لزوم بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در ترویج فرهنگ زکات
کد خبر: 1431616
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در ترویج فرهنگ زکات

گروه اجتماعی: مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ابهر با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان در امر جمع‌آوری زکات، گفت: شهرستان ابهر از ظرفیت بالایی در راستای ترویج فرهنگ زکات برخوردار است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به فعالیت دو حوزه علمیه در هیدج اشاره کرد.

محسن داوودی، مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ابهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به دلایل واگذاری مسئولیت جمع‌آوری زکات به کمیته امداد، گفت: سوابق این نهاد در حوزه محرومیت‌زدایی و همچنین نقش کارکردی آن در شناسایی نیازمندان و داشتن نظام مدیریتی قوی موجب شده است، که این مسئولیت به کمیته امداد محول شود.

وی با بیان این‌که شهرستان ابهر رتبه نخست را در سال گذشته در زمینه جمع‌آوری زکات در استان کسب کرده است، ادامه داد: برای تداوم این رتبه علاوه بر تعامل شوراهای زکات شهرها با ابهر ابتکارات، نوآوری و فرهنگ‌سازی نیز در زمینه زکات باید وجود داشته باشد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ابهر با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان در امر جمع‌آوری زکات، عنوان کرد: شهرستان ابهر از ظرفیت بالایی در راستای ترویج فرهنگ زکات برخوردار است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به فعالیت دو حوزه علمیه در هیدج اشاره کرد که باید از آن به نحو مطلوب در راستای جمع‌آوری زکات واجب و مستحب استفاده کرد.

داوودی با بیان این‌که که طی اقدامات صورت‌گرفته سال گذشته 23 میلیار ریال زکات در ابهر جمع‌آوری شد، اظهار کرد: از این مبلغ زکات جمع‌آوری شده، یک میلیارد و 300 میلیون ریال مربوط به شهر هیدج است که این مبلغ جهت احداث 55 طرح عام‌المنفعه درشهرستان استفاده شده است که دو طرح آن مربوط به شهر هیدج است.

با 36 مبلّغ برجسته در زمینه تبلیغ زکات قرارداد منعقد شد
وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط این نهاد در تبلیغ و ترویج فرهنگ زکات، بیان کرد: نصب بروشورهای تبلیغی در سطح شهر و روستاهای مشمول زکات، برگزاری جلسات مشترک شورای زکات با حضور اعضای این شورا، برگزاری جلسات توجیهی با حضور روحانیان و کشاورزان و تبیین سیاست‌های تشویقی تعلق گرفته به زکات از اقداماتی است که در شهرستان انجام شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ابهر با اشاره به محل هزینه‌کرد زکات جمع‌آوری شده در این شهرستان، تأکید کرد: ساخت طرح‌های عام‌المنفعه در مناطق محروم، کمک به محرومان و نیازمندان و همچنین برطرف کردن نیازهای محرومان از محل‌های هزینه‌کرد زکات است.

داوودی با بیان این‌که مبلّغان نقش برجسته‌ای در تبلیغ و ترویج فرهنگ زکات دارند، گفت: در این راستا با 36 مبلّغ برجسته در زمینه تبلیغ زکات قرارداد منعقد شد که این مبلّغان برای تبلیغ زکات 80 جلسه عمومی و 16 هزار دیدار چهره ‌به ‌چهره انجام دادند.

این مسئول در پایان با بیان این‌که خطبه‌های نماز جمعه نیز تأثیر به‌سزایی در ترویج فرهنگ زکات دارد، یادآور شد: 35 مورد از خطبه‌های نمازجمعه شهرها به میزان 210 دقیقه به بیان آثار و ترویج فرهنگ زکات در شهرستان اختصاص یافته است.

captcha