آیا وی‌‌ چت منافع ملی کشورمان را تأمین می‌کند؟
کد خبر: 1346922
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
تحلیل‌گر فضای مجازی:

آیا وی‌‌ چت منافع ملی کشورمان را تأمین می‌کند؟

گروه فضای مجازی: منتظرالقائم گفت: اولویت برای فرد فرد ایرانیان کاربر فضای مجازی، باید موضوع منافع ملی کشورمان باشد؛ ابزاری چون وی چت، نمی‌تواند تأمین‌کننده این منافع باشد.


ابوذر منتظرالقائم، کارشناس و تحلیل‌گر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فیلتر کردن نرم‌افزار تلفن همراه وی‌ چت گفت: وی‌ چت و محصولاتی از این قبیل، اسامی و برند آن برای ما فرق چندانی ندارد. حتی شرکت و یا کشوری هم که این محصولات را راه‌اندازی می‌کند باز هم برای ما فرقی نمی‌کند. برای ما باید فقط یک موضوع مهم باشد و آن امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران است.



این محقق جنگ نرم افزود: باید نسبت به هر موضوع، ابتدا به منافع ملی کشورمان بیندیشیم. آیا وی چت و امسال آنها منافع ملی ما را تأمین می‌کند؟ مسلم است که این ابزار‌ها در خدمت منافع ما نیست، مگر اینکه بگوییم در کنار منافعی که برای خودشان قائل هستند، منافعی برای ما هم ایجاد می‌کنند. اگر کسی بتواند این ادعای فرعی را مطرح کند باید آن را ثابت کند‌ و اگر کسی نتواند آن را ثابت کند باز هم گزینه اول قطعی است که آنها فقط برای خودشان منافع قائل هستند.



وی چت یک سرویس اجتماعی چینی است



عضو هیئت مؤسس مجمع وبلاگ‌نویسان مسلمان گفت: وی چت یک سرویس اجتماعی چینی است. هنگامی که کشوری مانند ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، بسیار آزادانه در فضای فن‌آوری اطلاعات کشور ما دست به سرقت اطلاعات و جاسوسی و مهندسی فرهنگی و اجتماعی می‌زنند بدون شک، چین هم به این میدان وارد می‌شود و از این فضا استفاده می‌کند.



منتظرالقائم در ادامه تصریح کرد: اینکه پشت پرده شرکت چینی وی‌ چت که آیا صهیونیسم باشد و یا نباشد مشخص نیست. مهم این است که سرزمین فنا‌وری اطلاعات ایران، فاقد نگهبان شایسته است؛ نگهبانی که بتواند منافع ملی ما را پاسداری کند. اولین نهاد‌هایی که باید نسبت به این ابزارها‌ ابزار نگرانی می‌کردند، نهاد‌های امنیتی، نظامی و انتظامی است و بعد از آن هم نهاد‌های فرهنگی و اقتصادی ما هستند تا نسبت به سرقت سرمایه‌های ملی مملکت، اعم از سرقت و تغییر باورهای فرهنگی، سرقت اقتصادی و عدم رعایت چهارچوب‌های اقتصادی ما و در نهایت عدم رعایت معیارهای امنیتی ما هشدار می‌دادند.



وی گفت: مسئولان از هرکجا که شروع کنند اشکالی ندارد. متاسفانه سرویس‌های متعدد دیگر بین‌المللی هستند که همین اقدامات را مرتکب می‌شوند. سرویس‌های جایگزینی هم در کشور داریم که آرام، آرام در حال تولید و عرضه هستند. به عنوان مثال سرویسی که شرکت جی ال اکس ارائه کرده است به نام «گفت‌وگو» است. این نرم‌افزار از همان ابزار گفت‌وگوی جداگانه جدا شده از شبکه خانگی مخابراتی برخوردار است و هم ابزار ارسال متن و تصویر را در اختیار کاربران قرار داده است. کاربری که غیر از این چیزی را می‌خواهند پس باید توضیح دهند که دنبال چه چیزی هستند.



تحلیل‌گر فضای مجازی گریزی هم به یکی از شبکه‌های تلویزیونی زد و افزود: چند روز پیش در یک شبکه تلویزیونی، فردی غیر کارشناس که خودش ‌ هم به کارشناس نبودنش اعتراف داشت به عنوان یک بازیگر و یا ورزشکار آمده و تصریح می‌کرد، علت استفاده مردم از سرویس‌های خارجی ربطی به موضوع تکنولوژی و فن‌آوری اطلاعات ندارد؛ بحث این است که جوان‌های ما نوع خاصی از تفریحات را که در فضای عمومی نمی‌توانند داشته باشند در این فضا دنبال می‌کنند و البته حق را به جوان‌ها می‌داد.



منتظرالقائم ادامه داد: سوال من از این آقا این است که توضیح دهد چه سرگرمی منطقی و عقلانی را می‌خواستند که با وجود مکنت مالی ایشان و برخورداری ایشان از رفاه مادی، در دنیای عادی وجود نداشته و آن را در فضای مجازی جست‌وجو می‌کنند؟ همه می‌دانیم که منظور چیست. منظور تفریحات و روابط ناسالمی است که موجب انواع تنش‌ها و ناآرامی‌های فرهنگی و اجتماعی و روانی در جامعه ما شده است.



ایران بر ابزار‌هایی مانند وی چت، هیچ‌گونه کنترلی ندارد



عضو هیئت مؤسس مجمع وبلاگ‌نویسان مسلمان در ادامه بیان کرد: ابزارهای ارتباطی مانند وی‌چت به دو دلیل مورد استقبال قرار گرفته‌اند. یک اینکه، جمهوری اسلامی ایران در این ابزار‌ها هیچگونه تسلط کنترلی ندارد. یعنی نمی‌تواند برای استیفای حقوق ملی افراد اقدامی کند. یک بی‌قانونی و قانون جنگل آنجا حاکم است که هرکسی می‌تواند دیگران را بدرد و احتمال دهد که خود دریده نمی‌شود.



وی افزود: دومین مسئله این است که تسلط محتوایی و سیاست محتوایی هم در این زمینه وجود ندارد. هر نوع رفتار و اقدامی هم دراین فضا آزاد به نظر می‌رسد. افراد به این دلایل از این شبکه‌ها پشتیبانی و حمایت می‌کنند.



وی با اشاره به تأثیر‌گذاری این ابزار بر تغییر سبک زندگی گفت: مطمئنا اگر شما به افراد گارانتی دهید که در محیطی فعالیت می‌کنید که کسی از شما دلیل اقدامات شما را نخواهد پرسید و لازم نیست شما نسبت به اقداماتی که مرتکب می‌شوید پاسخگو باشید و او را در یک محیط بی‌قانونی قرار دهید، مستقیماً او را به سمت ناهنجاری‌های اجتماعی و رفتاری سوق داد‌ه‌اید. افراد در این صورت از قید و بند ملاحظات فرهنگی و اجتماعی آزاد می‌شوند.



محقق جنگ نرم در ادامه خاطرنشان کرد: مسلما عبور از قید و بند ملاحظات فرهنگی و اجتماعی ایرانی و اسلامی، مساوی است به ورود فضای سبک زندگی آلوده غربی که در آن انواع مسائل وجود دارد. همه مسائل الزاماً شرعی نیست و می‌تواند امنیتی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و کلاهبرداری، سیاسی و روانی و خانوادگی باشد.



منتظرالقائم تصریح کرد: رجوع به دادسراهای خانواده‌ می‌تواند بسیار روش کند که چه تعدادی از معضلات اجتماعی در حال حاضر ناشی از سوء کاربرد از فناوری اطلاعات و فضای مجازی است. اگر یک محیط فناوری اطلاعات فراهم کنید که روابط در آن براساس قوانین و هنجارهای اجتماعی و منطقی شکل گیرد و استیفای حقوق افراد ممکن باشد مانند ابزارهایی که در اینجا استفاده می‌شود؛ مطمئنا افراد بر رفتارهای خودشان نظارت‌های اخلاقی و فکری بیشتری خواهند داشت. وقوع جرایم و حوادث هم در این فضا ‌ در نتیجه کمتر خواهد شد.



کارشناس و تحلیل‌گر فضای مجازی بیان کرد: مسلماً سرزمینی که پلیس ‌ندارد کلاهبردار بیشتری دارد تا سرزمینی که پلیس دارد و آنهایی که علاقه‌مندند که کلاه‌برداری انجام دهند به سرزمین‌های بدون قانون و پلیس، علاقه‌مندی بیشتری دارند.

captcha