سیاست‌های کلی حوزه سالمندان وزارت بهداشت در مشهد تبیین شد
کد خبر: 1418675
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

سیاست‌های کلی حوزه سالمندان وزارت بهداشت در مشهد تبیین شد

گروه اجتماعی: سیاست‌های کلی وزارت بهداشت در حوزه سلامت سالمندان در قالب نشست مدیران گروه سلامت خانواده و کارشناسان سلامت سالمندان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، تبیین سیاست‌های کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه سلامت سالمندان در قالب نشست مدیران گروه سلامت خانواده و کارشناسان سلامت سالمندان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور روز گذشته، 27 خرداد در هتل پارس مشهد برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد، محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امید به زندگی در کشور ما از 54 سال در خانم‌ها به 74 سال ارتقا یافته است، گفت: آقایان نیز که در دوران قبل از پیروزی انقلاب امید به زندگیشان در حدود 56 سال بود، در حال حاضر به 73 سال افزایش یافته است.

وی افزود: درست است که امید به زندگی بین سالمندان پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافته اما این افزایش بیشتر به‌لحاظ کمی است و از لحاظ کیفیت ما نیاز به برنامه‌ریزی‌های جدیدی داریم.

مطلق ادامه داد: ما باید سالمندی سالم داشته باشیم و در همین راستا باید برنامه‌های مختلفی را برای ارتقا سطح سلامت جسمانی و روانی آنان در سطح جامعه ایجاد کنیم که این حرکت نیازمند نگرش جدید در حوزه سلامت سالمندان است.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه جلوگیری از باروری و کاهش رشد جمعیت جوان در جامعه یکی از مواردی است که باعث سالمند شدن جمعیت ایران شده است، یادآور شد: از همین رو باید علاوه بر ترغیب جوانان به فرزندآوری، کارگاه‌های آموزشی نیز برای بانوان و آقایان سالمند برگزار شود تا نسبت به برخی از مسائل از جمله فشارخون، دیابت و نارسایی قلبی آشنایی پیدا کنند.

وی ادامه داد: بر اساس چشم‌انداز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان برنامه پنجم توسعه، امید به زندگی در بانوان باید به 76 سال و آقایان نیز به 74 برسد، در چنین حالتی ما بیش از حد تصور باید امکانات رفاهی و سالم‌ زیستن را برای سالمندان ایجاد کنیم زیرا در حال حاضر ما در کشور بالای 6 میلیون سالمند داریم.

در ادامه این مراسم پریسا طاهری، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جایگاه سالمندان در دین اسلام جایگاه بالایی است به‌گونه‌ای که در سوره اسراء به جایگاه سالمندان و لزوم تکریم بر آنان تأکید شده است.

وی ادامه داد: در سال 2000 برای اولین بار تعداد سالمندان از کودکان پیشی گرفت و در نمودار برخی از کشورها امید به زندگیشان 40 سال به بالا ارتقا یافت، اما در کشور ما در آینده نزدیک بیشتر با بانوان سالمند روبرو خواهیم شد، بنابراین باید برنامه‌های ویژه‌ای را برای سالمندان درنظر بگیریم.

طاهری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ارائه خدمت به سالمندان دچار مشکل هستیم و ارائه خدمت به آنان نیز هزینه‌بردار است، یادآور شد:  ارائه خدمت مساوی بین سالمندان و سایر مقاطع سنی نباید به صورت مساوی باشد زیرا سالمندان از تمامی جهات نیازمند خدمات مختلفی هستند.

وی گفت: در حال حاضر تعداد سالمندان کشور با تعداد کودکان صفر تا 4 سال برابر هستند و ما اگر بخواهیم عدالت در سلامت را رعایت کنیم باید به کسانی‌که بیشتر به خدمات سلامت نیازمند هستند، این خدمات را ارائه دهیم و بر این اساس سالمندان، بالاترین نیاز را به خدمات حوزه سلامت دارند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشتاز به‌سمت سالمند شدن است، ابراز کرد: تا سال 2030 باید امید به زندگی در ایران به 76 سال برسد، این در حالی است که در حال حاضر کشورهایی مانند اردن، کویت، لبنان، لیبی، بحرین، مصر از ما در ارائه خدمت به سالمندان جلوتر هستند.

وی به برخی از استان‌های پیشتاز در حوزه سالمندی اشاره کرد و گفت: 13 استان ما از متوسط سالمندی، سالمندتر هستند که از آن جمله می‌توان به استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی و تهران اشاره کرد.

طاهری با بیان اینکه ارائه خدمت به سالمندان مؤلفه خاصی ندارد بنابراین از تمامی جهات باید یک سالمند باید تحت مراقبت قرار بگیرد، اظهار کرد: بهیاران و پزشکان نقش ویژه‌ای را در ارائه خدمات به سالمندان بر‌عهده دارند.

وی یادآور شد: ما باید تلاش کنیم تا در آینده سالمندانی پویا داشته باشیم چرا‌که بر اساس سند ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان مبتنی بر الگوی اسلامی ـ ایرانی مورد تؤکید است تا در این راستا ما شاهد کاهش بیماری، معلولیت و مرگ زودرس در بین سالمندان باشیم.

captcha