصریح کرد: لازم است کشورهایی که ارتباط و نفوذ در عربستان دارند از نفوذ خود استفاده کرده و راه‌حل سیاسی برای این مسئله پیدا کنند.

شوهانی افزود: هرچند آل سعود ادعای خادم‌الحرمینی دارد اما ظالم‌تر و جنایت‌کارتر از این رژیم وجود ندارد؛ حتی اسرائیل نیز چنین رفتاری علیه مردم غزه نداشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: قطعاً رژیم جنایتکار و ظالم آل سعود در مورد کشتار مردم بیگناه یمن باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

موضع‌گیری متفاوت؛ دلیل برکناری مقامات سعودی

وی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در بین مقامات عربستان از سوی پادشاه این کشور گفت: حذف‌شدگان از قدرت مطمئناً موضع‌گیری‌شان عکس موضع‌گیری نظام حاکم بوده است که بخشی از این مسائل مربوط به موضوع یمن می‌شود؛ این افراد نگاه متفاوتی نسبت به دخالت آل سعود در یمن داشتند اما به دلیل اینکه نظام سیاسی عربستان مبتنی بر پاسخگویی و مردم‌سالاری نیست، سیاست‌های خود را پی می‌گیرند و اهمیتی به افکار عمومی نمی‌دهند.

شوهانی تصریح کرد: اتفاقاتی که در یمن افتاده در بلند مدت منجر به تحولات جدی عمیق در عربستان خواهد شد؛ چرا که عربستان نشان داده پایبند به قواعد و قوانین بین‌المللی نیست و افکار عمومی علیه حاکمان و نظام سیاسی این کشور هستند.

جمهوری اسلامی تلاش خود را برای یافتن راه حل سیاسی افزایش دهد

وی با اشاره به رویکرد آل سعود نسبت به جمهوری اسلامی ایران گفت: آنها تصور می‌کنند شیعیان یمن را تحریک شده‌اند، این در حالی است که مردم یمن مستقل هستند و می‌خواهند در راه استقلال نظام سیاسی خود گام بردارند.

این نماینده مجلس نهم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش کرد از ابزارهای دیپلماتیک استفاده کند تا بتواند کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به مردم یمن برساند اما آل‌سعود اجازه نداد؛ به نظر می‌رسد ایران باید تلاش‌های خود را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه خود افزایش دهد و از مسیرهای سیاسی قضیه یمن را حل و فصل کند.

شوهانی با بیان اینکه عربستان سیاست زمین سوخته را در یمن دنبال می‌کند، گفت: آل سعود به دنبال این است که یمن را از درون متلاشی کند؛ بنابراین نه تنها جمهوری اسلامی بلکه نهادهای بین‌المللی مانند سازمان بین‌المللی کنفرانس اسلامی و سازمان ملل باید به میدان بیایند و مردم یمن را از این وضعیتی که گرفتار شده‌اند نجات دهند.

captcha