شناخت واقعی زنان و دختران از جایگاه خود موجب رشد و تعالی جامعه می‌شود
کد خبر: 1444048
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
حجت‌الااسلام اسلامی‌فر:

شناخت واقعی زنان و دختران از جایگاه خود موجب رشد و تعالی جامعه می‌شود

گروه اجتماعی: کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه اگر دختران و زنان جایگاه رفیع خود را بشناسند، مقرب درگاه الهی می شوند، افزود: در این صورت می‌تواند جایگاه والایی به‌دست آورده و جامعه را نیز رشد ‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الااسلام جعفر اسلامی‌فر، کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان، در همایش گلباران حرم مطهر رضوی که روز گذشته، ششم شهریور در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه اگر امروز دختران و زنان جایگاه رفیع و بلند خود را شناخته و مقرب درگاه الهی شوند، می‌توانند جایگاه والایی به‌دست آورده و جامعه را نیز رشد ‌دهند، ابراز کرد: هر فردی چه زن و چه مرد در نزاع درونی بین عقل و نفس اماره خود، هرگاه طرف عقل را نگرفته و به نفس اماره بپردازد از نظر عقلی، دینی و تقوایی ناقص است، اما اگر فردی در این درگیری سمت عقل را بگیرد بر اساس روایات هم دین و هم ایمان دارد.

وی با اشاره به زنان بزرگ و عالی رتبه‌ای که خداوند آنان را مورد تجلیل قرار داده است، گفت: خداوند از حضرت حوا تجلیل و از عظمت این زن یاد می‌کند و او را مایه آرامش و سکون حضرت آدم معرفی می‌کند زیرا زنان آرامش بخش محیط خانواده‌اند.

وی ابراز کرد: آنجایی که خداوند پیامبری مانند حضرت موسی(ع) را می‌خواهد از شر فرعون نجات دهد به مادرش الهام می‌کند که فرزند خود را به آب بیندازد، ما او را به تو خواهیم رساند و در این جا باز هم یک زن، خواهر موسی(ع) مأمور رساندن فرزند به مادر می‌شود، خواهری که خداوند در قرآن از او تجلیل کرده است.

اسلامی‌فر اظهار کرد: آن زنی که خداوند او را به‌عنوان نمونه برای همه زنان مؤمن معرفی می‌کند، آسیه است، کسی که در خانه فرعون زندگی می‌کند، اما یکتاپرست است و برای این اعتقادش سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شود، خداوند از او نیز به نیکی یاد می‌کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه همچنین پرودرگار کسی را در پاکی و طهارت مورد تجلیل قرار می‌دهد که یک زن به نام مریم دختر عمران نبی(ع) است، که برای بشریت به‌عنوان نمونه معرفی می‌شود، افزود: آن زمانی که همه فضای مکه را بت‌پرستی گرفته است و همگان به ختم رسل بی‌احترامی می‌کردند، خداوند یک زن آن هم خدیجه را در کنار پیامبرش قرار می‌دهد، بانویی که مایه آرامش برگزیده‌ترین پیامبران و خاتم رسولان است.

وی ادامه داد: در طول سال‌های حمایت و همراهی خدیجه(س) با نبی اکرم(ص)، بیش از 20 سال زنان و مردم مکه با او قهر بودند و جواب سلامش را نمی‌دادند، زنی که خداوند در سوره و الضحی از او یاد می‌کند و به فرموده امام صادق(ع) آیات این سوره در مورد خدیجه(س) است.

وی با بیان اینکه خدیجه(س) نخستین بانویی است که حقیقت را دید و ایمان آورد، افزود: چه زنان عاقل‌تر از خدیجه(س)، آسیه(س)‌، مریم(س) و همه زنانی که مسیر را درست شناخته و تصمیم صحیحی گرفته و می‌گیرند، در واقع این نوع بانوانند که می‌تواند زنانی مؤثر در جامعه باشند.

اسلامی‌فر با بیان اینکه خداوند در مقابل سختی که پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) تحمل کردند، وجود دختری چون فاطمه زهرا(س) را که کوثر لقب می‌گیرد به‌عنوان پاداش به آنان عنایت می‌کند، اظهار کرد: در تاریخ بشریت، کدام مرد است که کوثر نامیده شده است، این زن است که چنین جایگاهی به دست می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه زنی مثل فاطمه(س) است که آثار و برکات بیشماری از بیت محقر او همه عالم را پر می‌کند، افزود: در متن حدیث کسا که بسیار بافضیلت است، اشاره شده که وقتی جناب جبرئیل از خداوند در مورد کسانی‌که در زیر کسا قرار دارند، سؤال می‌کند، خداوند در معرفی پیامبر و اهل بیت(ع) او با کسی که معروف‌تر است، این کار را انجام می‌دهد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خداوند فاطمه(س) را معرف قرار می‌دهد و می‌فرماید: این فاطمه است، پدرش، همسرش و دو فرزند پسرش. لذا فاطمه(س) در ملکوت شناخته شده و معرف به عظمت است.

وی با بیان اینکه زن چنین جایگاهی دارد و اینگونه عظمتی می‌تواند پیدا کند، گفت: همان گونه که فاطمه معصومه(س) کسی است که پنج امام معصوم(ع) در مورد فضیلت زیارت او حدیث بیان کردند، امام صادق(ع) قبل از تولد او فرمودند: خداوند را حرمی است و حرم خدا مکه است، پیامبر خدا(ص) را حرمی است و آن مدینه است، علی(ع) را حرمی است و آن کوفه است و حرم ما اهل بیت هم شهر قم است، به زودی دختری از فرزندان من در آنجا دفن می‌شود که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

اسلامی‌فر ابراز کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: هر کس خواهرم فاطمه(س) را در قم زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده است و امام جواد(ع) و امام هادی(ع) هم در مورد فضیلت زیارت این بانوی بزرگوار حدیث بیان کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام رضا(ع) در روایاتی می‌فرمایند: خواهرم معصومه(س) شفّیه است، گروه گروه انسان‌ها را در قیامت شفاعت می‌کند، افزود: زن به جایگاهی می‌تواند برسد که همه بزرگان و شخصیت‌های دینی و علمی سر بر آستان او گذاشته و تقاضای شفاعت کنند.

وی اضافه کرد: حتی در دو مرحله‌ای از تاریخ اهل بیت(ع)، زنان بار امامت را بر دوش کشیدند، آن زمانی که امام حسن عسگری(ع) به شهادت رسیدند و وجود امام زمان(عج) در پس پرده غیبت بودند، شیعیان نمی‌دانستند که باید به کجا مراجعه کنند، لذا به محضر حکیم خاتون رسیدند و از ایشان راهنمایی گرفتند، این بانوی بزرگوار فرمودند: «شما را باد به مراجعه به مادر امام حسن عسگری(ع) که همسر امام هادی(ع) است» زیرا این بانوی بزرگوار مورد مراجعه مردم و پاسخگوی سوالات دینی آنان بودند، تا زمانی که نواب خاصی برای ارتباط با امام زمان(عج) وارد عرصه شدند.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: بعد از واقعه کربلا نیز از آن جهت که قرار نبود امام سجاد(ع) مورد شناسایی دشمنان قرار بگیرند تا نسل امامت ادامه یابد، حضرت زینب(س) در دورانی بار امامت را بر دوش کشیدند.

اسلامی‌فر با بیان اینکه زن می‌توند کامل‌ترین و مؤثرترین فرد باشد، گفت: اگر امروز زنان و دختران ما جایگاه خودشان را بشناسند و درک کنند، می‌توانند جامعه را متحول سازند، زیرا رشد زنان در امور معنوی، جامعه را متحول می‌کند و بر همین اساس است که در روایات اسلامی دختران و زنان بسیار مورد توجه و تجلیل قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: همچنین از آن جهت که تربیت فرزندان دختر به جهت آموزش جایگاه‌ ویژه آنها در جامعه و خانواده، نوع ارتباط با نامحروم، توجه به پوشش و حجاب و شناساندن جایگاه حساس و ساختار روحیشان مشکل است، خداوند به والدینی که دختر دارند و او را شایسته تربیت می‌کنند، اجری عظیم عنایت می‌کند و به سبب دختران، والدین را به بهشت می‌برند.

وی با بیان اینکه اگر دختران و زنان جایگاه رفیع و بلند خود را شناخته و مقرب درگاه الهی شوند، می‌توانند جایگاه والایی به دست آورده و جامعه را نیز رشد ‌دهند، ابراز کرد: هر فردی چه زن و چه مرد در نزاع درونی بین عقل و نفس اماره خود، هر گاه طرف عقل را نگرفته و به نفس اماره بپردازد از نظر عقلی، دینی و تقوایی ناقص است، اما اگر فردی در این درگیری سمت عقل را بگیرد براساس روایات هم دین و هم ایمان دارد.

captcha