حوزه‌های علمیه طلاب را به‌سمت پژوهش سوق دهند
کد خبر: 2635006
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

حوزه‌های علمیه طلاب را به‌سمت پژوهش سوق دهند

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه طلاب را باید به‌سمت پژوهش سوق دهند، گفت: افزایش و تعمیق فعالیت‌‏هاى پژوهشى زمینه‏‌ساز اصلى توسعه و پیشرفت یک جامعه به‌شمار مى‌روند.


حجت‌الاسلام مهدی اسداللهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: امروزه پیشرفت علم و فناوری در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه در فناوری‌های نوین به بحث تحقیق و پژوهش علوم سرعت چشم‌گیری بخشیده است.



وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه باید طلاب را به سمت پژوهش دعوت کنند، اظهار کرد: ما میراث گران‌بهایی که از علما و فقهای دینی داریم نشان از وجود تحقیق و پژوهش سطح بالا بوده و هر محققی امروز بخواهد در علم اصول تحقیق کند بی‌نیاز از بزرگان این عرصه نخواهد بود.



تربیت و پرورش انسان‏‌های توانا در امور پژوهشى



مدیرحوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی تربیت و پرورش انسان‏‌های توانا در امور پژوهشى و تحقیقاتى را از اهداف سازمان‏‌هاى آموزشى و تحقیقاتى در جامعه ذکر کرد و افزود: رشد و تحول سریع و روزافزون علم و فناورى و رقابت‏‌هاى بین‏‌المللى در عرصه تولید دانش و فنون نیازمند تربیت دانش‏‌آموختگان خلاق نوآور، با مطالعه و پژوهشگر است.



اسداللهی توان و ظرفیت علمى را یکى از شاخص‏‌هاى رشد و توسعه هر کشور بیان کرد و افزود: افزایش و تعمیق فعالیت‏‌هاى پژوهشى زمینه‏‌ساز اصلى توسعه و پیشرفت یک جامعه به‌شمار مى‏‌روند.



وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهى از امکانات کشورهاى پیشرفته جهان صرف امور پژوهشى مى‏‌شود، گفت: راز ماندگاری و طراوت آموزه‌های دینی، علمای دینی و اندشیمند حوزوی است که سبب شده دانش دینی توسعه یابد.



ضرورت گرایش طلاب به پژوهش‌های کاربردی



مدیرحوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی مهمترین چالش‌های پیش‏روى تحقیقات طلاب را فرهنگ‏‌سازى، ایجاد و نهادینه کردن روحیه تحقیق، تعاون، همکارى و تسهیم دانش و فعالیت‏‌هاى تیمى بیان کرد و ادامه داد: طلاب باید با توجه به پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف علوم به دنبال افزایش آگاهی و پژوهش محوری باشند.



اسداللهی حرکت بدون تفکر را بی‌فایده و بی هدف دانست و مطرح کرد: یک طلبه پژوهشگر باید علاوه بر توجه به مسائل علمی، اخلاق را بیش از پیش مورد توجه خود قرار دهد.



وی بر ضرورت گرایش طلاب به پژوهش‌های کاربردی تأکید کرد و یادآور شد: عدم تلاش برای ایجاد تعادل در فعالیت‌های علمی حوزه و طلاب، بی‌توجهی به فراگیری زبان‌های خارجی و تأثیر آن در انجام و معرفی پژوهش‌ها از جمله آسیب‌های رایج در حوزه مطالعات و پژوهش‌های دینی ـ اسلامی است.

captcha