محبت اهل بیت(ع) محور وحدت و تقریب مذاهب قرار گیرد
کد خبر: 1446439
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور:

محبت اهل بیت(ع) محور وحدت و تقریب مذاهب قرار گیرد

گروه اجتماعی: بعضی افراد اعتقاد دارند که حب اهل بیت(ع) مخصوص شیعیان است، در صورتی که این اعتقاد ناشی از عدم آگاهی است؛ زیرا محبت ائمه اطهار(ع) می‌تواند محور وحدت و تقریب مذاهب قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور در مراسم اختتامیه هشتمین همایش ملی فضایل رضوی که امروز چهارشنبه، 12 شهریور در زاهدان برگزار شد، گفت: افتخار هر مسلمانی است که بتواند در صف علاقه‌مندان به آستان مبارک امام رضا(ع) قرار گیرد و خدمتی در این راستا تقدیم جامعه کند.
وی تصریح کرد: بعضی از افراد اعتقاد دارند که حب اهل بیت(ع) مخصوص شیعیان است، در صورتی که این اعتقاد ناشی از عدم آگاهی و اطلاعات ناکافی است، زیرا با وجود اختلاف نظر بین تشیع و تسنن در مورد بحث امامت، اما مسئله ائمه اطهار(ع) می‌تواند محور وحدت و تقریب مذاهب قرار گیرد.
زمانی اظهار کرد: دیدگاه اهل سنت نسبت به ائمه اطهار(ع) بسیار متفاوت است، بطوری که عده کمی از اهل سنت که در واقع فقط مدعی تسنن هستند مانند خوارج، اما از اهل سنت خارج هستند، با اهل بیت(ع) عداوت داشتند و 11 امام معصوم را کشتند، اما اهل سنت واقعی، به خاندان عصمت و طهارت(ع) ارادت دارند و می‌بینیم که هر ساله جمعیت کثیری از اهل سنت ما به کربلا و مشهد عازم می‌شوند.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: گروهی از اهل سنت اعتقاد دارند که ائمه اطهار(ع) همانند سایر مسلمانان هستند و فضیلتی افزوده ندارند، این گروه در واقع عداوتی با ائمه(ع) ندارند، اما در عین حال، کرامتی برای ایشان قائل نیستند.
وی گفت: گروهی دیگر از اهل سنت معتقد هستند که اهل بیت پیامبر(ص) نسبت به سایر مسلمانان فضیلت بیشتری دارند و در ردیف صحابه قرار دارند؛ اما گروهی دیگر ائمه(ع) را از صحابه نیز برتر و بالاتر می‌دانند و حتی میان گروهی، سخنان اهل بیت(ع) و امامان دوازده‌گانه حجت شرعی است و معتقدند که بزرگان باید بر اساس روایات ایشان، فتوا بدهند.
زمانی افزود: گروهی از اهل سنت که ائمه(ع) را مودّت ذی‌القربی می‌دانند و معتقدند که ائمه(ع) عالی‌ترین قله محبت قلبی مسلمانان هستند، اکثریت جمعیت اهل سنت را تشکیل می‌دهند که کتب فراوانی نیز در این خصوص نوشته‌اند.
وی اظهار کرد: گروهی از اهل سنت نیز اعتقاد دارند که گرچه عصمت مختص پیامبران الهی است، اما ائمه اطهار(ع) دارای صیانت و نزدیک به عصمت هستند؛ بنابراین ائمه(ع) را از هر گناهی مصون می‌دانند.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه در پایان افزود: به‌ هر حال میان اهل سنت، دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با ائمه اطهار(ع) وجود دارد، اما آن‌چه مسلم است، اهل سنت واقعی هیچ‌گاه ائمه(ع) را دشمن خود نمی‌دانند، بلکه در مقیاس‌های گوناگون به خاندان عصمت و طهارت(ع) ارادت دارند و گاهی ایشان را واسطه فیض خدا برای خلق می‌دانند.

captcha