کل تلاوت قرآن محصور در موسیقی نشود
کد خبر: 3218769
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
پرهیزکار:

کل تلاوت قرآن محصور در موسیقی نشود

گروه فعالیت‎های قرآنی: استاد شهریار پرهیزکار در نشست تخصصی قرائت‌پژوهی ضمن تأکید بر تربیت قاریان حافظ قرآن گفت: نباید به گونه‌ای ورود کنیم که کل تلاوت قرآن ما محصور در موسیقی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، شهریار پرهیزکار، امروز، هفتم اردیبهشت در نشست تخصصی قرائت‌پژوهی در پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم گفت: در کشور ما تاکنون رابطه درستی بین فن قرائت و علم قرائت نداشته‌ایم.
وی افزود: مشاهده شده است که نام دانشکده، دانشکده علوم و فنون قرائت است ولی وقتی سرکلاس حاضر می‌شویم می‌بینیم هنوز بین این دو مقوله در دانشکده‌های ما نیز تفکیک صورت نگرفته و مسئله مغفول مانده است.
وی افزود: در بحث فنون قرائات می‌توان با یک تلاوت تقلیدی نیز به فن قرائت به معنای هنر خوب تلاوت کردن، دست یافته است ولی فاصله خاصی با علوم قرائت دارد.
حافظ کل قرآن تصریح کرد: در حوزه قرائت و حفظ نباید قرائت را از حفظ قرآن جدا کنیم در حقیقت این عنوان که بیان می‌شود فلان شخص قاری خوبی است یا حافظ خوبی است، به طور کلی اشتباه است.
وی گفت: در برخی از کشورها وقتی کسی به عنوان یک قاری در مسابقات شرکت می کند در ابتدا باید آزمون حفظ پنج تا ده جزء قرآن را بگذراند و بعد به سراغ آزمون قرائت می‌روند اما در کشور ما این رسم معمول نیست.
پرهیزکار بیان کرد: اینکه در کشور ما یک فرد قاری منفک از حافظ است در کشورهای دیگر اسلامی این گونه نیست و در حقیقت مسابقات و سیر فعالیت‎های قرآنی کشور باید به سمتی برود که علوم و فنون و حفظ و قرائت را به هم نزدیک کند.
این استاد قرآن اظهار کرد: اینکه گفته می‎شود ما دنبال ده میلیون حافظ قرآن هستیم بسیار خوب است چون تبعیت از امر رهبری است ولی ظاهر چیزی را که امروز می‎بینیم این است که ما بیشتر به دنبال پرورش قاری هستیم تا حافظ.
وی بر لزوم معنامحوری و تدبر در قرآن تأکید کرد و گفت: باید مطمئن شویم که برنامه‎های ما باعث می‌شود که یک قاری قرآن بتواند زندگی خود را نیز با این مفاهیم قرآنی اداره و راه را پیدا کند.
پرهیزکار اظهار کرد: 10 میلیون حافظ قرآن با هدف‌گذاری صوری مطرح نشده است بلکه منظور رهبر انقلاب از این ده میلیون، ده میلیون حافظ عالم و آگاه و با بصیرت است که بتواند تکلیف خود را از قرآن بگیرد.

captcha