شبکه ملی اطلاعات تصویب شد/ وی چت فیلتر شد
کد خبر: 1347022
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
مهمترین رویداد‌های این هفته فضای مجازی؛

شبکه ملی اطلاعات تصویب شد/ وی چت فیلتر شد

گروه فضای مجازی: مهمترین رویدادهای این هفته فضای مجازی کشور مربوط به تصویب طرح شبکه‎‌ ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و فیلتر کردن وی چت بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسن انتظاری، دبیر و رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور این هفته در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری کارآفرینی و توسعه کسب و کار در دانشگاه صنعتی شریف، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات شامل زیرساخت‌هایی است که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاع ایجاد شده است و قرار است خدمات و سرویس‌های مفصلی در فضای سایبری ارایه کند.

وی از جمله الزامات این طرح را حضور فعال نسل خلاق کشور به ویژه نخبگان و دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: باید فضا را به گونه‌‌ای تعریف کنیم تا همه جوانان فعال بتوانند در این عرصه حضور یابند و با کمترین ریسک و خطرپذیری مواجه شوند.

دومین جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور برگزار شد

در این جلسه پس از بحث و بررسی و ارائه نظرات و پیشنهادات تخصصی اعضای شورای عالی فضای مجازی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور، بر مبنای تعریف روشن و الزامات مورد نیاز برای تحقق این شبکه به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید. با ایجاد شبکه ملی اطلاعات فضای مجازی و سرویس‌ها و محتواهای داخلی در بستری با وسعت بالا و پهنای باند وسیع، امن و سالم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
 
دلیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مورد فیلتر شدن «وی‌چت»

به دلیل اینکه نرم‌افزار وی‌چت علاوه بر جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقص نموده و در عین حال این نرم افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم‌افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده‌های زیان دیده نبوده و نیستند؛ بنابر این کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده‌های آسیب‌دیده ناچار به فیلتر و مسدود‌سازی نرم‌افزار مذکور شده است.

مذاکرات با گوگل در سطح وزارت ارشاد و سازمان فناوری اطلاعات

مدیرعامل شرکت‌ ارتباطات زیرساخت گفت: مذاکراتی را از طریق وزارت فرهنگ و سازمان فناوری اطلاعات ایران با سایت‌های بزرگ از جمله گوگل مطرح کرده‌ایم. این مذاکرات در دو محور آمدن به ایران و قبول سیاست‌های ایران است.

خسروی همچنین در خصوص میزبانی سایت‌های بزرگ جهانی در داخل، گفت: مطمئنا در آینده این اتفاق در مورد شرکت‌های بزرگ خارجی نیز رخ خواهد داد. برای مثال گوگل بومی داشته باشیم و هاست نسخه‌ای از سرور گوگل در ایران باشد.

وی تصریح کرد: این مذاکرات در دو محور آمدن به ایران و قبول سیاست‌های ایران انجام شده که نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

رئیس جمهور به کلوب می‌آید

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات 30 آذر در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی کلوب چنین نوشت که به همکارانم در دولت پیشنهاد کردم که به دنبال ایجاد چنین ارتباطات مردمی در شبکه‌های اجتماعی داخلی باشند؛ قطعاً هم برای خودشان و هم برای مردم خوب است.

وزیر ارتباطات در بخشی دیگر از نوشته خود از پیشنهاد به رئیس‌جمهور و استقبال ایشان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی داخلی سخن گفته است.

راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال با ۵۰۰ هزار کتاب و پایان‌نامه لاتین

پژوهشگران مرکز رشد دریا با راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال اقدام به بارگذاری ۵۰۰ هزار کتاب و پایان نامه لاتین کردند که به مناسبت هفته پژوهش خدمات دسترسی رایگان برای کاربران ایجاد کرده است. کتاب‌های این کتابخانه در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی است. این کتابخانه قابلیت جستجوی موضوعی، متن کامل، نام مولف، ناشر، سال نشریه، ISBN و تعداد صفحات را دارد.

حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی

این بازدید به منظور شناخت، تعامل و همفکری بیشتر کمیسیون‌های فرهنگی و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مرکز ملی فضای مجازی و مباحث مربوط به بودجه سال 1393 در روز یکشنبه، یکم دی‌ماه، برگزار شد.

captcha