گفتمان مهدویت، حرکت استراتژی دنیای اسلام است
کد خبر: 1353506
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
آیت‌الله ایمانی در گفت‌وگو با ایکنا:

گفتمان مهدویت، حرکت استراتژی دنیای اسلام است

گروه اجتماعی: مسئله امامت امام عصر(عج) حرکت استراتژی دنیای اسلام است یعنی همه مسلمانان شیعه و سنی معتقدند که فردی از فرزندان پیامبر(ص) در روزی خاص قیام و دنیا را با عدل و داد آراسته می‌کند.


آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به لزوم حفظ وحدت امت اسلام گفت: آنچه که از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) استفاده می‌شود این است که وحدت امت اسلامی همواره مورد نظر و توجه شارع مقدس اسلام و پیشوایان بزرگ دینی بوده است.



نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه به‌طور کلی در همه نمادهای اجتماعی شیعه باید در کنار اهل سنت باشد و این یک دستورالعمل است، گفت: این مسائل خاص امروز نیست یعنی دعوت به وحدت و توحید یک دعوت استراتژیکی است نه دعوت تاکتیکی؛ بدین معنا که اینگونه نیست که چون امروز شرایط خاصی است دعوت به توحید و وحدت می‌کنیم بلکه این مسئله یک دعوت مستمر است و از آغاز اسلام تا پایان باقی است و این خط اصلی اسلام و پیشوایان دینی است بنابراین دعوت به وحدت، دعوتی در درازمدت و در همه شرایط چه دوران سختی و آسانی مطرح است.



سیره پیشوایان دینی بر حفظ وحدت قرار گرفته است



وی افزود: همه سیره و روش زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ بر این قرار گرفته که امت اسلامی را به‌عنوان یک مجموعه واحد نگاه کنند و آنچه مایه تفرقه و اختلاف آن‌هاست از آن جلوگیری کنند که این مسئله از صدر اسلام مطرح بوده است.



آیت‌الله ایمانی ادامه داد: در زمان ائمه(ع) هم این معنا مطرح بوده و حتی در دوره نزدیک به غیبت صغری یعنی زندگی امام حسن عسکری(ع) شاهد هستیم که امام به شیعیان خود ضمن سفارشات مؤکدی که به تقوی، خویشتن‌داری، پاکی و پاکدامنی دارند دستور می‌دهند  که در کنار اهل سنت حضور یابند یعنی در نمازهای جماعت و جمعه و رفت‌وآمد و حضور در تشییع جنازه و... تمام مسلمانان در کنار هم قرار گیرند.



هر تکلیفی در دوران مختلف ویژگی خاصی پیدا می‌کند



وی خاطرنشان کرد: هر تکلیفی در دوران مختلف ویژگی خاصی پیدا می‌کند؛ تکلیف به حفظ وحدت در زمانی‌که دشمن عنایت ویژه‌ای بر شکست وحدت امت اسلامی دارد موقعیت خاصی پیدا می‌کند و همه باید به آن توجه کنند.



امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر امروز بیشتر دعوت به وحدت می‌شود به‌خاطر این است که هر تکلیف مستمری در هر شرایطی یک ویژگی خاص خود را پیدا می‌کند و این تکلیف به حفظ وحدت که آغاز تا پایان اسلام برقرار است در شرایط امروزی حساس‌تر می‌شود که علما، نخبگان و مردم باید عنایت خاصی به حفظ وحدت و نشان دادن وحدت در زندگی داشته باشند.



آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: امروز همه دانشمندان اسلامی، نخبگان، مصلحان و همه خیراندیشان که برای دنیای اسلامی و آینده اسلام دلشان می‌تپد وظیفه دارند که از آنچه مایه تفرقه و اختلاف است پرهیز کنند و از آنچه سوژه‌ای برای دشمنان می‌شود، اجتناب جدی داشته باشند.



گفتمان مهدویت، حرکت استراتژی دنیای اسلام است



رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه سخنان خود به آغاز امامت امام زمان(عج) و ضرورت توجه به گفتمان مهدویت اشاره کرد و گفت: مسئله امامت امام عصر(عج) حرکت استراتژی دنیای اسلام است یعنی همه مسلمانان معتقدند به اینکه فردی از فرزندان پیامبر(ص) در روزی خاص قیام و دنیا را با عدل و داد آراسته می‌کند و این اعتقاد متعلق به شیعه نیست بلکه سنی‌ها هم به این مهم اعتقاد دارند و تنها اختلاف آنها در جزئیات است.



وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم به اینکه نهم ربیع‌الاول روز آغاز امامت امام زمان(عج) است و باید یک مروری بر زندگی خود و اعمال و رفتار خودمان داشته باشیم که آیا آنچه انجام می‌دهیم با آنچه دنبال می‌کنیم مورد رضای امامان و پیشوایان است یا نه و اگر بود خوشحال باشیم و اگر نیست خود را اصلاح کنیم.



نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این مناسبت یک بهانه‌ای است که به‌وسیله آن با امام خود تجدید عهد کرده و نسبت به اعمال و رفتار خود تجدیدنظر کنیم.



تبیین اساس گفتمان مهدویت



آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: مسئله تطبیق زندگی خودمان با زندگی امام زمان(عج) و مسئله انتظار که از اهم مسائلی است که ما باید بدان توجه داشته باشیم، یکی از اساس‌های گفتمان مهدویت است.



امام جمعه شیراز با بیان اینکه مسئله امید به آینده پاک جهان و اینکه خوبان وارث زمین خواهند شد، از دیگر اصول گفتمان مهدویت است، گفت: این اعتقادات به مناسبت 9 ربیع‌الاول که آغاز امامت امام زمان(عج) است برای ما تداعی می‌شود البته شیعیان برای هر امامی در روز بعد از شهادت پدرش همین وضعیت را دارند اما خصوصیت این امام این است که امامی حی، حاضر و ناظر بر اعمال ماست و ما به عنوان امامی که اعمالمان را بر او ارائه دهیم وظیفه داریم با او مرتبط باشیم.



وی ادامه داد: به همین دلیل است که آغاز امامت امام زمان(عج) را جشن می‌گیریم و درست است که همه امامان یک چنین روزی داشتند اما ما فقط برای امام دوازدهم این جشن را برگزار می‌کنیم و دلیل آن هم این است که در سایه چنین امامی زندگی می‌کنیم.

captcha