نظری/خبر سوخته/كودكان با شنيدن قصه‌های رضوی مفاهيم اسلامی را بهتر درك می‌كنند
کد خبر: 2569026
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰

نظری/خبر سوخته/كودكان با شنيدن قصه‌های رضوی مفاهيم اسلامی را بهتر درك می‌كنند

شاعر و تاريخ‌نگار فرهنگ در روسيه معتقد است برگزاری جشنواره قصه‌گويی رضوی در ايران باعث می‌شود تا كودكان و نوجوانان مفاهيم دينی و اسلامی را بهتر درك كنند.

به نقل از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، سرگئی جنت ماركوس سال گذشته يكی از قصه‌گويانی بود كه در سومين جشنواره قصه‌گويی رضوی شركت كرده بود و در آن جشنواره سرگذشت امام رضا عليه‌السلام را در قالب قصه‌ای دو بخشی برای مخاطبان روايت كرد.

وی در آستانه برگزاری چهارمين دوره اين جشنواره در گفت‌و‌گويی تاكيد كرد كه برگزاری چنين جشنواره‌‌هايی بسيار مهم است چرا كه در آن هم كودكان قصه‌گو حضور دارند و هم بيشتر مخاطبان آن را كودكان و نوجوانان تشكيل می‌دهند.

اين شاعر و روزنامه‌نگار روس با بيان اين‌كه قصه‌گويی به دو نوع حرفه‌‌ای و غير حرفه‌ای تقسيم می‌شود اضافه كرد: قصه‌گويان حرفه‌ای كسانی هستند كه اصالت و فرهنگ ارزشمند قصه را حفظ می‌كنند.

ماركوس كه به‌همراه همسر خود در راديو نيز به قصه‌گويی می‌پردازد و داستان صحابه پيامبر اكرم(ص) و قصه‌های قرآنی را برای مخاطبان راديو در كشور خود بازگو می‌كند در ادامه گفت كه كودكان قصه‌گو در اين جشنواره‌ها هم با قصه‌گويی حرفه‌ای آشنا می‌شوند و هم مفاهيم را از اين راه بهتر درك می‌كنند.

وی به اسلام‌آوردن حضرت علی(عليه‌السلام) به عنوان اولين مردی كه در جوانی به دعوت پيامبر پاسخ می‌دهد اشاره كرد و گفت: اين حقيقت تكان‌دهنده‌ای است كه آدم‌های بزرگ‌سال سخت‌تر اسلام را پذيرفتند ولی جوانان و كودكان حقايق را بهتر می‌پذيرند.

اين روزنامه‌نگار روس در قصه‌ی خود - كه سال 1391 در ساری بيان كرد - امام رضا (عليه‌السلام) را ندايی دانست كه از مشهد برمی‌خيزد و از همه‌ی زنده‌ها زنده‌تر است.

ماركوس در بخش ديگری از قصه‌ی خود گفت: «من اين جا می‌آيم به محل آرامگاه امام، به نزد امام رضا می‌آيم. اشك می‌ريزم همانند شما. با گريه پاك می‌شوم. همانند رفتن به سوی گهواره، به آرامگاه می‌آيم. افراد نورانی نمی‌خوابند. او به درگاه خدا دعا می‌كند برای من و تو. در برابر چنين معجزه‌ای سر فرود آر.»

سرگئی جنت ماركوس علاوه بر نگارش مقاله‌هايی در باره‌ی دين اسلام و فرهنگ در نشريات و روزنامه‌های روسيه، تلاش می‌كند تا شعرهای بزرگ‌سال را به صورت منظوم برای كودكان كشور خود بازآفرينی كند.

وی يادآور شد در اين راه الگوی او همان الگوهای فلسفی و دينی ايران است.

ماركوس توضيح داد در روسيه اقوام مختلفی به زبان‌های گوناگون سخن می‌گويند و در بين آنان مسلمانان زيادی وجود دارد ولی همه آن‌ها با زبان روسی آشنا هستند و من هم با همين زبان مجموعه‌های متعددی از شعر برای كودكان 3 تا 5 سال، 5 تا 10 سال و 10 تا 15 سال سروده‌ام كه برخی از آن‌ها منتشر شده و برخی ديگر در دست چاپ است.

بر اساس اين گزارش سه دوره‌ی نخست جشنواره بين‌المللی قصه‌گويی رضوی طی سال‌های 1389 تا 1391 توسط كانون استان مازندران برگزار شد ولی ميزبانی چهارمين دوره آن به كانون استان اصفهان واگذار شده است.

كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مسوليت كارگروه كودك و نوجوان يازدهمين جشنواره بين‌المللی امام رضا(عليه‌السلام) و برگزاری 16 عنوان جشنواره آن را بر عهده دارد.

اين جشنواره‌ها هم‌زمان با دهه كرامت در شهريور 1392 در استان‌های ميزبان جشنواره برگزار می‌شود.
captcha