صله ارحام؛ زمینه ساز نشاط معنوی و شادی روحی انسان‌ها
کد خبر: 3060594
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

صله ارحام؛ زمینه ساز نشاط معنوی و شادی روحی انسان‌ها

گروه اجتماعی: مسئول دبیرخانه هیأت نظارت بر کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان کردستان با اشاره به وجود آیات قرآن و احادیث مبنی بر اجرای فریضه صله رحم گفت: صله رحم از کارهای پسندید‌ه‌ای است که موجب شادی و نشاط معنوی در روح انسان می‌شود.

کامل گلباغی،  مسئول دبیرخانه هیأت نظارت بر کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: واژه عید از عودت آمده است و به معنای عودت ارتباط بین خانواده‌ها، همسایگان و آشنایان، عودت دید و بازدید‌ها و در کل عودت صله ارحام است، که اگر شکل نگیرد، هیچ کار درستی انجام نشده و نمی‌توان از این عید و بهار طبیعت لذت برد.
وی افزود: بهار زنده شدن طبیعت، سر زندگی، نشاط، طراوت، پاکی و تولدی دوباره را به ارمغان دارد و صله ارحام نیز پاکی ضمیر، نشاط و آرامش و عشق و محبت را به همگان هدیه می‌دهد، که اگر با هم همراه شوند، ما شاهد بهار جاودانه زندگی در خانواده و جامعه خواهیم بود.
این کارشناس مذهبی عدم انجام صله ارحام را عامل فروپاشی خانواده‌ها دانست و گفت: فروپاشی خانواده در نتیجه فروپاشی جامعه را به دنبال دارد و شاخه‌های جامعه که وحدت، یکپارچگی و مودت و دوستی است نیز نیست و نابود خواهد شد و موجب عدم تشکیل جامعه بشری و انسانی می‌شود.
صله ارحام موجب برقراری تعاملی سازنده با همنوع می‌شود
وی افزود: صله رحم از کارهای پسندید‌ه‌ای است، که علاوه بر ایجاد شادی و نشاط معنوی در روح انسان، باعث می‌شود انسان رفتارهای نکوهیده‌ای مانند غرور، حسادت و کینه را کنار گذاشته و با همنوع خویش تعاملی شایسته برقرار کند.
مسئول دبیرخانه هیأت نظارت بر کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان کردستان با اشاره به وجود آیات قرآن و احادیث مبنی بر اجرای فریضه صله رحم گفت: صله رحم از کارهای پسندید‌ه‌ای است که موجب شادی و نشاط معنوی در روح انسان می‌شود.
کامل گلباغی، عنوان کرد: خداوند در سوره مبارکه رعد مسائلى را به عنوان خصوصیات صاحبان خرد بیان مى کند و سود قیامتى آن را پیشواز ملائکه از آنان در محشر و سلام فرشتگان به ایشان، و عاقبت بخیرى مى‌داند.
وی افزود: از جمله آن مسائل صله رحم است، براین اساس خداوند متعال در سوره رعد می‌فرماید:«والَّذین یصلون ما امر الله به ان یوصل؛ و کسانی که هرآنچه را خداوند به پیوستن آن فرمان داده می‌پیوندند» و درباره قطع رحم در همین سوره آ یه‌اى کمرشکنی قرار دارد: و« . . .و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یُفسدون فى الأرض اولئک لهم اللَّعنةُ و لهم سوء الدّار؛ و آنان که قطع مى‌کنند آنچه را خدا به پیوند آن دستور داده، و فساد در زمین مى‌نمایند بر اینان است لعنت و براى آنان است دوزخ»، (رعد/25).
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: با توجه به این آیات قرآن می‌فهمیم صله رحم چه اندازه اهمیت دارد، که انجامش موجب استقبال فرشتگان از انسان در قیامت، و سلام آنها و عاقبت بخیرى و قطعش باعث لعنت، سوء عاقبت و ممنوعیت از نجات است.
بزرگان در انجام صله رحم متواضع باشند
وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام افراد نسبت به احترام به بزرگ‌ترها سفارش شده‌اند، ولی بزرگان نیز باید در به جا آوردن صله رحم متواضع باشند و به دیدار جوان‌ترها بروند، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرماید: «از من نیست کسی که صله رحم را به جا نیاورد، و احترام بچه‌ها را نگیرد».
گلباغی به تأثیرات فردی و اجتماعی صله ارحام اشاره و اعلام کرد: صله ارحام عامل افزایش رزق و روزی، عمر بلند، دوری از مرگ مفاجات، انس و الفت بیشتر در خانواده و اتحاد و یکپارچگی می‌شود.
وی با اعلام اینکه مؤمنان نباید بیشتر از سه روز با هم قطع ارتباط کنند، عنوان کرد: پیامبر اکرم در این باره فرموده است: «هر دو مسلمانی که از همدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حالت بمانند و با هم آشتی نکنند، هر دو از اسلام بیرون روند. میان آنان پیوند و دوستی دینی نباشد، پس هر کدام در دوستی سبقت بگیرند، در روز قیامت زودتر به بهشت خواهد رفت».
مسئول دبیرخانه هیأت نظارت بر کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان کردستان یادآور شد: در آموزه‌های دینی داریم که نگاه کردن به چشم پدر و مادر عبادت است و باعث وحدت و یکپارچگی بیشتر در خانواده می‌شود.

captcha