نیاز جامعه اسلامی، کشف مجهولات قرآنی از طریق پژوهش است/ ضرورت انجام پژوهش‌های دینی در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 1344358
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

نیاز جامعه اسلامی، کشف مجهولات قرآنی از طریق پژوهش است/ ضرورت انجام پژوهش‌های دینی در حوزه‌های علمیه

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس علوم قرآنی تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج با اشاره به اینکه قرآن راهنمای انسان‌هاست و تمامی مسائل در آن گنجانده شده است، گفت: کشف مجهولات قرآنی از طریق پژوهش در جامعه اسلامی امری بسیار ضروری است.

ژاله حیدری‌مقدم، کارشناس علوم قرآنی تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با اشاره به اینکه پژوهش یک فرآیند است، اظهار کرد: این فرآیند شامل گردآوری و پردازش اطلاعات به‌صورت سازمان‌یافته بوده که هدف و نتیجه آن به تولید علم و نوآوری در زمینه خاصی منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگران در زمینه‌های مختلفی به پژوهش و تحقیق می‌پردازند، افزود: پژوهشگر قرآنی صرفاً در زمینه مباحث قرآنی، دینی و اسلامی به پژوهش می‌پردازد.

حیدری‌مقدم عنوان کرد: دین اسلام به‌عنوان یک عقیده و ایدئولوژی پذیرفته شده در جهان، معتقد است که هیچ فردی نباید منفعل باشد بلکه باید به کشف نادانسته‌ها، جواب مجهولات و سؤالات خود بپردازد.

وی با بیان اینکه مسلمانان باید از علوم روز جهان بهره بگیرند، اعلام کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمودند: «اطلبوا العلم و لو بالصین‌؛ دانش را بیاموزید ولو در چین باشد» که این روایت وجوب طلب علم بر هر مسلمانی را نشان می‌دهد.

نیاز جامعه اسلامی، معرفی دین از طریق مطالب موجود در آن است

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: امروز در جامعه اسلامی نیاز است که با ابزار خود دین، از مطالب موجود در آن بهره برد و فرد مسلمان به‌دنبال تفکر و پژوهش باشد.

وی با اشاره به اینکه قرآن ‌راهنمای انسان‌هاست و تمامی مسائل در آن گنجانده شده است، ذکر کرد: کشف مجهولات قرآنی از طریق پژوهش امری بسیار ضروری است.

حیدری‌مقدم بیان کرد: منکر این مسئله نیستم که تاکنون هیچ پژوهشی صورت نگرفته است اما وجود افکار شبهناک در دین، جای خالی پژوهش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به عوامل تأثیرگذار در حوزه پژوهش اشاره و عنوان کرد: عوامل مربوط به خود پژوهشگر از جمله انتخاب موضوع، عوامل مربوط به مراکز پژوهشی، عوامل روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، روش‌شناختی، اجرایی، مادی و اقتصادی از جمله عوامل تأثیرگذار در این حوزه هستند.

پژوهشگر باید دیدگاه بیطرفانه‌ای در پژوهش داشته باشد

این کارشناس علوم قرآنی تأکید کرد: پژوهشگر باید دیدگاه بیطرفانه‌ای در پژوهش داشته باشد و تعصبات و پیش‌زمینه‌های ذهنی خود را در امر پژوهش دخالت ندهد.

وی با اشاره به اینکه شناخت موضوع، هنر پژوهشگران موفق است، اعلام کرد: متأسفانه بیشتر به مسائل تکراری پرداخته شده و موضوعات نو در پژوهش‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرد.

حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه پژوهش‌های دینی نیازمند صرف زمان و هزینه کافی است، تصریح کرد: متأسفانه بعضی از پژوهش‌ها در نیمه راه متوقف می‌شوند و یا بعد از انجام پژوهش سراغی از کاربردی شدن و مفید واقع شدن یا نشدن آن گرفته نمی‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت انجام پژوهش‌های دینی در حوزه‌های علمیه تأکید و اضافه کرد: با توجه به اهمیت مباحث پژوهشی، نیاز است در حوزه‌های علمیه یک درس به این امر اختصاص پیدا کند.

طلاب حوزه‌های در راستای پژوهش‌های قرآنی گام  بردارند

این کارشناس علوم قرآنی با تأکید بر اینکه باید دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه بیشتر در راستای پژوهش‌های قرآنی گام  بردارند، ذکر کرد: در حوزه دین به پژوهش‌های عقیدتی بسیار نیاز است.

وی خاطر‌نشان کرد: در طول تاریخ جهان اسلام شاهد متکلمان، فیلسوفان و فقیهان بزرگی بوده‌ایم که نشان‌دهنده تحقیق و پژوهش آنها در علوم اسلامی است.

حیدری‌مقدم در پایان با اشاره به اینکه علوم اسلامی بسیار غنی و پربار هستند، یادآور شد: با توجه به جنگ نرم دشمنان، پژوهش در مباحث دینی امروز در جامعه بسیار نیاز است.

captcha