فرصت گسترش معارف اسلامی برای امام صادق(ع) بیش از سایر ائمه فراهم شد
کد خبر: 1440652
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
امام جمعه غرق‌آباد:

فرصت گسترش معارف اسلامی برای امام صادق(ع) بیش از سایر ائمه فراهم شد

گروه اجتماعی: دوران امامت امام صادق(ع)‌ مصادف بود با جابه‎جایی خلافت از بنی‌امیه به بنی‌عباس و به دلیل فشار کمتری که از سوی دستگاه حکومت بر ‌آن حضرت وارد بود فرصت گسترش معارف اسلامی برای امام(ع) بیشتر از سایر ائمه(ع) فراهم شد.

حجت‌الاسلام علی جنتی‌نیا، امام جمعه غرق آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به مقتضیات زمانی امامت امام صادق(ع)، گفت: امام ششم شیعیان با ابزار علم و دانش علیه نادانی و فریبکاری بنی‌عباس مبارزه می‌کرد.

وی با اشاره به نامگذاری مذهب شیعه به نام مذهب جعفری، افزود: دوران امامت امام صادق(ع)‌ مصادف بود با جابه‎جایی خلافت از بنی‌امیه به بنی‌عباس و به دلیل فشار کمتری که از سوی دستگاه حکومت بر ایشان وارد بود فرصت گسترش معارف اسلامی برای امام(ع) بیشتر از سایر ائمه فراهم شد.

امام جمعه غرق‌آباد تصریح کرد:‌ این امام بزرگوار از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را بردند و به تعلیم و ترویج معارف دینی و سایر رشته‌های علمی پرداختند، البته باید یادآور شد که زمینه‌سازی ترویج علم و مبارزه با نادانی از دوران جد ایشان یعنی امام سجاد(ع) آغاز شده بود.

وی با تأکید بر اینکه ثمره تلاش امامان پیش از امام صادق(ع) به دست ایشان به بار نشست، اظهار کرد: دلیل نامگذاری و شهرت مذهب شیعه به نام مذهب جعفری نیز به همین خاطر است هرچند هیچ‎گونه تفاوتی نمی‌کند که شیعه با نام دوازده امامی خوانده شود یا مذهب حسینی یا جعفری چراکه تمام ائمه(ع) نور واحدی هستند که به مقتضای شرایط شکوفا می‌شوند.

امام جمعه غرق آباد با اشاره به القاب امام ششم شیعیان، گفت: صادق به معنای راستگو از معروف‌ترین القاب ایشان است هرچند با القاب دیگری مانند فاضل به معنای صاحب برتری، کامل به معنای بدون عیب و نقص خوانده شده اند و به ویژه دانش این بزرگوار دلیلی بر وجود با عظمت ایشان است.

حجت‌الاسلام جنتی‌نیا ادامه داد: در دوره‌ای از تاریخ هنگام جابه‎جایی حکومت از بنی‌امیه به بنی‌عباس شاید هر فرد دیگری بود از شرایط هرج و مرج آن دوران استفاده می‌کرد و به‌دنبال پست و مقام و حکومت می‌رفت و چه بسا اگر امام این کار را می‌کرد مورد استقبال بنی‌عباس قرار می‌گرفت؛ چراکه این حکومت نوپا احتیاج به حمایت افراد با نفوذی مانند امام صادق(ع) داشت.

وی با اشاره به اینکه این امام بزرگوار به‌دنبال حکومت و مقام درباری نبودند؛ بلکه هدف ایشان حکومت بر دل‌ها و گسترش علم و معرفت بشری بود، افزود: این هدف با زور و قدرت به دست نمی‌آمد چنانچه بنی‌عباس نیز در ابتدای امر با اعلام حمایت از ائمه اطهار(ع) و گسترش دانش، حکومت را در دست گرفت ولی به مرور زمان ظلم و ستم آن‌ها اگر نگوییم بیشتر از بنی‌امیه گسترش نیافت قطعاً کمتر هم نشد.

امام جمعه غرق‌آباد تصریح کرد:‌ بزرگان بسیاری از محضر امام صادق (ع) علم آموزی کردند به ویژه عالمانی چون مالک بن انس و ابوحنیفه که دو تن از  پیشوایان مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت هستند و بزرگانی مانند جابربن حیان کیمیا گر معروف که همگی فارغ از هر اختلافات مذهبی از وجود مبارک ایشان علم آموزی می‌کردند.

حجت‌الاسلام جنتی‌نیا یادآور شد: اگر بخواهیم از این امام بزرگوار پیروی کنیم باید اختلافات قومی و دینی را کنار گذاشته و به‌دنبال تعالی بشر در راه علم و نابودی جهل در جوامع باشیم که اگر این آگاهی به رشد حداکثری خود برسد نفاق و اختلاف‌ها نیز به مرور زمان برداشته خواهد شد.

امام جمعه غرق آباد در پایان با اشاره به اینکه حکومت بنی‌عباس نتوانست عظمت و بزرگی امام(ع) را در میان مردم و بزرگان علم تحمل کند، یادآور شد: مسموم کردن ایشان به دست ادامه دهندگان راه بنی امیه حکایت از مظلومیت عالمانی همچون امام صادق(ع) دارد که قرن‌ها فراتر از عصر خود می اندیشند.

captcha