رجب؛ ماهی با عطر دل‌انگیز نیایش
کد خبر: 3176719
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵

رجب؛ ماهی با عطر دل‌انگیز نیایش

گروه اندیشه: ماه رجب ماهی به وسعت تمام دل‌های منتظر و عاشق! ماهیست که در آن زمان و لحظه‌ها معنا ندارد و عطر دل‌انگیز نیایش در تمامی لحظه‌های این ماه پربرکت، جان و دل را نورانی می‌سازد.

ماه رجب ماهی عجیب است! ماهی سراسر شگفتی و ناگفته! ماهی سراسر راز! ماهی سراسر پاکی! ماهی سرتاسر بندگی و خضوع ! ماهی که در آن همه و همه هیچ و فقط و فقط برای یک نفر عاشق می‌شوند! ماهی سراتاسر راز ! ماهی سراسر شیدایی ماهی سراسر خضوع و پاکدامنی به راستی ماهیست عجیب و سراسر...

آغاز ماه رجب در حقیقت نویدبخش تولد و زندگی دوباره برای عاشقان معبود است ماهی که فصل جدیدی را در کتاب زندگی آنان که به دنبال معشوق واقعی هستند می‌گشاید و عطر دل‌انگیز نیایش در تمامی لحظه‌های این ماه پربرکت، جان و دل را نورانی کرده و راه یافتگان به درگهش را قدمی به عرش کبریایی نزدیک می‌کند.

فرشتگان نیز در این ماه به شور و شعف می‌پردازند و درباره مومنانی که حقیقت ماه رجب را دریافته‌اند اینگونه ندا سر می‌دهند؛ خوشا به حال رجبیون، خوشا به حال آنان که والایی ماه رجب را دریافته‌اند، خوشا به حال آنان که از برکت ماه رجب نصیبی اندوخته‌اند.

پویندگان طریق بندگی و سلوک با آغاز ماه رجب، با دست یازیدن به درگاه رحمت الهی در صدد تزکیه نفس و روح خود برمی‌آیند تا خود را برای ورود به ماه میهمانی خدا رمضان و درک حقایقی هرچند اندک از لیلةالقدر آماده کنند.

ائمه اطهار(ع) همواره به ارزش ماه رجب برای آغاز نقطه رهایی از تمایلات دنیایی و قدم به دریای بیکران رحمت و فضیلت الهی و اتصال ان به ماه پربرکت رمضان اشاره کرده‌اند.

حضرت رسول(ص) پیرامون این ماه مبارک اینگونه فرموده است؛ «ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمی‌رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است و رجب، ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است».
کسى که یک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

پیامبر(ص) همچنین می‌فرماید «ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب» مى‌گویند؛ زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‌شود پس بسیار بگویید استغفرالله و اسئله التوبه».

پیامبر گرامى اسلام(ص) همچنین در بیان عظمت و اهمیت ماه رجب مى‌فرماید: خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشته‌اى به نام «داعى» قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت کننده، هرشب تا به صبح گوید: خوشا به حال کسانى که به ذکر الهى مشغولند، خوشا به حال کسانى که با میل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند.

و خداوند مى فرماید؛ من همنشین کسى هستم که با من همنشین باشد، و مطیع کسى هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده‌ام کسى را که از من طلب آمرزش کند. این ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است، هرکس مرا در این ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم و هرکس از من چیزى بخواهد، به او عطا کنم و هرکس از من هدایت جوید، هدایتش کنم. من این ماه را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده‌ام پس هرکس به آن چنگ زند، به من مى‌رسد.

اما آنچه زیبایی ماه رجب را افزون می‌کند، فرشته‌ای است که از سوی پروردگار برای ما خاک نشینان پیغام آورده و هر شب تا به صبح چنین ندا سر می‌دهد: «طوبی لذاکرین، طوبی لطائعین؛ آفرین بر یادکنندگان خداوند، آفرین بر اطاعت کنندگان او».

ای صبا نکهتی از خاک در یار بیار
ببر اندوه دل و مژده دلدار بیار
نکته روح فزا از دهن یار بگوی
نامه خوش خبر از عالم اسرار بیار

و چه دلرباست آنجا که فرشته پیغام برما، سخن حضرت دوست را چنین بازگو می‌کند: «اَنَا جَلیسٌ مَنْ جالَسَنی وَ مُطیعٌ مَن اِطاعَتی وَ غافِرٌ مَنِ اسْتَغْفَرَنی؛ من هم‌نشین کسی هستم که هم‌نشین من باشد و اطاعت کسی را می‌کنم که اطاعتم کند و از گناه و لغزش آن که تقاضای بخشش نماید، چشم پوشی می‌کنم».

خداوندا! این چه ندایی است که بنده گناهکاری چون من را، با آن به جانب خویش فراخوانده‌ای. آدم خاکی کجا و هم‌نشینی با پروردگار عالمیان کجا؟

تعالی الله! چه دولت دارم امشب
که آمد ناگهان دلدارم امشب
تو صاحب نعمتی، من مستحقم
زکات حسن ده خوش دارم امشب

حال که در این ماه شریف به هم‌نشینی با خود مفتخرم فرمودی، دیگر بار مرا از دیدار و بودن با خود محرومم مساز که بی تو بودن را بر نمی‌تابم.

دلبرا! چه کسی سعادتمندتر از من که خدایی چون تو دارم، مرا به خویش فرا می‌خواند و وعده‌ام می‌دهد که اگر اطاعتش برگزینم، اطاعتم نماید.

آری! چرا چنین نباشد که عبودیت و خاکِ در جانان شدن، کمال والای انسانیت و مقام خلافت الهی را به بشر ارزانی می‌کند و او را از سرگردانی در عالم طبیعت می‌رهاند و به مشاهده ملکوت جهان هستی نایل می‌سازد.
جان فدای تو که هم جانی و هم جانانی
هر که شد خاک درت رَست ز سرگردانی

پس اکنون که سفره بخشودگی و عفو و رحمت برایم گسترانیدی، ندای «العفو» سر می‌دهم و از آستان تو تقاضای توبه و بخشش می‌کنم.

کرده‌ام توبه به دست صنمی باده فروش
که دگر مِی نخورم بی‌رخ بزم آرایی

کورش دیباج/ شعبه استان مرکزی

captcha