جشنواره‌ بين‌المللی قصه‌گويی رضوی پيشگام در ساحت مقدس رضوی است
کد خبر: 2412185
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶

جشنواره‌ بين‌المللی قصه‌گويی رضوی پيشگام در ساحت مقدس رضوی است

سيد صادق رضايی، گفت: ساحت مقدس رضوی مورد توجه بيشتر فرقه‌های اسلامی در سراسر جهان است و جشنواره‌ بين‌المللی قصه‌گويی رضوی، پيشگام در ساحت مقدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، سيد صادق رضايی، مديرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشور، با اشاره به اينكه برای ورود به اين كار هيچ گونه نگاه احساسی به كار نداشتيم، گفت: كانون در سال اول و دوم جشنواره رضوی به خوبی درخشيد به گونه‌ای كه برای وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئيس دبيرخانه جشنواره بسيار جالب بود.
وی با اشاره به اينكه از سال سوم برنامه‌های جشنواره قصه‌گويی از دو برنامه به هشت برنامه تبديل شد، بيان كرد: 31 استان كشور هشت برنامه رضوی را برگزار می‌كنند.
رضايی با اعلام اينكه استان مازندران در سال گذشته سطح كار راه به بين‌المللی رساند، گفت: رقابتی شدن بخش بين‌الملل و حضور برگزيدگان ايرانی جشنواره‌های پيشين در اين بخش از جمله تفاوت‌های اين جشنواره با دوره‌های قبل است.
مديرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشور، از تشكيل كارگروه كودك و نوجوان در دبيرخانه جشنواره با مسئوليت مديرعامل كانون پرورش فكری خبر داد و افزود: برنامه‌های رضوی را هوشمندانه انتخاب كرديم.
رضايی ادامه داد: بر اساس مصوبه دور سفر چهارم هيئت دولت به خراسان رضوی دبيرخانه جشنواره رضوی به بنياد فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) تغيير كرد.
وی با بيان اينكه كانون پرورش فكری متولی جشنواره هشت‌گانه رضوی در كشور است، اظهار كرد: اين جشنواره‌ها شامل موضوعات قصه‌گويی رضوی در مازندران، جشنواره‌های يك تصوير از يك حديث رضوی در استان قم، جشنواره نام‌ها و نشانه‌های رضوی در استان آذربايجان غربی، جشنواره پژوهش‌های رضوی نوجوانان استان تهران، جشنواره مسابقه كتاب‌خوانی الكترونيكی رضوی استان خوزستان، جشنواره نمايش‌نامه خوانی رضوی استان خراسان رضوی، جشنواره كتاب سازی رضوی استان سيستان و بلوچستان و جشنواره نشريه نگاری رضوی استان فارس است.
مديرعامل كانون پرورش فكری كشور گفت: ساحت مقدس رضوی مورد توجه بيشتر فرقه‌های اسلامی در سراسر جهان است و دامنه‌ فعاليت‌های اين جشنواره می‌تواند در بخش كودك و نوجوان نيز در بسياری از كشورها مانند عراق، بحرين، پاكستان، هند، لبنان، سوريه، افغانستان و حتی كشورهای غربی گسترده‌تر شود.
وی تصريح كرد: جشنواره قصه‌گويی رضوی در اين زمينه می‌تواند پيشگام باشد چرا كه قصه، زبانی بين‌المللی، هنری و قديمی به شمار می‌رود و ميل بشر به شنيدن قصه امری فطری است.
دبير كارگروه كودك و نوجوان جشنواره‌های كانون پرورش فكری اظهار كرد: در كانون بحث، تربيت انسان‌ها است و اين كار كميت‌بردار نيست و در كانون به دنبال اين هستيم تا كودكان و نوجوانان را با سبك زندگی وحيانی آشنا كنيم.
وی در بخشی ديگر از صحبت‌های خود خاطرنشان كرد: علت آن‌چه امروز انسان سعی می‌كند جای خالی معنويت را به صورت‌های مختلف پر كند اين است كه ارتباط انسان با آسمان قطع و شيوه زندگی وحيانی فراموش شده است.
رضايی اضافه كرد: اگر به دنبال زندگی ناب اسلامی می‌گرديم بايد به رسول خدا نگاه كنيم و قرآن حكيم و دستورات آن را برنامه زندگی خود قرار دهيم و در قرآن تدبر كنيم.
مديرعامل كانون پرورش فكری كشور گفت: در تربيت اسلامی خانواده ركن اساسی است در آن شخصيت انسان‌ها شكل می‌گيرد و رسانه‌هايی همچون تلويزيون كه در خانواده‌ها ورود پيدا كرده است بايد در ارايه برنامه‌های خود به جامعه دقت كند و سعی كند تا زندگی اسلامی را در بين مردم جامعه ترويج دهد.
رضايی با اشاره اين‌كه سرمايه كانون اعتماد خانواده‌ها است، بيان كرد: همه آن‌چه كه نياز كودك و نوجوان است در خانه اتفاق نمی‌افتد و خانواده‌ها می‌توانند بخشی از اين مسئوليت را به كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بسپارند.
مديرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشور بيان كرد: در ادبيات و هنر كودك و نوجوانان آنچه در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان متولد می‌شود زبان بين‌المللی دارد و مطابق فطرت الهی و تربيت اسلامی است.
رضايی قصه و قصه‌گويی در كشور را افتخاری برای ايرانيان دانست و گفت: در سراسر جهان هيچ جشنواره‌ا‌‌ی با وسعت و كيفيت جشنواره قصه‌گويی كانون برگزار نمی‌شود.
دبير كارگروه كودك و نوجوان جشنواره‌های كانون پرورش فكری با اشاره به اين كه قصه‌گويی يك ابزار و واسطه تربيتی مناسب است، خاطرنشان كرد: اهميت اين موضوع را تمامی اهالی فرهنگ و ادبيات، نويسندگان و اهل قلم و مربيان كانون درك كرده‌اند و ما كمك می‌كنيم كه مربيان با انگيزه بيشتری قصه بگويند و اين هنر ارجمند، تقويت، هدايت و حمايت شود و برگزاری جشنواره نيز همين هدف را دنبال می‌كند.
وی با اشاره به اينكه نقش ايرانيان را در حوزه قصه و قصه‌گويی هيچ كشوری در دنيا نمی‌تواند انكار كند، گفت: ايران خاستگاه قصه‌گويی است و متن بسياری از آثار شاخص ادبيات و سينمای جهان برگرفته از داستان‌های ايرانی است.
رضايی در بخش ديگری با اعلام اينكه قصه‌های برتر رضوی در قالب سی‌دی تهيه و به 850 مركز فرهنگی و هنری كانون سراسر كشور توزيع می‌شود، يادآور شد: در سومين جشنواره قصه‌گويی رضوی مهمانان خارجی به شهرهای استان مازندران اعزام می‌شوند و قصه‌های خود را به اجرا می‌گذارند.
captcha