ارائه خدمات بهزیستی به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر/ افتتاح مرکز تخصصی ضایعات نخاعی
کد خبر: 2613997
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲

ارائه خدمات بهزیستی به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر/ افتتاح مرکز تخصصی ضایعات نخاعی

گروه جامعه: رئیس سازمان بهزیستی طی نشستی خبری به مناسبت هفته ملی و روز جهانی معلولین از ارائه خدمات این سازمان به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خبر داد و گفت: به زودی اولین مرکز فوق تخصصی ضایعات نخاعی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایون‌ هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز دوشنبه، دهم آذرماه به مناسبت هفته ملی و روز جهانی معلولان طی نشستی خبری به تشریح اقدامات این سازمان در حوزه معلولان پرداخت.
وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در سه حوزه تخصصی پیشگیری، توان‌بخشی و خدمات اجتماعی مسئولیت داشته و فعالیت می‌کند، عنوان کرد: رویکرد سازمان بهزیستی از تأمین خدمات معیشتی به توانمند‌سازی گروه‌های هدف تغییر یافته است و ما با افتخار اعلام می‌کنیم بنیان‌گذار روش توانمند‌سازی نوین در کشور هستیم.
وی به بازنگری قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره و اعلام کرد: این طرح توسط کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده و ظرف روزهای آینده از طریق دولت تقدیم مجلس می‌شود.
هاشمی از اجرای موفق برنامه توان‌بخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده نیز خبر داد و گفت: ارائه خدمات توان‌بخشی در منزل از مرز شش هزار نفر عبور کرده که اجرای این طرح موجب حفظ معلول در کنار خانواده می‌شود.
وی ادامه داد: طرح ترخیص معلولان و بیماران مزمن از مراکز شبانه‌روزی برای نگهداری در منزل نیز به صورت پایلوت در چند استان اجرا شد که این طرح موفقیت‌آمیز بود.

58 هزار واحد مسکونی ویژه معلولان در دست احداث است

رئیس سازمان بهزیستی، تصویب بسته حمایتی کمک هزینه نگهداری بیماران پر خطر، ایجاد مجتمع مسکونی ویژه سالمندان و تولید مسکن معلولان را از دیگر طرح‌های موفق دوره فعالیت خود برشمرد و گفت: طی 30 سال گذشته در کل کشور 10 هزار واحد مسکونی ویژه معلولان ساخته شده بود اما طی شش ماه اخیر در دولت یازدهم 20 هزار واحد مسکونی ساخته شده و 58 هزار واحد مسکونی نیز در دست احداث است.
وی از استقرار برنامه‌ بین‌المللی کلاس‌بندی معلولان در سراسر کشور نیز خبر داد و افزود: موفق شدیم طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه در 13 استان را به صورت صد در صد اجرا کنیم که براساس این طرح 356 هزار و 573  نفر در مناطق کم برخوردار و محروم شناسایی شده‌اند.

پرداخت حق پرستاری به 12 هزار و 500 بیمار ضایعه نخاعی

هاشمی از پرداخت حق پرستاری به 12 هزار و 500 بیمار ضایعه نخاعی به صورت مستمر خبر داد و اعلام کرد: طی سه سال گذشته موفق شدیم پشت نوبتی‌های کاشت حلزون را به صفر برسانیم و برای اولین‌بار نیز برای دانشجویان کتاب تخصصی اوتیسم ترجمه کردیم.
معافیت گمرکی چهار هزار و 700 خودرو برای معلولان فرهیخته، استانداردسازی خودروها ویژه معلولان، ایجاد پارکینگ تخصصی ویژه معلولان، برگزاری دو جلسه کمیته مناسب‌سازی با حضور وزیر کشور و الزام استانداران به برگزاری کمیسیون‌های استانی مناسب‌سازی و برگزاری نمایشگاه محصولات توانبخشی از دیگر اقداماتی بود که هاشمی از اجرای آنها خبر داد.

اولین مرکز فوق تخصصی ضایعات نخاعی افتتاح می‌شود

وی همچنین افزود: هفته اول دی ماه اولین مرکز فوق تخصصی ضایعات نخاعی افتتاح می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی به افزایش تعداد سالمندانی که از خدمات در منزل استفاده می‌کنند، اشاره و اعلام کرد: در سال 93 پنج هزار و 549 سالمند از این خدمات بهره‌مند شده‌اند. در سال 90 نیز که کار خود را به عنوان رئیس سازمان بهزیستی آغاز کردم، دو میلیون و 300 هزار نفر از خدمات بهزیستی استفاده می‌کردند اما اکنون چهار میلیون و 800 هزار نفر از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

طرح آفتاب با مدل جدید به زودی آغاز می‌شود

وی از تربیت 36 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و شناسایی هزارو 500 معلول نخبه در مقاطع دکتری و فوق‌دکتری نیز سخن گفت و اعلام کرد: طرح آفتاب با مدل جدید به زودی آغاز می‌شود.
هاشمی در پاسخ به سؤالی در خصوص اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان، عنوان کرد: این اقدام کاری چند وجهی است و باید در قالب کار تیمی میان سازمان‌های مسئول اجرا شود.
وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری دو هزارو 500 بی‌خانمان، متکدی و ابن‌السبیل در تهران جمع‌آوری شده است، که البته کار جمع‌آوری این افراد فازی کوتاه‌مدت دارد اما کار ساماندهی آنها بلندمدت و بازتوانی آنها زمان‌بر است.

زمینه ورود تکنولوژی‌های مدرن به زندگی معلولان فراهم می‌شود

در ادامه این نشست خبری، یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی «توسعه پایدار و نوید فناوری» را شعار سازمان بهزیستی برای هفته معلولان اعلام و عنوان کرد: به زودی زمینه ورود تکنولوژی‌های مدرن به زندگی معلولان فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی از وضعیت توانبخشی مبتنی بر مراکز نگهداری و ایزوله کردن معلولان گذر و سیاست توانبخشی مبتنی بر خانواده را جایگزین آن کرده است.
سخنگویی، فقر مالی را یکی از دلایل واگذاری معلولان به مراکز نگهداری عنوان کرد و گفت: بر همین اساس پرداخت هزینه نگهداری در منزل معلولان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، همچنین به 18 هزار معلول به صورت ویزیت در منزل ارائه خدمات می‌کنیم.

16 هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور

وی اعلام کرد: از 16 هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور 13 هزار و 500 نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بقیه این افراد را نیز تحت پوشش قرار دهیم و هیچ پشت‌نوبتی در این خصوص نداشته باشیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از ارائه تجهیزات توان‌بخشی مانند ویلچر، عصا، سمعک و ... به 123 هزار نفر از آغاز سال تاکنون نیز خبر داد و اضافه کرد: گسترش مراکز توان‌بخشی حرفه‌ای در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد.
وی همچنین اعلام کرد: 15 درصد جامعه ما معلول است و از این تعداد یک میلیون و 500 هزار نفر دارای معلولیت شدید هستند. همچنین در اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان درصد اشتغال معلولان در سازمان‌ها از سه درصد به پنج درصد افزایش داده شده است.
مهناز کاشی، مسئول دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی در سازمان بهزیستی نیز از افزایش تعداد شاغلان جامعه هدف بهزیستی خبر داد و گفت: در مجموع از سال 89 تاکنون 180 هزار و 86 نفر از طریق الگوهای اشتغال سازمان بهزیستی مشغول به کار شده‌اند که از این تعداد 9 هزار و 640 نفر آنها را معلولانی تشکیل می‌دهند که طی هشت ماهه اخیر شاغل شده‌اند.

captcha