درک اصل روح اعتکاف در همراهی با وسایل ارتباطی میسر نمی‌شود
کد خبر: 1402866
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
حجت‌الاسلام نبوی:

درک اصل روح اعتکاف در همراهی با وسایل ارتباطی میسر نمی‌شود

گروه فضای مجازی: معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: اعتکاف بریدن از دنیاست و اینترنت، چت کردن و مسائلی از این قبیل با روح اعتکاف سازگار نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ضرورت‌های اعتکاف اشاره کرد و گفت: معتکفان ایام اعتکاف باید مرتب به فکر خدا باشند و به مسائل معنوی توجه کنند.

چشیدن مزه اصلی اعتکاف

وی در ادامه تأکید کرد که اگر مراسم اعتکاف همراه با مسائل دنیوی و روزمره باشد، معتکفان هیچگاه مزه اصلی اعتکاف را نخواهند چشید؛ اعتکاف به نوعی بریدن از دنیا، تأمل‌ و تدبر کردن و ذکر خدا گفتن است.

اعتکاف به سبک امروزی!

حجت‌الاسلام نبوی در ادامه به مراسم اعتکاف به سبک امروزی به تبع ورود به عصر ارتباطات اشاره کرد و افزود: اینترنت، چت کردن و مسائلی از این قبیل با روح اعتکاف سازگار نیست.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، تصریح کرد: در مجله مبلغان، روایتی از حضرت علی(ع) را درباره اعتکاف منتشر کردیم که بخشی از این روایت به این صورت است که معتکف در مسجد قرار بگیرد و به ذکر خدا بپردازد، قرآن بخواند، حرف‌های دنیایی نزند. خرید و فروش نکند. بحث و جدل نکند و در تمام ایام به یاد خدا باشد. در غیر این صورت روح اعتکاف را مخدوش می‌کند.

 

وی بیان کرد: من نمی‌گویم که معتکفان، وسایل ارتباط جمعی همچون تلفن همراه را به همراه نداشته باشند اما وجود این وسایل، روح اعتکاف را از میان می‌برد چرا که اعتکاف به معنای دل بردیدن از دنیا و خلوت کردن با خداست.

معتکفان با نفس‌شان مقابله کنند

حجت‌الاسلام نبوی تصریح کرد: چگونه یک معتکف نمی‌تواند دست از چنین ابزارهای نوینی بردارد و با یاد خدا باشد، چگونه نمی‌تواند جلوی نفس خود را بگیرد؟

یک توصیه:

وی یادآور شد: توصیه‌ام به معتکفان این است چنین ابزارهایی را در این ایام همراه نداشته باشند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: معتکفان اگر ضرورت دارد می‌توانند تلفن‌همراه‌شان را با خود ببرند و در مواقع ضروری پاسخ دهند. البته بسیاری از تلفن‌های همراه حاوی برنامه‌های قرآنی و مفاتیح‌الجنان است که استفاده از این برنامه‌های ایرادی ندارد اما اینکه معتکف بخشی از زمان خود را در ایتترنت و سیر در وسایل ارتباط جمعی تخصیص دهد، قطعا درست نخواهد بود.

captcha