امام موسی کاظم(ع) با تربیت شاگردان برجسته به ترویج مکتب تشیع پرداخت
کد خبر: 1410254
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک:

امام موسی کاظم(ع) با تربیت شاگردان برجسته به ترویج مکتب تشیع پرداخت

گروه اجتماعی: امام موسی کاظم(ع) با تربیت شاگردان و همچنین رعایت اصول تقیه برای حفظ جان شاگردان خویش به ترویج مکتب تشیع پرداخت و تشنگان معارف اسلامی را سیراب کرد.

حجت‌الاسلام مهدی عظیمی، مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ‌امام موسی کاظم(ع) را دارای مقامی شامخ ‌میان ائمه(ع) دانست و گفت: این امام همام در علم و بردباری شهرت زمان خویش بود و به جهت کثرت عبادت،‌ ایشان را عبدالصالح می‌نامیدند.

ترویج مکتب تشیع توسط شاگردان امام موسی کاظم(ع)

وی افزود: جایگاه مثل‌زدنی امام موسی کاظم(ع) میان مردم و شایستگی ایشان، هارون‌الرشید و عمال دستگاه حکومت را به وحشت انداخت، ولی امام(ع) با تربیت شاگردان و البته رعایت اصول تقیه برای حفظ جان شاگردان خویش به ترویج مکتب تشیع پرداخت و تشنگان معارف اسلامی را سیراب کرد.

حجت‌الاسلام عظیمی یادآور شد: امام موسی کاظم(ع) در ملاقاتی که با هارون داشت بعد از گفت‌وگویی که میان آنها مبنی بر خلافت بر مسلمانان صورت گرفت، خلافت را حق فرزندان بنی‌هاشم دانست که توسط بنی‌امیه و بنی‌عباس غصب شده است.

وی ادامه داد: ایشان در دوران خلافت بنی‌عباس چندین بار زندانی شد و هارون نیز به‌خاطر ترس و حسادت به امام(ع) دستور به زندانی کردن ایشان داد که این حبس سال‌ها طول کشید و نهایتأ به دستور این ظالم، آن حضرت را مسموم و به شهادت رساندند.

دوران امامت امام موسی کاظم(ع)

این استاد حوزه در ادامه اظهار کرد: در دوران امامت امام موسی کاظم(ع) و پدر ایشان امام صادق(ع)، فرقه‌های زیادی از تشیع جدا شدند و همین مسئله بار مسئولیت را در ترویج تشیع واقعی و اسلام ناب سنگین‌تر کرد و آن حضرت نیز در تربیت شاگردان خویش اهتمام تمام را به خرج داد و حتی یکی از اصحاب خود به نام علی‌بن یقطین را وارد دستگاه خلافت کرده بود که به مقام وزارت هم رسیده بود.

حجت‌الاسلام عظیمی تأکید کرد: ائمه معصومین(ع) همواره در طول تاریخ توسط خلفا تحت کنترل بودند و نباید گمان کنیم که بنی‌‌‌عباس چهره خوشی به معصومین(ع) نشان داد، باید توجه کرد که تنها سیاست بنی‌عباس به‌خاطر ترس از پیروان ائمه اطهار(ع) و نفوذ ایشان میان مردم رنگ و بوی ریا و دورنگی به خود گرفته بود.

این مدرس حوزه در پایان اظهار کرد: هارون حتی فضل‌بن یحیى را که یکی از وزیران دستگاه خلات بود به‌دلیل رعایت حال امام در زندان و احترام به ایشان مورد ضرب و قهر قرار می‌دهد؛ این خلفای ستمگر صدها سید را زیر دیوارها و میان ستون‌ها گچ گرفتند و همه جنایت‌ها را زیر پوشش اسلامی و به‌منظور فرونشاندن فتنه انجام می‌دادند که غالباً در تاریخ ثبت شده است.

captcha