توجه به سالمندان، زمینه تاریخی در فرهنگ اسلامی دارد
کد خبر: 1370899
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور:

توجه به سالمندان، زمینه تاریخی در فرهنگ اسلامی دارد

گروه اجتماعی: توجه به سالمندان زمینه تاریخی در فرهنگ اسلامی و ملی دارد که از آن جمله می‏توان به بخشی از آیات سوره مبارکه اسراء اشاره کرد و با مطالعه این سوره، مانیفست دین مبین اسلام در این زمینه مشخص می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حسین نحوی‌نژاد، مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور ظهر امروز، 15 بهمن در نخستین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان زنجان، اظهار کرد: سالمندان، حدود نیم قرن است که در کانون توجه جهانی قرار گرفته‌اند و در قریب به اتفاق طرح‎های اجتماعی از این قشر از جامعه یاد می‌شود که بخشی از این توجه ریشه در افزایش تعداد سالمندان در سطح جامعه دارد.
وی ادامه داد: توجه به سالمندان یک زمینه تاریخی در فرهنگ اسلامی و ملی دارد که از آن جمله می‏توان به بخشی از آیات سوره مبارکه اسراء اشاره کرد و به راحتی با مطالعه این سوره، مانیفست دین مبین اسلام در این زمینه مشخص می‌شود.
مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) سالمندان را موجب ایجاد و برکت در میان خانواده‌ها دانسته و نقش آنان را در میان خانواده همچون انبیاء در میان امت خود می‎داند.
نحوی‌نژاد تصریح کرد: امام سجاد(ع) بر این نکته تأکید دارد که حق انسان سالخورده این است که حرمت پیری‏اش را نگه داشته و در کارها او را مقدم داشته، در اختلافات با او رو‌به‌رو نشویم و در راه رفتن بر او سبقت نگیریم.
وی متذکر شد: سالخوردگی، بیماری نیست بلکه در واقع یک روند طبیعی و فیزیولوژیک است که اختلال فعالیت اعضای مختلف بدن در این گروه سنی، به طور معمول ناشی از حوادث پاتولوژیک است و ارتباطی به گذر طبیعی عمر ندارد.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان این‌که 80 درصد مشکلات سالمندان قابل پیشگیری است، گفت: 30 درصد از سالمندان ما زیر خط فقر بوده و تحت پوشش مراکز بهزیستی و کمیته امداد هستند.
نحوی‌نژاد بیان کرد: بیمه‎های ما، بیمه‎های پیشگیری‌محور نیستند، ما باید کفایت بیمه‎ها را افزایش دهیم؛ چراکه برطبق آمارها و اطلاعات 83 درصد از سالمندان از بیمه مکمل برخودار نیستند.
وی با اشاره به چالش‎های موجود در میان سالمندان، ابراز کرد: باورهای غلط، کمبود قوانین پشتیبان حقوق سالمندان و ضمانت‏های اجرایی، عدم استفاده کافی از ظرفیت‏های شورای ملی سالمندان، عدم توجه کافی به ساماندهی سالمندان در برنامه پنجم توسعه از جمله این چالش‎هاست.
این مقام مسئول، ایجاد دبیرخانه دائمی شورای ساماندهی سالمندان، شهر دوست‌دار سالمند، ایجاد بنیاد فرزانگان، تکریم سالمندان در دستگاه‎ها و مراکز دولتی وابسته به دولت، صدور کارت منزلت سالمندان و برگزاری دوره‏های طب سالمندان را از جمله مصوبات این دستگاه در راستای ارج نهادن به سالمندان کشور عنوان کرد.
در ادامه این جلسه، علی جعفری، مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان یادآور شد: مشکلات سالمندان فقط به مادیات خلاصه نمی‌شود بلکه در بحث مناسب‎سازی معابر عمومی باید به آنان توجه ویژه مبذول داشته باشیم.
وی تأکید کرد: آن احترامی که در گذشته به سالمندان گذاشته می‌شد درحال فراموشی است و باید از تجربیات و تفکر سالمندان در اتاق‏های فکر استفاده شده و جوانان آن را الگوی خود در جامعه قرار دهند.
این مقام مسئول یادآور شد: شاید تعداد محدودی از سالمندان شهرنشین عاجز از تأمین معاش خود باشند اما در مناطق روستایی تعداد گسترده‎ای از افراد از تأمین نیازهای مادی خویش محروم بوده و با فقر دست و پنجه نرم می‎کنند.
مرتضی مکاریان، مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، گفت: 30 درصد از سالمندان استان از حقوق بازنشستگی استفاده می‌کنند.
وی اظهار کرد: دو منطقه در استان به عنوان شهرهای دوست‌دار سالمند انتخاب شده‌اند که شامل سلطانیه که شهر پایلوت مناسب‌سازی هم می‌باشد و همچنین شهر هیدج در شهرستان ابهر است.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: طبق آمار، نسبت سالمندی درکشور 2/8 درصد می‌باشد و در حال حاضر 5/6 میلیون جمعیت سالمند در کشور وجو د دارد که این امار رو به افزایش است و این رقم در استان زنجان بیش از 86 هزار نفر می‌باشد که نیازهای خاص خود را دارند.
مکاریان تصریح کرد: از جمله این نیازها به‌کارگیری ساز و کارهای مناسب برای جلوگیری از احساس انزوا، حفظ نقش و شأن سالمندان، تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین وضع قوانین حمایتی از سالمندان و همچنین پیش‌بینی حمایت‌های بیمه‌ای به صورت گسترده ا ز جمله این اقدامات می‌باشد.
این مقام مسئول با بیان این‌که  تشکیل شورای سالمندی یکی از اقدامات کشوری در راستای دست‌یابی به این اهداف می‌باشد، تأکید کرد: در حال حاضر 5/22  درصد سالمندان کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند در حالی که این آمار در استان زنجان 14 درصد است و حکایت از بهبود وضعیت سالمندان استان دارد.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های به‌عمل آمده، بیش از 30 درصد از سالمندان استان از حقوق بازنشستگی استفاده می‌کنند و همچنین 2 هزار سالمند تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد 150 نفر در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.
مکاریان در پایان از رونمایی سایت بهزیستی استان زنجان خبر داد و گفت: همه اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و نهادهای زیر‌مجموعه این سازمان در این سایت به‌روزرسانی می‌شود که  زمینه ارتباط مؤثر شهروندان و جامعه هدف را با این سازمان فراهم می‌کند.

captcha