استادالاساتید قرآن؛ گوهری خفته در دل خاک
کد خبر: 2707448
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
در آستانه دومین سالگرد مرحوم اوحدی؛

استادالاساتید قرآن؛ گوهری خفته در دل خاک

گروه فعالیت‌های قرآنی: حاج محمدعلی اوحدی، استادالاساتید قرآن همانند گوهری خفته در دل خاک پس از دو سال هنوز نام نیکش در محافل قرآنی می‌درخشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، روزهای آخر دی‌ماه سال 91 در حالی سپری شد که استاد محمدعلی اوحدی، پیشکسوت و بنیانگذار حضور قاریان مصری به ایران به علت بیماری کلیوی در بیمارستان امام زمان(عج) مشهد بستری شد و در عصر روز جمعه، 29 دی‌ماه همان سال در سن 71 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و جسم پاکش در جوار بارگاه منور ثامن‌الحجج(ع) آرام گرفت.

ابوالشهید مرحوم اوحدی با درگذشتش، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر بر جامعه قرآنی کشور وارد آورد ولی بی‌شک این استاد بزرگ در ثمره فعالیت‌های قرآنی آینده شاگردانش که سال‌ها از او درس عشق به قرآن و عترت را آموخته بودند، بهره‌مند خواهد شد.

درست است که با ارتحال خادم القرآن آستان قدس رضوی، جامعه فعالان قرآنی در دومین سال رحلت ایشان به سوگ نشسته‌اند اما همان‌گونه که قاری بزرگ مصطفی اسماعیل گفته بود، آینده بزرگی به نام او رقم خورده و نام او در جمع قاریان و فعالان قرآنی ماندگار شده است.

مرحوم اوحدی در سال 1320 در کربلا متولد شد، شنیدن تلاوت قاریان مصری مثل عبدالفتاح شعشاعی و شیخ ابوالعینین شعیشع که به بغداد رفته بودند، زمینه عشق و علاقه به یادگیری قرآن را در سن 11 سالگی در وجود استاد اوحدی به وجود آورد.

قاریان مطرح کشور مصر همچون مصطفی اسماعیل، محمدصدیق منشاوی، شحات محمد انور، ابوالعینین شعیشع، عبدالباسط محمد عبدالصمد، بدرحسین و محمد طوخی از جمله افرادی بودند که مرحوم اوحدی نزد آنان جرعه جرعه آوای دلنشین قرآن را به لحن عربی تعلیم گرفت و بارها با اجرای تلاوت در نزد اکبرالقراء مصر، مصطفی اسماعیل به تلاوت پرداخت و مورد تحسین و تشویق ایشان قرار گرفت.

وی پس از سال‌ها اقامت در کشور عراق در اثر تغییر قطب مرجعیت شیعه و حضور حضرت آیت‌الله بروجردی در شهر مقدس قم تصمیم به بازگشت به وطن گرفت و پس از اندک مدتی سکونت در شهر قم به مشهد آمد و در آنجا اقامت گزید.

حضور قاریان و حافظان بین‌المللی در محضر استاد

این پیشکسوت قرآنی با کوله‌باری از آموزه‌های قرائت قرآن وارد ایران شد و شاگردان زیادی برای جامعه قرآنی کشور تربیت کرد که سعیدطوسی، جواد رفیعی، سعید مشمول، قاریان بین‌المللی کشورمان، سیدعبدالرضا معینی، محمدکاظم محمدزاده و کاظم گرامی حافظان بین‌المللی از جمله شاگردان مرحوم اوحدی به شمار می‌روند.

سعید طوسی، قاری بین‌المللی کشورمان درباره مرحوم اوحدی می‌گوید: از کودکی استاد مرحوم اوحدی را می‌شناختم و افتخارم شاگردی در محضر این استاد بزرگ بود.

نگاهی به کارنامه قرآنی مرحوم اوحدی

این خادم برگزیده قرآن کریم دارای گواهینامه بین‌المللی داوری از کشور لیبی است، وی از سال 1348 افتخار خادمی حرم مطهر امام رضا(ع) و قاری رسمی تشریفات آستان قدس رضوی را دارا بود و در خصوص قرائت‌‌های هفت‌ گانه قرآن نیز مطالعاتی انجام داده است، همچنین دریافت لوح خادم القرآن الکریم در سال 1388 از دست ریاست جمهوری از دیگر افتخارات این خادم قرآنی به شمار می‌رود.

 وی از همان زمان به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب مأموریت یافت تا به همراه جمعی از قاریان مشهد به شهرهای مختلف کشور سفر کند و به اجرای قرائت قرآن بپردازد که سفرهای متعدد تبلیغی ـ ترویجی به اقصی نقاط جهان همچون آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین از جمله این سفرها هستند.

وی فعالیت‌های قرآنی زیادی را در پرونده خود ثبت کرده است که برگزاری جلسات آموزش قرآن یکی از فعالیت های مستمر او بود، همچنین این استاد قرآن یکی از توصیه‌‌ها و تأکیداتش به قاریان جوان، احترام گذاشتن به اساتید قرآنی و همچنین مطالعه زیاد در زمینه‌‌ای قرآنی و خواندن کتاب‌‌های مرتبط با هنر تلاوت بود.

رهبر معظم انقلاب در دیداری این استاد بزرگ را «استادالاساتید» نامیدند و یادآور شدند: تا زمانی که این اساتید بزرگوار در قید حیات هستند از آن‌ها تکریم و تجلیل شود چرا که وقتی این گوهران را از دست بدهیم، خلأ بزرگی در جامعه قرآنی کشور به وجود خواهد آمد که هیچ چیزی جایگزین آن نمی‌شود.

رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال مرحوم اوحدی پیامی را صادر کردند که در این پیام آمده است: «استاد تلاوت و تجوید و ابوالشهید مرحوم آقای حاج محمدعلی اوحدی رحمةالله‌علیه را به جامعه‌ قرآنی مشهد و خانواده‌ مکرم و بازماندگان ایشان تسلیت می‌گویم، ایشان در طول سالیان دراز در خدمت آموزش قرآن و سبک‌های دلنشین تلاوت بود و در شمار خادمان قرآن محسوب می‌شوند. از خداوند متعال مسألت می‌کنم که ایشان را مأجور و با قرآن محشور فرماید»

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۱۴:۲۳
0
0
خدا رحمتش کند، بارها ایشان را در حین قرائت در دارالقرآن حرم دیده بودم ولی نمی دانستم چه گوهری بود که در بودنش کمال استفاده را از ایشان ببرم.
حسینی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۱۶:۴۸
0
0
چقدر افسوس میخورم که تازه ایشون رو شناختم ..
متاسفانه بعد از فوتشان :(
سید حسین بزرگ زاده رضوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۰۶:۴۲
0
0
درجاتش عالیست متعالیتر شود
captcha