تقویت سینمای قرآنی به تفکر و تمکن مالی نیاز دارد/ لزوم ارتباط محققان قرآنی با سینماگران
کد خبر: 2646894
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
یک کارگردان تلویزیونی:

تقویت سینمای قرآنی به تفکر و تمکن مالی نیاز دارد/ لزوم ارتباط محققان قرآنی با سینماگران

گروه هنر: سینمای قرآنی جامعه امروز با تولید آثار فاخری در چهارچوب هنری و در راستای جذب مخاطب بسیار خوب عمل کرده و به نوعی به هدف والای خود نزدیک شده است؛ لیکن تقویت سینمای قرآنی به تفکر و تمکن مالی نیاز دارد.

سعید حران‌اف، تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی در ارزیابی وضعیت سینمای قرآنی جامعه امروز، گفت: امروزه سینمای قرآنی نسبت به گذشته بسیار بهتر و مطلوب‌تر شده و خلق آثاری چون مریم مقدس، ملک‌سلیمان، اصحاب کهف و ... گویای این مهم است.

وی بیان کرد: سینمای قرآنی جامعه امروز با تولید آثار فاخری در چارچوب هنری و در راستای جذب مخاطب بسیار خوب عمل کرده و به نوعی به هدف والای خود نزدیک شده است؛ لیکن تقویت سینمای قرآنی و یا هر سینمای دیگری ابتدا به تفکر و دوم به تمکن مالی نیاز دارد.

حران‌اف اظهار کرد: مهم‌ترین انگیزه ساخت آثار فاخر و طراز اول ابتدا به تحقیق، پژوهش و فیلم‌نامه‌ای درخور و در مرحله بعد به حمایت مالی مناسب در این زمینه برمی‌گردد و در واقع خلاً این مهم نه تنها در سینمای قرآنی؛ بلکه در سینمای گیشه نیز به وضوح احساس می‌شود.

این فعال عرصه سینمایی افزود: زمانی که منابع مالی تأمین باشد می‌توان تمام آن چیزی را که در سینمای دنیا برای جذب مخاطب به سینمای خود افزودند را در چارچوب مقررات و موازین خود به سینمای قرآنی ببخشیم و جذب مخاطب کنیم که این بزرگترین هدف ماست.

قرآن و قصص قرآنی خود بزرگ‌ترین فیلم‌نامه است

وی با اشاره به اینکه قرآن و قصص قرآنی خود بزرگ‌ترین فیلم‌نامه است و فرهنگ قرآن را در قالب هنر بهتر می‌توان به ذهن مخاطبان القا کرد، ادامه داد: بزرگترین علل مهجور ماندن آثار سینمای قرآنی این است که محققان این رشته رابطه خوبی با هنرمندان عرصه سینما برقرار نکرده‌اند و این نیاز حس می‌شود که باید محل و مرکزی برای حضور این دو قشر تأسیس شود که هم مأمنی برای تقابل و تکامل آثار سینمایی در عرصه متن، ساخت و تولید فیلم باشد.

حران‌اف اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل سینمای قرآنی ما این است که محققان آثار فاخر قرآنی رابطه خوبی با سینماگران ندارند؛ لذا باید این شرایط را فراهم کرده تا بتواند از ظرفیت‌های یکدیگر جهت تولید آثار فاخر استفاده کنند.

تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون گفت: با تحقق این مهم و ورود جدی به عرصه سینمای قرآنی نیازهای اصلی مثل داشتن شهرک سینمایی خاص این آثار و دایره عملیاتی در زمینه پیشرفت تروکاژ و اسپیشال افکت نیز کاملاً بروز می‌کند و ما در همین راستا می‌توانیم با پشتوانه مالی و معنوی که همان قرآن کریم است در سطر اول سینما خودنمایی کنیم و بدون شک این حق سینمای قرآنی است.

سینمای دینی و قرآنی مخاطب خاص خود را دارد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تولیدات سینمای دینی و قرآنی مخاطب خاص در جامعه دارد؟، افزود: قطعاً این سینما مخاطب خاص خود را دارد و وظیفه فعالان عرصه سینما این است که با تمام درایت و کفایت که شاخصه هنرمند است این مخاطب را به مخاطب عام تبدیل کند.

حران‌اف ادامه داد: در زمینه ایجاد مخاطب ما باید مولفه‌ها و پارامترهایی که آنها را جذاب می‌کند از دیالوگ نویسی، طراحی صحنه، شیوه‌های رفتاری، کارگردانی، شخصیت پردازی و... را به مراتب به کارگیریم و زمانی که همه این مولفه‌ها کنار هم قرار گیرند جذابیتی ویژه برای مخاطب ایجاد می‌کند که قابل دیدن است درست مثل کاری که داوود میرباقری در فیلم مختارنامه انجام داد و ما شاهدیم که در زمان پخش سریال مختارنامه از کودک چهارساله تا انسان 90 ساله چشم از صفحه جادو برنمی‌دارد و این همان چارچوب و ستون‌هایی است که سینمای قرآنی و هر سینمایی برای بقا به آن نیاز دارد و تنها در اینصورت است که مخاطب ما از خاص به عام تبدیل می‌شود.

این فعال عرصه سینمایی‌ اضافه کرد: تبدیل کردن مخاطب خاص به عام هزینه، وقت و پژوهشی را می‌طلبد که اگر انجام شود سینمای ما در طراز اول دنیا خواهد درخشید.

وی اظهار کرد: در زمینه استفاده از بازیگران سینما نیز زمانی که یک کار فیلم نامه خوبی داشته و از منابع مالی خوبی نیز برخوردار باشد؛ قطعاً تمام بازیگران طراز اول دنیا در کار قرآنی و مذهبی بدون هیچ دوری کردنی بازی می‌کنند؛ کما اینکه این اتفاق در فیلم محمد رسول‌الله(ص) افتاده و بازیگر بزرگی مثل آنتونی کوئین در آن بازی کرده؛ لذا همین انگیزه‌سازی باعث می‌شود هم نام سینمای قرآنی ما سر زبان‌ها بیافتد و هم زمانی که فیلم روی پرده سینما رفت مخاطب به واسطه علاقه به کارگردان و بازیگر و متن خوبش و تمام آنچه که از سینما نیاز دارد از فیلم استقبال می‌کند و در این مواقع سینمای قرآنی ما راحت می‌تواند جای سینمای گیشه را بگیرد.

تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون در پایان، یادآور شد: در وهله اول باید منبع مالی و حمایت‌های دولتی تأمین باشد و ما اگر بخواهیم سینمای قرآنی مثل سینمای کودک، خانوادگی، حادثه‌ای و ... تقویت شده و در سطح آنها و شاید بالاتر از آنها قرار گیرد باید در جهت حمایت از این سینما گام برداریم.

captcha