گزارش ایکنا از حاشیه مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی/ ناگفته‌هایی از متسابقان و داوران
کد خبر: 2616035
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵

گزارش ایکنا از حاشیه مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی/ ناگفته‌هایی از متسابقان و داوران

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با رقابت ۳۷۴ برگزیده مرحله شهرستانی در دانشگاه فرهنگیان اراک برگزار شد که ایکنا در حاشیه این دوره از مسابقات پای درددل برخی از شرکت‌کنندگان نشست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف با رقابت 374 برگزیده مرحله شهرستانی در دانشگاه فرهنگیان اراک برگزار شد.

این مسابقات در قالب 14 رشته در دو مقطع زیر16 سال(شکوفه‌ها) و بالای 16 سال(بزرگسالان) در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد که از این بین 63 نفر حائز رتبه‌های اول تا سوم مسابقات شدند.

عائده محبی، قاری قرآن کریم و داور بخش صوت و لحن مرحله استانی سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ بانوان در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: امسال به لحاظ کمی تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده بود و در واقع از این حیث پیشرفت خوبی داشت؛ ولی از نظر کیفی نسبت به سالیان گذشته پیشرفت چشمگیری نداشت و طبیعتاً هرچه میزان شرکت‌کنندگان افزایش یابد از کیفیت کاسته خواهد شد.

وی بیان کرد: فضای مسابقات امسال خیلی خوب و رضایت‌بخش نبود و می‌توانست در فضای مناسب‌تری برگزار شود.

محبی اظهار کرد: مسابقات قرآن اوقاف بزرگ‌ترین مسابقات قرآن در سطح کشور و جهان اسلام به شمار می‌رود و با توجه به این مهم می‌طلبد با دقت و جدیت بیشتری برگزار شود.

داور بخش صوت و لحن این دوره از رقابت‌ها، مسابقات را فرصتی برای کشف استعدادها و تقویت اندوخته‌های متسابقین و شناسایی نقاط و ضعف دانست و اظهار کرد: مسلماً افرادی که قوی‌تر از دیگران وارد این مسابقات می‌شوند تیجه بهتری می‌گیرند و از آنجا که قرار نیست ما در مسابقات ضعیف پروری کنیم؛ لذا می‌طلبد تا مسئولان در گزینش افراد شرکت‌کننده در مسابقات به مراتب دارای سطح بالا، دقت بیشتری داشته باشند و به ارتقای کیفی سطح متسابقین و مسابقات توجه کنند.

محبی افزود: در واقع مسئولان باید افراد قوی‌تر و آنهایی که مستعدترهستند را برای حضور در مسابقاتی با این وسعت شناسایی و انتخاب کنند و در طول سال با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی افراد را برای حضور قوی در مسابقات آماده کنند تا هم سطح مسابقات و متسابقین از نظر کیفی تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در رشته حفظ خواهران این دوره از رقابت‌ها ضعف اساسی وجود داشت که به خود متسابقین بازمی‌گردد و در واقع پایه قرائت‌ها بسیار ضعیف بود و متسابقین علیرغم اینکه به لحاظ حسن حفظ قوی ظاهر شده بودند؛ اما از نظر صوت و لحن و حتی تجوید سطح خوبی نداشتند و این یکی از معضلات بزرگ اغلب حافظان ماست که بحث صوت و لحن را چندان جدی نمی‌گیرند و در تجوید ضعف‌های اساسی دارند.

داور بخش صوت و لحن مسابقات اوقاف گفت: یک حافظ در کنار بحث حسن حفظ نیاز دارد که به فنون قرائت و تجوید نیز مسلط باشد و این ضعف بزرگی برای اغلب حافظان ماست که نسبت به این مهم غافل هستند؛ لذا ضروری است که متسابقین از فردای روز مسابقات نسبت به رفع نقاط ضعف خود تلاش کنند و برای شرکت در مسابقات سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف نیز باید از این افراد حمایت و پشتیبانی کند؛ برفرض مثال می‌تواند امتیازهای 60 به بالای این مسابقات را شناسایی و خیلی جدی در حوزه آموزش متسابقین گام بردارد؛ امری که تاکنون نسبت به آن توجه جدی نشده است.

محبی خاطرنشان کرد: سطح داوری مسابقات نیز بسیار خوب بود و اغلب داورانی که دعوت شدند از تجربیات بسیاری برخوردار هستند و قطعاً با توجه به حساسیت این مسابقات دقت زیادی در انتخاب داوران صورت گرفته بود؛ اما باد توجه به اینکه ما در سطح استان مرکزی داوران مطرح و متبحر کم نداشتیم اگر از ظرفیت این داوران نیز بیشتر استفاده می‌شد به نوعی بهتر بود و درواقع  باعث تقویت و ارتقا سطح داوران استانی می‌شد.

قاری قرآن، برگزاری مسابقات را عاملی مؤثر در ترویج فرهنگ قرآنی دانست و گفت: اگر مسابقات با برنامه‌ریزی دقیق برگزار شود؛ قاعدتاً می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآنی اثرگذار باشد.

جواد مختاری، یکی دیگر از قاریان مطرح استان نیز در حاشیه این مسابقات اظهار کرد: مسابقات قرآنی معمولاً توسط نهادهای مختلفی در سطح کشور و استان‌ها برگزار می‌شود که مسابقات قرآن اوقاف از جمله مهم‌ترین این‌ مسابقات است که بالاترین سطح را نسبت به سایر مسابقات دارد و آن هم به خاطر کثرت شرکت‌کنندگان و برگزاری آن در مراحل کشوری و بین‌المللی است.

وی گفت: این مسابقات همه ساله در سطح گسترده‌ای در سطح استان برگزار می‌شود و اغلب قاریان و حافظان مطرح استان در آن حضور پررنگ  و چشمگیری دارند و این جای تقدیر است و امسال نیز خوشبختانه به‌واسطه زحمات مسئولان اداره کل اوقاف و جامعه قاریان و حافظان نسبت به سال‌های گذشته چه از حیث کمی و کیفی مطلوب برگزار شد.

مختاری اظهار کرد: در مجموع سطح مسابقات خوب بود و مکان برگزاری رضایت‌بخش و حال و هوای خوبی بر فضای مسابقات و متسابقین حاکم بود و از حیث داوری نیز حضور داوران مطرح و کشوری در امر داوری از نقاط قوت به شمار می‌رفت بویژه اینکه از وجود داوران کشوری و استانی در کنار هم استفاده شده و در کل نسبت به سال‌های گذشته در امر داوری و انتخاب داوران دقت بیشتری صورت گرفته بود.

وی افزود: مسابقات قرآن در واقع فرصتی برای کشف استعدادهای جدید و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌هاست و این فرصت را برای قاریان و حافظان ما ایجاد می‌کند که یک‌بار دیگر با عظمی راسختر به سمت قرآن و فراگری معارف قرآن حرکت کنند و نور قرآن را بیشتر در دل حس کرده و باردیگر در چنین فضای نورانی گرد هم آمده و از این دریای بیکران الهی متنعم شوند.

قاری ملی قرآن کریم، از حضور جامعه قرآنی در مسابقات تقدیر کرد و گفت: مسلماً در اجرای هر فعالیتی نقاط ضعفی نیز وجود دارد و هیچ فعالیتی صد درصد بدون عیب و نقص برگزار نمی‌شود؛ اما علیرغم همه این نقاط قوت‌ و ضعف‌ها شرکت قاریان ممتاز استان در کنار قاریان جوان و نوجوان در این دوره از مسابقات جای تقدیر دارد.

حمیدرضا محمودی، از شرکت‌کنندگان رشته قرائت که برای پنجمین سال متوالی شرکت‌کننده این مرحله از رقابت‌ها بود نیز، گفت: سطح مسابقات از نظر نوع برگزاری و تعداد متسابقین در مجموع خوب بود و لیکن نسبت به سال‌های قبل از کیفیت لازم برخوردار نبود و می‌توانست بهتر از این برگزار شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال میزان شرکت‌کنندگان به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته بود این مهم باعث طولانی شدن زمان مسابقات و بعضاً خستگی بسیاری از متسابقین به‌ویژه در بخش بزرگسالان شد که بهتر بود جهت کیفیت‌بخشی بیشتر به مسابقات و ایجاد آرامش بیشتر متسابقان؛ در نوع برگزاری و زمان‌بندی‌ها تجدید نظر جدی‌تری صورت می‌گرفت؛ بر فرض مثال خوب بود مسابقات طی دو روز برگزار و یک روز به رقابت بخش خواهران و روز دیگری نیز به رقابت بخش برادران اختصاص داده می‌شد.

محمودی اظهار کرد: مسابقات از نظر زمانبندی و نظم نیز چندان رضایت‌بخش نبود؛ مثلا من به‌عنوان شرکت کننده مقطع بزرگسالان از ابتدای شروع مسابقات در سالن حضور داشتم و تقریباً آخرین نفری بودم که مسابقه دادم و این به دلیل این بود که مسابقات بخش شکوفه‌ها و بزرگسالان با هم و در یک سالن مشترک برگزار شد و این هم بر زمان مسابقات افزوده و هم باعث خستگی متسابقین بخش بزرگسال شد و بهتر بود مسابقات بخش شکوفه‌ها و بزرگسالان را از یکدیگر تفکیک می‌کردند و یا حداقل از قبل به متسابقین زمان دقیق حضور در مسابقات بخش مربوطه را اطلاع می‌دادند که متأسفانه امسال بی نظمی خاصی در این خصوص وجود داشت و این باعث دلزدگی برخی متسابقین و بعضاً انصراف از شرکت در مسابقات سال آینده خواهد شد.

قاری قرآن کریم، بر لزوم استفاده از کارشناسان متخصص قرآنی در نهادهای فرهنگی استان تأکید کرد و افزود: استفاده از کارشناسان متخصص در امور قرآنی و بعضاً قاریان و حافظان کارآزموده در نهادهای مختلف فرهنگی و قرآنی چه در سازمان اوقاف و دیگر نهادهای فرهنگی و استفاده از تجربیات آنها در انجام فعالیت‌های قرآنی به ویژه برگزاری مسابقات می‌تواند ما را در رسیدن به نتیجه مطلوب هدایت کند.  

عادله شیخی، دیگر شرکت‌کننده این دوره از رقابت‌ها نیز با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان نسبت به مکان برگزاری و سالن‌های اختصاص یافته به رشته‌های مسابقات، اظهار کرد: معمولاً در کشور ما نسبت به مسابقات ورزشی اهمیت و توجه بیشتری صورت می‌گیرد؛ در حالی که ارزش و شأن قرآن ازهر امری بالاتر و بیشتر است و اغلب مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

وی افزود: سطح مسابقات امسال به نظر بنده به‌عنوان یک شرکت‌کننده زیاد جالب نبود و باید خیلی بهتر از این برگزار می‌شد و از حیث مکان، سالن‌های مسابقات، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مسابقات ضعف‌های زیادی وجود داشت و سازمان اوقاف به‌عنوان متولی این مسابقات باید تلاش بیشتری نسبت به برگزاری مسابقات داشته باشد.

شیخی بر لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی و تخصصی ویژه متسابقین قبل از برگزاری مسابقات تأکید کرد و گفت: سطح شرکت کنندگان نیز امسال بسیار ضعیف بود و بخش زیادی از این ضعف به متسابقین و بخشی هم به سازمان اوقاف بازمی‌گردد و لازم است تا مسئولان قبل از مسابقات با برگزاری کلاس‌های آموزشی با بهره‌گیری از اساتید مجرب سطح متسابقین را تقویت کنند.

دارنده رتبه اول مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور، خاطرنشان کرد: برگزاری یک یا دو کلاس فشرده دو روز قبل از برگزاری مسابقات چاره‌ساز مشکل نیست و حداقل باید طی یک پروسه زمانی طولانی مدت دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه متسابقین برگزار شود؛ چراکه یک فرد زمانی یک قاری و یا حافظ متبحر و کارآزموده می‌شود که مرتباً تحت آموزش و تمرین قرار گیرد تا در مسابقات نیز موفق عمل کند.

شرمین خان‌محمدی، قاری و حافظ قرآن کریم و دیگر شرکت‌کننده این دوره از رقابت‌ها نیز از سطح کیفی مسابقات قرآن اوقاف و همچنین متسابقین اظهار نارضایتی کرد و گفت: سطح مسابقات از حیث نوع برگزاری و کیفیت متسابقین در سطح بالایی قرار نداشت و بسیاری از شرکت‌کنندگان در سطح مسابقاتی با این کیفیت و اهمیت نبودند و لازم بود افرادی که وارد مسابقات می‌شوند قبل از مسابقات مورد گزینش قرار گیرند و افراد مستعدتر انتخاب می‌شدند تا قابل رقابت با شرکت‌کنندگان قوی‌تر نیز باشند.

وی نیز در ادامه برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی ویژه متسابقین را لازم و ضروی عنوان کرد و افزود: مکان مسابقات اگر در فضایی مناسب‌تر و ترجیحاً مرکز شهر بود؛ قطعاً فرصت بیشتری برای حضور افراد عادی و ترغیب نسل جوان به سمت فرهنگ قرآنی فراهم می‌کرد.

خانحمدی، استفاده از اساتید مطرح کشوری قبل از برگزاری مسابقات را راهکار مناسبی جهت تقویت سطح قاریان و حافظان استان معرفی کرد و گفت: ما در سطح استان مرکزی قاریان و حافظان خوبی داریم که لازم است مسئولان از ظرفیت‌های آنها بیشتر استفاده کنند و با برنامه‌ریزی جهت تقویت سطح آنها حرکت کنند.

دارنده رتبه‌های برتر کشوری مسابقات قرآن تصریح کرد: ما اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در سطح کشور نهادینه و قرآن جایگاه ویژه‌ای در بین جامعه داشته باشد باید نسبت به کوچک‌ترین مسائل مربوط به آن حساس بوده و احساس مسئولیت کنیم تا زمینه تشویق و ترغیب فعالان قرآنی بیشتر فراهم شود.

captcha