سیره ائمه(ع) الگوی عملی از سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 1438159
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
آیت‌الله استادی:

سیره ائمه(ع) الگوی عملی از سبک زندگی اسلامی است

گروه اجتماعی: عضو مجلس خبرگان رهبری سیره ائمه معصومین(ع)را از مأخذ اصلی در شناخت الگوی زندگی اسلامی دانست و گفت: اقتباس از سیره اخلاقی و رفتاری ائمه و نحوه برخورد آنان در امور مختلف زندگی، راه را برای ارائه و تبیین الگوی سبک زندگی اسلامی هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، آیت‌الله رضا استادی، عضو مجلس خبرگان رهبری 20 مردادماه در نهمین نشست تخصصی طرح «تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی» اظهارکرد: شیوه زندگی ائمه معصومین و سیره آنان پس از قرآن و روایات به‌عنوان منبع اصلی در تدوین برنامه سبک زندگی اسلامی شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتباس از سیره اخلاقی و رفتاری ائمه و نحوه برخورد آنان در امور مختلف زندگی، راه را برای ارائه و تبیین الگوی سبک زندگی اسلامی هموار می‌کند، افزود: منش ایشان در بردارنده تعالیم ارزنده‌ای است که شناخت و عمل به آن منطبق با دستورات حقیقی دین مبین اسلام است.

آیت‌الله استادی به جامع بودن دین اسلام در تمامی امور مادی و معنوی اشاره و تصریح کرد: خداوند پس از نزول قرآن، ائمه معصومین را برگزید تا ایشان با عمل کردن به رهنمودهای کتاب آسمانی علاوه بر اثبات قابل‌ اجرا بودن مفاهیم قرآنی در جامعه، الگویی حقیقی و عینی را برای بهره‌مندی عموم ارائه کنند.

کتاب «سنن النبی» از منابع با ارزش سیره‌شناسی است

وی از کتاب‌های «سیره ابن هشام» و «سیره حلبی» به‌عنوان مهم‌ترین منابع اهل سنت برای دستیابی به سیره پیامبر اسلام (ص) یادکرد و گفت: کتاب «سنن النبی» تألیف علامه سید محمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان در بخش نخست حاوی 600 روایت از زندگانی حضرت محمد (ص) است که با افزوده شدن 300 روایت دیگر هم‌اکنون از منابع قابل‌ تأمل و با ارزش سیره‌شناسی به شمار می‌آید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم اظهارکرد: در سال‌های اخیر مراکز علمی و پژوهشی فعال در حوزه دین با جمع‌آوری روایات و مستندات و انتشار کتاب‌هایی در حوزه سیره‌شناسی همچون سیره امام علی(ع) و سیره امام رضا(ع) منابع موجود در این زمینه را افزایش داده و الگوهای قابل استناد جدیدی را برای تدوین سبک زندگی اسلامی معرفی کرده‌اند.

ترویج الگوهای رفتاری جامعه را به پذیرش و اجرای سبک زندگی اسلامی هدایت می‌کند

وی افزود: آنچه در کتاب‌های سیره‌شناسی جمع‌آوری و مطرح‌شده، شامل نشانه‌های مسلمانی و الگوهای رفتاری فرد مسلمان در زندگی شخصی و اجتماعی است و ترویج این الگوها جامعه را به پذیرش و اجرای سبک زندگی اسلامی هدایت می‌کند.

آیت‌الله استادی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: این امام بزرگوار پایه‌های اسلام را بر صدق، رضا، وفا، علم، حلم، صبر و یقین دانسته‌اند و سهم هر فرد را از این مبانی متفاوت می‌دانند.

امام‌جمعه شهر قم افزود: بنا به فرموده‌ امام صادق (ع)، اگر شخصی همه خصوصیات و پایه‌های اسلام را در خود جای‌ داده باشد از ایمان بالاتری برخوردار است و افراد در مراحل مختلفی از این بهره‌مندی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در پذیرش اسلام و عمل به دستورات آن، تدریج، ترتیب و مراحلی وجود دارد، گفت: ائمه معصومین در برخورد با افراد مختلف بر اساس رفق و مراوده عمل می‌کردند و سخت‌گیری و تندی بر اجرای حدود در سبک زندگی اسلامی جایگاهی ندارد.

داشتن تقیه از اصول زندگی اسلامی است

آیت‌الله استادی، داشتن تقیه را از دیگر اصول زندگی اسلامی دانست و گفت: افراط‌ و تفریط در هر امری فساد‌انگیز است و همه مسلمانان باید با الگوگیری از رفتار و سبک زندگی ائمه معصومین و بزرگان دین بر پایه اعتدال و تلطیف قلوب رفتار کنند.

وی اظهارکرد: پس از قبول اسلام اجرا و رعایت حدود تمامی احکام شرعی بر مسلمان واجب است و هیچ عملی در اسلام بدون فلسفه نیست و بهترین الگو برای شناخت سبک زندگی اسلامی شناخت سیره ائمه معصومین(ع) است.

captcha