اغلب قاریان در هنگام تلاوت در محافل و مجامع تمایل دارند تا اوج صدای خود را به نمایش گذارند که برخی از قراء در این راه بدون آنکه متوجه باشند دست به ایجاد اوج و بمهای تصنعی میزنند که کاملاً غیر علمی است. حال اینکه اوج و بمهای تصنعی نه تنها به زیبایی تلاوت اضافه نمیکند، بلکه گاه باعث آزردگی مستمعان نیز میشود.
مبارز دوران انقلاب اسلامی، با اشاره به اینکه تبیین خاطرات دورههای مختلف به ویژه انقلاب برای بهرهمندی از تجربیات و زنده نگه داشتن آن دوران لازم است، افزود: قرآن از تاریخ به عنوان احسنالقصص یاد میکند و تاریخ زمانی با ارزش است که آن را نصبالعین قرار دهیم.
بررسی اوجخوانی در هنر تلاوت/ سیدجواد ساداتفاطمی:
گروه فعالیتهای قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی و قاری بینالمللی قرآن با بیان اینکه اوجخوانی تنها ملاک کافی برای زیبایی تلاوت نیست، گفت: قاریان قرآن به ویژه نوجوانان و جوانان برای پیدا کردن اوج صدای خود باید حتماً از وجود یک استاد متخصص استفاده کنند.
گروه فعالیتهای قرآنی ــ داور مسابقات بینالمللی قرآن با بیان اینکه قاری باید درجات اوج را در آمادگی کامل اجرا کند، بر ضرورت توجه قراء به مقوله معناگرایی در اوجخوانی تأکید کرد.
گروه فعالیتهای قرآنی ــ قاری بینالمللی قرآن با بیان اینکه قاریان در هنگام اوجگیری باید در متوسط صدای خود بایستند، بر ضرورت تمرین زیاد برای دستیابی به اوج صحیح تلاوت تأکید کرد.
بررسی اوجخوانی در هنر تلاوت/ ابوالقاسمی تشریح کرد:
گروه فعالیتهای قرآنی ــ قاری بینالمللی قرآن ضمن تشریح تفاوتهای اوج و داد در تلاوت، اظهار کرد: هر صدای اوجی که قابلیت کنترل داشته باشد، پسندیده است و هر صدایی که در اوج کنترل نشود، داد خواهد بود.
گروه فعالیتهای قرآنی ــ داور مسابقات بینالمللی قرآن با بیان اینکه ایجاد اوج مصنوعی در تلاوت از سوی برخی از قاریان مستمعان را مشمئز میکند، گفت: تقریباً 70درصد اوجگیری به ذات صوت بازمیگردد.
بررسی اوجخوانی در هنر تلاوت/ رضا روانبخش تشریح کرد:
گروه فعالیتهای قرآنی ــ کارشناس حوزه موسیقی ضمن تشریح باید و نبایدهای اوجخوانی صحیح در حوزه تلاوت، گفت: قاریان قرآن کریم نباید به دنبال داد زدن و اوج تصنعی در تلاوت خود باشند.