اعمال ماه رجب، بیانگر توجه عبادت به زمان و مکان است
کد خبر: 1403457
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
حجت‌الاسلام دانش:

اعمال ماه رجب، بیانگر توجه عبادت به زمان و مکان است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس گفت:‌ اعمال ماه‌هایی چون ماه رجب بیانگراین حقیقت است که عبادت هم زمان و مکان را مورد توجه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شکرالله دانش، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه ماه رجب، شعبان و رمضان ماه‌های نیایش،‌ عبادت و برنامه‌های ارتباط خاص با پروردگار عالم هستند، گفت: این فرصت برای مؤمنان و کسانی که می‌خواهند تهذیب نفس کنند و شرایط روحی خود را برای کمال و ارتباط با خدا آماده کنند، فرصت خوب و مناسبی است.
وی افزود: برخی از ایام که در آیات یا روایات ما مورد عنایت قرار گرفتند و به عبادت‌ها و مناسک خاص در آن ایام دستور داده شده یا توصیه شده است دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باید از این فرصت‌های زمانی برای اجرای آن مناسک استفاده کرد مثلاً روزه گرفتن در ماه رمضان یا به جا آوردن مناسک حج در زمان خاص، وقوف به عرفات در زمان خاص خود؛ این‌ها بیانگراین حقیقت است که عبادت هم زمان و مکان را مورد توجه دارد و برخی از عبادت‌ها در زمان خاص باید انجام شود تا آن آثار روحی و وضعی خاص را داشته باشد.
حجت‌الاسلام دانش اظهار کرد:‌ ماه رجب اعمالی دارد که در کتب دینی مخصوصاً مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی آمده است که توجه مؤمنان و طالبان سلوک معنوی را به این آداب و مناسک خاص جلب می‌کند ولی برنامه اعتکاف در روزهای 13، 14 و 15 رجب مورد تأکید قرار گرفته است.

اعتکاف؛ حج اصغر است
معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: در برخی از روایات از این مناسک ویژه و اعتکاف سه روزه ماه رجب به عنوان حج اصغر نام برده شده است.
وی تأکید کرد:‌ مناسک اعتکاف حقیقتاً شبیه به مناسک حج و اعمال حج است و این عبادت ویژه که تحت عنوان اعتکاف برگزار می‌شود صحنه‌های معنوی و زیبای حج را یادآور می‌کند.
حجت‌الاسلام دانش ابراز کرد:‌ لطافت روحی و زیبایی‌های معنوی که در مسجد شجره هنگام احرام یا در طواف و سعی صفا و مروه یا در صحرای عرفات یا مشعر و منا احساس می‌شود بوی خوش آن حض معنوی مناسک حج نیز در برنامه اعتکاف به مشام می‌رسد و انسان معتکف احساس می‌کند به خدا نزدیک شده است و تنگاتنگ با او سخن می‌گوید.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود اظهار کرد:‌ خوشبختانه چند سالی است در استان فارس برنامه اعتکاف رونق گرفته و امسال در بیش از 400 مسجد برنامه مذهبی اعتکاف برگزار می‌شود که سال گذشته در 325 مسجد برگزار شده بود.

پیش‌بینی رشد 30 درصدی معتکفان فارس در سال جاری
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که آمار شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف در سال جاری در این استان بیش از 30 درصد افزایش داشته باشد، گفت: هنوز آمار تعدادی از مساجد روستایی که اعتکاف را برگزار می‌کنند نیز جمع‌بندی نشده است.
حجت‌الاسلام دانش بیان کرد: در این برنامه مذهبی و سلوک معنوی علاوه بر اینکه سه روز روزه می‌گیرند، معتکفین به برنامه‌های جنبی مثل دعا و تلاوت قرآن و برگزاری برنامه‌های عبادی و مذهبی دسته جمعی نیز حضور خواهند یافت.

تببین برنامه‌های اعتکاف
وی با بیان اینکه اقامه نماز جماعت و قرائت ادعیه وارد شده و همینطور تلاوت جمعی و فردی قرآن به این جمع معتکف صفای ویژه‌ای می‌دهد، افزود: سخنرانی و موعظه‌های اخلاقی توسط معلمان اخلاق و سخنرانی‌هایی که با محتوای معارف دینی، مسائل اخلاقی و بیان احکام و مسائل شرعی و تعلیمات دینی است نیز جزء‌ برنامه‌های قطعی اعتکاف است که در مساجد برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ثبت نام اعتکاف از روز پنج‌شنبه، 11 اردیبهشت در فارس آغاز شده است و تا یک روز مانده به اعتکاف ادامه دارد، گفت: کسانی که می‌خواهند متعکف شوند می‌توانند جهت ثبت نام به مساجدی که از طریق رسانه‌ها و مسئولان صدا و سیما اسامی آنان اعلام شده است،‌ مراجعه کنند.

captcha