صرف ماندن در مسجد برای اعتکاف کافی نیست/ اختیار؛ شرط اصلی بندگی
کد خبر: 1405761
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
معاون تبلیغات اسلامی استان مرکزی:

صرف ماندن در مسجد برای اعتکاف کافی نیست/ اختیار؛ شرط اصلی بندگی

گروه اجتماعی: اعتکاف ماندن در مسجد حداقل به مدت سه روز به قصد عبادت و بندگی خدا با همراه پایبندی به شرایط و احکام خاص آن است؛ لذا در سنت حسنه اعتکاف صرف ماندن در مسجد کافی نیست و این امر باید به قصد بندگی و عبادت صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام داوود چمانی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: یکی از عبادات بسیار مهمی که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران بعد از انقلاب رونق خاصی پیدا کرده و با شکوه بسیار زیادی در حال برگزاری است، سنت حسنه و معنوی اعتکاف است و اعتکاف در لغت به معنای درنگ، حبس کردن و اقامت گزیدن در جایی و ملتزم شدن در یک مکان است.

اختیار؛ شرط اصلی اعتکاف

معاون تبلیغات اسلامی استان، اختیار را شرط اصلی اعتکاف عنوان کرد و افزود: در اصطلاح فقه آنچه که در معنای اعتکاف بیان شده ماندن در مسجد حداقل به مدت سه روز به قصد عبادت و بندگی خدا با همراه پایبندی به شرایط و احکام خاص آن است؛ بنابراین در سنت حسنه اعتکاف صرف ماندن در مسجد کافی نیست؛ اعتکاف باید به قصد بندگی و عبادت باشد.

وی با اشاره به آیه 125 سوره مبارکه بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ و چون خانه [کعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار دادیم [و فرمودیم] در مقام ابراهیم نمازگاهى براى خود اختیار کنید و به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا براى طواف‏کنندگان و معتکفان و رکوع و سجودکنندگان پاکیزه کنید»، گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه از دو پیامبر خود پیمان گرفتند که خانه خدا را برای چهار گروه که در زمره عبادت‌کنندگان هستند شامل کسانی که طواف می‌کنند، معتکف می‌شوند، رکوع می‌کنند و کسانی که سجده می‌کنند تطهیر کنند.

فضیلت اعتکاف معادل طواف کعبه است

معاون تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: در بیان فضیلت و اهمیت اعتکاف همین بس که خداوند متعال آن را معادل طواف کعبه قرار داده و همتای رکوع و سجود به‌شمار آورده و دو پیامبر خود را مأمور بر این امر کرده است برای اینکه عبادت‌کنندگان در این مکان به طواف، رکوع و سجود بپردازند و این امر نشان‌دهنده اهمیت این عبادت بزرگ است.

اعتکاف؛ سنت دیرینه انبیای الهی

وی عنوان کرد: از سوی دیگر اعتکاف یکی از سنت‌های دیرینه انبیای الهی از جمله پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) است و اولیای الهی در هر عصری به این سنت حسنه اهتمام خاص داشتند.

معاون تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه اعتکاف آثار و برکات فردی و اجتماعی فراوانی در جامعه دارد، یادآور شد: در روایتی از امام صادق(ع) نقل است که می‌فرمایند: پیامبر اکرم(ص) هنگامی‌که دهه آخر ماه رمضان فرامی‌رسید بستر خود را جمع کرده و در مسجد خیمه‌ای نصب و در آن معتکف می‌شدند و به عبادت حضرت حق می‌پرداختند و تا سحرگاهان نیز نمی‌خوابیدند و این مهم بیانگر اهمیت و جایگاه این سنت میان اهل بیت(ع) و ائمه معصوم(ع) است.

captcha