امین ولایتی که موجب قوام و تداوم مکتب تشیع شد
کد خبر: 1445769
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
به بهانه سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع)؛

امین ولایتی که موجب قوام و تداوم مکتب تشیع شد

گروه اجتماعی: حضرت احمدبن موسی(ع) به دلیل امانتداری ولایت موجب شد که شیعه در کنار امام هشتم(ع) باقی بماند و بعد از آن به جای دیگری منحرف نشود و تا امام زمان(عج) این حرکت ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، ولوله‌ای به پا بود، طنین صدایش حاضران را به خود آورد، پس از بیان جملاتی چند فرمود: «پس از پدرم، برادرم امام رضا(ع) امام هشتم متقیان و خلیفه به حق و ولی خداست و اطاعت از آن بزرگوار از جانب خدا و رسول اکرم(ص) بر من و شما واجب است». این صدای دلنشین، صدای سیدالکریم امیر احمدبن موسی(ع) فرزند رشید هفتمین پیشوای شیعیان بود او که امین و امانتدار ولایت بود.

همهمه‌ای مجلس را گرفت با حرکت ایشان موج جمعیت به خروش آمد و عاشقان به دیدار مراد خویش شتافتند، چه زیبا برادر، برادر را دعا می‌کند: «همچنانکه حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد» با برادر بیعت کردند و همراهان نیز چنین کردند.

پس از این واقعه، حضرت احمدبن موسی(ع) علاوه بر سایر صفاتی که بدان مشهور بود مانند عابد، عالم، کاتب قرآن و غیره به امین ولایت نیز شهرت یافت.

امانتداری ولایت یکی از سخت‌ترین کارهایی است که از عهده هر کسی بر نمی‌آید، تاریخ نیز گواه چنین مسئله‌ای است که افراد بسیاری در راه حفظ امانت و ولایتمداری مردود شده‌اند، حتی میان فرزندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) متأسفانه شاهد چنین مواردی بودیم که موجب تشتت پیروان مکتب تشیع شد، آنجا که اسماعیلیه، زیدیه،‌ کیسانیه، واقفیه و غیره را می‌بینیم.

اشاره به فضائل آن حضرت

حضرت سیدامیر احمد(ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع) و برادر بزرگ امام رضا(ع) است، پسران امام هفتم(ع) بنا به قول مشهور نوزده نفر هستند و حضرت احمدبن موسی(ع) و حضرت محمدبن موسی(ع) از یک مادر که ام احمد خوانده می‌شد متولد شدند.

در فضیلت احمدبن موسی(ع) سخن بسیار است. به‌طور کلی از آنچه نسب‌شناسان، علمای رجال، محدثان، محققان، مورخان،‌ مؤلفان و نویسندگان در خصوص احمدبن موسی(ع) و فضایل وی نوشته‌اند،‌ بر می‌آید که او کریم، شجاع، فاضل،‌ صالح، پرهیزگار، صاحب ثروت و منزلت، بزرگوار و با عزت بوده و نزد پدرش منزلتی خاص داشته است. شب‌ها تا صبح به عبادت مشغول بوده، با قلم خود، ‌قرآن بسیار نوشت و شخصی موثق و راوی احادیث زیادی از نیای خود بود.

آن حضرت بعد از بیعت با امام رضا(ع) در رکاب امامش تا پای جای ایستاد. تا جایی که بعد از هجرت امام رضا(ع) به ایران، به دستور ایشان همراه با کاروان اهل بیت(ع) به سمت ایران راهی شد؛ اما در ایران نیز با خدعه و نیرنگ مأمون مواجه شده و در شیراز به شهادت رسید.

شهری که حال و هوایش از جنس بهشت خراسان است

از آن زمان تاکنون این شهر، خاستگاه و مأمن افراد بسیاری از خاندان اهل عصمت و طهارت(ع) بوده است و مقام معظم رهبری نیز در سفر سال 1387 خود به شیراز،‌ اینجا را سومین حرم اهل بیت(ع) نامیدند، شهری که حال و هوایش از جنس بهشت خراسان است.

در ادامه این گزارش سخنانی چند از علمای استان فارس را درباره حضرت احمدبن موسی(ع) و نقش ایشان در تداوم راه ولایت و مکتب تشیع و همچنین ضرورت تبیین بیش از پیش شخصیت آن حضرت می‌خوانیم.

نقش حضرت شاهچراغ(ع) در رشد شیعه به خوبی تبیین نشده است

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن تبریک فرا رسیدن این ایام به عموم مردم به‌ویژه به مجموعه ایکنا که در خط قرآن و ولایت گام می‌بردارند، گفت: به حق می‌توانیم ادعا کنیم که آنچنان که باید نقش حضرت احمدبن موسی(ع) در رشد تشیع بازگو شود، تبیین نشده است و ویژگی‌هایی آن حضرت به شکل صحیح انعکاس پیدا نکرده است.

بعد از امام هشتم(ع)، شیعه دچار تفرقه نشد

وی ادامه داد: مقام و موقعیت حضرت احمدبن موسی(ع) چنان تأثیرگذار بود که بعد از امام هشتم(ع) شیعه دچار تفرقه و تشتت نشد و کسانی که به امام هشتم(ع) اعتقاد داشتند تا امام دوازدهم پیش رفتند و بدان‌ها اعتقاد داشتند در حالی که نسبت به ائمه گذشته چنین نبود.

آیت‌الله ایمانی اضافه کرد: ‌کسانی که به امام هشتم(ع) رسیدند راه را ادامه دادند تا امام دوازدهم و این به برکت برخورد مناسبی بود که حضرت احمدبن موسی(ع) در مدینه انجام دادند.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: به دلیل طولانی شدن مدت زندان امام موسی کاظم(ع) مردم از اطلاعات لازم دور افتاده بودند و دچار شیادانی در گوشه و کنار کشورهای اسلامی شده بودند و در آن موقعیت حضرت احمدبن موسی(ع) عملاً ولایت را اثبات کرد و تمام کسانی که برای بیعت به خانه ایشان آمده بودند را به همراه خود خدمت امام هشتم(ع) آورد و اعلام کرد که امام من،‌ علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است.

وی گفت: با توجه به موقعیت والایی که حضرت احمدبن موسی(ع) در خانواده امام موسی کاظم(ع) داشت این اقدام، کاری بسیار اثرگذار و نقش‌آفرین بود زیرا در تاریخ نقل می‌کنند که امام موسی کاظم(ع) نیز برای او احترام زیادی قائل بود و کرامتی که برای ایشان قائل بود، برای سایر فرزندان بعد از امام هشتم قائل نبود.

آیت‌الله ایمانی گفت: حتی در مسافرت‌هایی که با خانواده حرکت می‌کردند، امام موسی کاظم(ع) اختیار توقف و حرکت کاروان را به دست احمدبن موسی(ع) داده بودند و وقتی از امام موسی‌بن جعفر(ع) تقاضا می‌کردند که برگردیم می‌فرمودند از احمد(ع) سؤال بپرسند و برنامه ماندن و حرکتشان را با نظرات احمدبن موسی(ع) تنظیم کنند.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان اظهار کرد: به این دلیل است که این حرکت حضرت احمدبن موسی(ع) موجب شد که شیعه در کنار امام هشتم(ع) باقی بماند و بعد از آن به جای دیگری انحراف پیدا نکند و تا امام زمان(عج) این حرکت پیدا کند یعنی ما شیعه 9 امامی نداریم و هر کسی به امام هشتم(ع) اعتقاد دارد،‌ به امام دوازدهم(عج) نیز اعتقاد دارد؛ لذا این هدایت جامع و کاملی که انجام گرفت به برکت کاری بود که حضرت احمدبن موسی(ع) انجام داد.

احمدبن موسی(ع) الگویی برای جامعه بشری است

وی تأکید کرد: بنابراین شخصیت احمدبن موسی(ع) شخصیتی در حد فارس و کشور نیست بلکه فراتر از اینهاست و در حد جامعه اسلامی و حتی به یک معنا جامعه بشری است و باید در معرفی چهره او اقدامات لازم و اساسی را دنبال کرد و انجام داد.


بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) نیز در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: حضرت احمدبن موسی(ع) فرزند بزرگ امام موسی‌بن جعفر(ع) هستند و بعد از شهادت آن حضرت، با توجه به جایگاهی که نزدیک پدر داشتند، شیعیان همه گمان می‌کردند که امام بعدی ایشان هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به آن حضور و اعتباری که ایشان بین مردم داشتند، افراد زیادی خدمت ایشان رسیدند تا به‌عنون امام با ایشان بیعت کنند اما ایشان همه را جمع کردند و به اتفاق تمام آنها خدمت امام هشتم(ع) رسیدند و بیعت خود را با امام زمان یعنی امام هشتم(ع) انجام دادند و به همراهان خود گفتند که امین شما ایشان است و این نشان از بزرگی شخصیت ایشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام طاهری گفت:‌ ما در تاریخ می‌خوانیم که در زمان امام صادق(ع) افراد زیادی برای بیعت خدمت فرزند بزرگ آن حضرت به نام عبدالله افطح رسیدند و ایشان نیز عملاً کمی باور کرده بود و کار به جایی رسید که امام موسی‌بن جعفر(ع) به منزل ایشان آمدند و در آنجا معجزه‌ای رخ داد و عبدالله افطح در مقابل افراد سرافکنده شد و همه فهمیدند که مقام امامت مربوط به امام موسی‌بن جعفر(ع) است اما دقیقاً نقطه مقابل این حرکت عبدالله افطح‌ را حضرت احمدبن موسی(ع) انجام دادند یعنی امانتداری ولایت کردند و این اسم امین ولایتی که بر روی ایشان گذاشتند،‌ به حق است.

حرکت احمدبن موسی(ع)، حجت را برای شیعیان تمام کرد

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: این معنا برای همگان وظیفه‌ای مشخص می‌کند که تکلیف شرعی خود را بفهمیم و بصیرت داشته باشیم و در مواقع خاص بدانیم که چگونه عمل کنیم.

وی تأکید کرد: بهترین درس از زندگی حضرت احمدبن موسی(ع) این است که بفهمیم در کجا و چگونه تصمیم بگیریم و شناخت خود را به حدی بالا ببریم که در جایی که باید از ولایت دفاع کنیم تا مردم دچار تشتت نشوند.

حجت‌الاسلام طاهری با تأکید بر اینکه حضرت احمدبن موسی(ع) به نفس خود غالب شده بود و حب ولایت برای او ارجحیت داشت،‌ گفت: این مسئله باید برای ما درس باشد به‌ویژه برای مسئولان کشور که اگر پستی به آنها رسید حب جاه آنان را نگیرد و عملکرد حضرت احمدبن موسی را به‌عنوان الگو در نظر داشته باشند.

رئیس هیئت امنای آستان حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) اظهار کرد: ما وظیفه داریم واقعیت‌های تاریخ را در جامعه مطرح کنیم و در اختیار مردم بگذاریم تا مردم بزرگان دین و مکتب خود را بشناسند و اینطور نباشد که فقط مناسبتی که رخ می‌دهد شخصیت اینها را بشناسانیم زیرا شناساندن شخصیت اینها موجب می‌شود که پی به اهمیت و جایگاه مقام امامت و ولایت بریم.

captcha