فعاليت‌های قرآنی دانشجويی نياز به حمايت چندجانبه دارد
کد خبر: 992975
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵

فعاليت‌های قرآنی دانشجويی نياز به حمايت چندجانبه دارد

يك قاری بين‌المللی قرآن با بيان اينكه فعاليت‌های قرآنی دانشجويی نياز به حمايت مستمر و چندجانبه دارد، گفت بايد بودجه بيشتری به آموزش قرآن اختصاص و موارد تشويقی افراد و جوانان قرآنی افزايش يابد چرا كه موجب ايجاد انگيزه در افراد می‌شود.


گروه فعاليت‌های قرآنی: يك قاری بين‌المللی قرآن با بيان اينكه فعاليت‌های قرآنی دانشجويی نياز به حمايت مستمر و چندجانبه دارد، گفت: بايد بودجه بيشتری به آموزش قرآن اختصاص و موارد تشويقی افراد و جوانان قرآنی افزايش يابد چرا كه موجب ايجاد انگيزه در افراد می‌شود.


ناهيد سلطانی، داور بيست و هفتمين دوره مسابقات قرآن‌ كريم دانشجويان دانشگاه‌های منطقه 3 كشور و قاری بين‌المللی قرآن در حاشيه برگزاری مسابقات قرآن كه از سوم ارديبهشت‌ماه و به مدت سه روز به ميزبانی دانشگاه بيرجند برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی گفت: دانشجويان دختر شركت‌كننده در بخش شفاهی در حد انتظار نبودند و در سطح پايينی از قرائت و ترتيل قرار داشتند.








وی در خصوص فعاليت‌های قرآنی دانشجويان افزود: فعاليت‌های قرآنی طی چند سال گذشته با حضور تشكل‌های قرآنی، فعاليت‌های نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری و برگزاری شب‌های قرآن پررنگ‌تر شده است.


اين داور قرآن تصريح كرد: اطلاع‌رسانی ضعيف، همزمانی برگزاری مسابقات با امتحانات دانشجويان سبب اعتراض دانشجويان نسبت به مسابقات دانشجويی است.


وی اظهاركرد: مانند هر رشته ديگری، ذوق و علاقه به قرآن سبب انجام فعاليت‌های قرآنی خودجوش از جمله برگزاری محافل انس با قرآن و كلاس‌های آموزشی در بين دانشجويان می‌شود كه قابل توجه است.


سلطانی ادامه داد: در طی چند سال گذشته از نظر امكانات و فضا تمامی امكانات صوتی ـ تصويری، وجود نيروهای علاقه‌مند، نرم‌افزارهای متعدد و حضور اساتيد در اختيار دانشجويان و افراد علاقه‌مند به فعاليت‌های قرآنی قرار گرفته و از نظر اين موارد مشكلی وجود ندارد.


وی با بيان اينكه حمايت از فعاليت‌های دانشجويی مقطعی است، اذعان كرد: شروع خوب برای انجام يك عمل كافی نيست، بلكه فعاليت‌های دانشجويی نياز به حمايت چندجانبه و مستمر دارد و بايد مسئولان از ابتدا تا پايان حامی و پشتيبان اين برنامه‌ها باشند.


اين قاری بين‌المللی، در مورد بودجه‌های در نظر گرفته شده برای برنامه‌های قرآنی گفت: ميزان بودجه‌های اختصاص يافته مناسب است؛ اما نياز به هدفمندی و سازمان‌دهی و يك مديريت قوی دارد تا با يك تدبير كارشناسانه در جای مناسب هزينه شود.


وی خاطرنشان كرد: تغيير يك مسئول سبب تغيير در تصميم‌گيری‌ها می‌شود و در نتيجه انسجام فعاليت‌های فرهنگی ـ قرآنی از بين می‌رود.


فضای عمومی دانشگاه‌ها كمتر با قرآن انس گرفته است


همچنين فاطمه معينی، دانشجوی شركت‌كننده در بخش قرائت تحقيق از دانشگاه دامغان در گفت‌وگو با ايكنا گفت: سطح رشته‌های ترتيل و قرائت تحقيق در سطح مطلوبی نبود و سئوالات بخش كتبی آن پيرامون قواعد عربی بود و برای بسياری از دانشجويان مشكل‌ساز.


وی در مورد فعاليت‌های قرآنی در دانشگاه دامغان افزود: برگزاری محافل انس با قرآن، ختم دسته‌جمعی ماهانه قرآن، دعوت از حافظان خردسال از جمله فعاليت‌های دانشگاه دامغان است.


معينی تصريح كرد: فضای عمومی دانشگاه با قرآن كمتر انس گرفته و همچنين بودجه اختصاص‌يافته به فعاليت‌های قرآنی كم و تبليغات و اطلاع‌رسانی در سطح پايينی قرار گرفته است.


وی با بيان اينكه بايد در ترويج قرآن تلاش جدی‌تری صورت گيرد، اذعان كرد: بايد در ترويج فرهنگ قرآنی اطلاع‌رسانی انجام شود تا دانشجويان به سمت قرآن جذب شوند.


معينی افزود: برگزاری بيشتر مسابقات قرآنی درون‌دانشگاهی، برپايی باشكوه محافل انس با قرآن، ديوار نوشته‌ها و برگزاری برنامه‌های جذاب سبب جذب قرآنی شدن فضای دانشگاه خواهد شد.


تبليغات در زمينه قرآن در دانشگاه‌ها كم است


همچنين زهرا جوان، يكی ديگر از شركت‌كنندگان در اين دوره از مسابقات از دانشگاه بيرجند نيز در گفت‌وگو با ايكنا گفت: بودجه اختصاص‌يافته به فعاليت‌های قرآنی كم است و علاوه بر آن مديريت سازمان يافته‌ای وجود ندارد تا اين بودجه به‌طور صحيحی مورد استفاده قرار بگيرد.


وی تصريح كرد: همكاری دانشجويان با كانون قرآن و عترت كمتر است و بايد با برگزاری برنامه‌های جانبی جذابی و اطلاع‌رسانی زمينه ورود ساير دانشجويان را ايجاد كرد.


جوان افزود: اطلاع‌رسانی دانشگاه در زمينه مسابقات ضعيف و نسبت به سال‌های گذشته شركت‌كنندگان در سطح پايينی قرار داشتند.


وی خاطرنشان كرد: افزايش مدت مسابقات و همچنين برگزاری كلاس‌های آمادگی برای دانشجويان قرآنی می‌تواند به افزايش كيفيت رقابت‌ها كمك كند.

captcha