ضرورت استفاده از اندیشمندان دینی در بازخوانی رویکردهای آموزش و پرورش
کد خبر: 1475255
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
نویدادهم عنوان کرد:

ضرورت استفاده از اندیشمندان دینی در بازخوانی رویکردهای آموزش و پرورش

گروه اجتماعی: دبیرکل شورای آموزش و پرورش یادآور شد: اگر باور داریم که استمرار آموزش و پرورش کنونی به نفع ما نیست، باید یک بازخوانی و بازتولید جدید در رویکردهای این مجموعه صورت بگیرد که برای عملیاتی کردن این اقدام می‌توان از اندیشمندان دینی، نظریه‌پردازان تئوری و عملی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، صبح امروز، 28 آبان‌ماه در هشتمین هم‌اندیشی سالانه دبیران کمیته‌های ستادی و استانی حوزه‌های علمیه و آموزش پرورش در مشهد با بیان اینکه حوزه علمیه مرکز تفقه در دین محسوب می‌شود، اظهار کرد: حوزه علمیه می‌تواند در راستای ترویج آموزه‌های دینی و احیای آن‌ها نقش مؤثری را ایفا کند.

وی ادامه داد: متأسفانه هم‌اکنون جذابیت خاصی برای دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد و آموزش و پرورشی که امروز با  آن روبه‌رو هستیم، دارای ویژگی‌هایی است که نمی‌تواند به خوبی حوزه تعلیم و تربیت دینی جامع و کامل را نشان دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد مدرن است، اظهار کرد: آموزش و پرورش متولد شده غرب بوده و از یک کشور دیگر وارد ایران شده است، هم‌اکنون حدود دو سده است این نهاد در کشور ما میدان‌داری کرده و اهداف و کارکردهای خود را در طول این سال‌ها دنبال می‌کند.

نویدادهم یادآور شد: در طول سال‌های قبل و بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی برای بومی‌سازی و اسلامی‌شدن آموزش و پرورش صورت گرفت که خوشبختانه دستاوردهای بسیار خوب و قابل تقدیری به دست آمد اما هم‌اکنون ضعف‌های بسیار زیادی را در این سیستم شاهد هستیم که باید با برنامه‌ریزی و تلاش بسیار زیاد در جهت رفع آن‌ها تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون دو استراتژی در آموزش و پرورش ما وجود دارد، ابراز کرد: نخستین استراتژی این بوده که راه را ادامه بدهیم و تلاش کنیم از اقدامات انجام گرفته یک محصول دینی خارج شود، دومین استراتژی نیز این بوده که یک تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایجاد شود.

دبیرکل شورای آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب در تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید بسیار زیادی دارند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «آموزش و پرورش یک نهاد وارداتی است و بنابراین ما به یک تحول بنیادین در آن نیازمندیم».

نویدادهم ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر همین اساس تبیین شده است تا بتوانیم آموزش و پرورش کنونی را دچار یک تحول بنیادین کرده و از ریشه و اساس نیازمندی‌های آن را بر اساس تعالیم اسلامی و دینی رفع کنیم.

وی تأکید کرد: ما تنها نباید برای حل مشکلات خود در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش  به حذف و یا تغییر کتب درسی و معلمان اکتفا کنیم، قطعا با این اقدام تمام مشکلات آموزش و پروش حل نخواهد شد زیرا رفع مشکلات نیازمند یک تحول بنیادین است.

دبیرکل شورای آموزش و پرورش یادآور شد: اگر باور داریم که استمرار آموزش و پرورش کنونی به نفع ما نیست، باید یک بازخوانی و بازتولید جدید صورت بگیرد و در عملیاتی‌کردن این اقدام می‌توان از اندیشمندان دینی، نظریه‌پردازان تئوری و عملی استفاده کرد.

نویدادهم با تأکید بر اینکه ما هم‌اکنون در در حوزه تربیتی آموزش و پرورش با مشکل روبه‌رو شده‌ایم، بیان کرد: متأسفانه ما هم‌اکنون در حوزه اخلاق، آسیب‌های اجتماعی، طلاق،‌ اعتیاد و … دچار مشکل هستیم که همه آن‌ها ریشه در حوزه تربیتی دارد لذا باید برای رفع این معضل برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد.

captcha