کد خبر: 4317191
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۲
حجت‌الاسلام میرشفیعی:

شهادت‌نامه حضرت زهرا(س) معیار شناخت حق از باطل است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را معیار شناخت حق از باطل قرار داده‌اند، گفت: هر مسلمان منصفی که بخواهد صراط مستقیم را بیابد، با بررسی شهادت‌نامه حضرت زهرا(س) و شخصیت ایشان می‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی، استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه 24 آبان‌ماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با اشاره به ایام فاطمیه و اهمیت عزاداری در این ایام گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که هر کس بر حضرت زهرا(س) صلوات بفرستد، خداوند او را می‌آمرزد و در قیامت به پیامبر ملحق می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شهادت‌نامه حضرت زهرا(س) یکی از مهم‌ترین موضوعات دین و مذهب است، افزود: این واقعه در منابع شیعه و غیرشیعه به‌ تفصیل آمده و بررسی آن برای همه مسلمانان ضروری است. شخصیت حضرت زهرا(س) به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، چراکه این ماجرا با اصول دین و مذهب ما گره خورده است.

میرشفیعی با اشاره به اینکه وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را معیار شناخت حق از باطل قرار داده‌اند، تصریح کرد: هر مسلمان منصفی که بخواهد صراط مستقیم را بیابد، با بررسی شهادت‌نامه حضرت زهرا(س) و شخصیت ایشان می‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد.

وی با بیان اینکه همه ما موظفیم امر شهادت حضرت صدیقه شهیده را مانند شهادت امام حسین(ع) در سراسر دنیا منتشر کنیم، گفت: این صدا باید به گوش همه مسلمانان و آزادگان جهان برسد، چراکه پیامبر خاتم(ص) تنها یک یادگار از خود باقی گذاشت و آن هم با چنین ماجرای تلخی مظلومانه مورد ظلم قرار گرفت.

میرشفیعی با اشاره به وصیت حضرت زهرا(س) مبنی بر غسل، کفن و دفن شبانه و عدم رضایت از کسانی که به ایشان ظلم کردند، افزود: این ماجرا در منابع شیعه و غیرشیعه ثبت شده و باید مورد بررسی قرار گیرد تا منشأ چنین تصمیماتی و نتایج آن روشن شود.

وی در ادامه به حدیثی از کتاب «کفایة الأثر» اثر علی بن محمد خزاز قمی، از علمای قرن چهارم و شاگرد شیخ صدوق اشاره کرد و گفت: این حدیث از معتبرترین منابع شیعه است و بخش‌هایی از آن توسط علما و خطبا نقل شده است. اگر فرصت باشد، تمام حدیث را تقدیم می‌کنم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این حدیث، محمود بن لبید نقل می‌کند که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، روزی حضرت زهرا(س) را در کنار قبر حضرت حمزه مشاهده کرد که با حالتی جان‌سوز گریه می‌کرد. وی پس از پایان گریه، از حضرت درباره علت اندوهشان پرسید و حضرت در پاسخ، به مظلومیت خود و ماجرای غصب خلافت اشاره فرمود. حضرت زهرا(س) در این روایت، به صراحت از تصریح پیامبر اکرم(ص) درباره امامت امیرالمؤمنین(ع) سخن گفته و ماجرای غدیر خم را یادآور شده‌اند. ایشان همچنین به تبعات مخالفت با امامت علی(ع) اشاره کرده و فرموده‌اند که این مخالفت‌ها تا قیامت موجب اختلاف در امت اسلامی خواهد بود.

میرشفیعی با تأکید بر اینکه امام وظیفه ندارد به دنبال مردم برود، بلکه مردم باید به‌سوی امام حرکت کنند، گفت: امام همچون خانه کعبه است؛ همان‌گونه که خانه کعبه به‌سوی کسی نمی‌رود، امام نیز باید مورد رجوع قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به پاسخ حضرت زهرا(س) درباره چرایی عدم قیام مسلحانه امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: حضرت فرمودند که امام وظیفه ندارد دنبال مردم برود، بلکه مردم باید به‌سوی امام بیایند. امام همچون کعبه است که مردم باید به‌سوی آن طواف کنند.

میرشفیعی با اشاره به تبعات تلخ خانه‌نشینی امیرالمؤمنین(ع) و آتش زدن خانه حضرت زهرا(س) افزود: اگر مردم از امامت علی(ع) پیروی می‌کردند، هیچ‌کس در دنیا درباره خدا و دین خدا دچار شک نمی‌شد و همه موحد و خداشناس می‌بودند.

وی در پایان با اشاره به علم الهی حضرت زهرا(س) و اتصال ایشان به وحی گفت: حضرت زهرا(س) عالمه‌ای هستند که بدون تعلیم، از علم الهی بهره‌مندند و از گذشته، حال و آینده آگاهند.

انتهای پیام
دبیر:
محدثه نعیمی فرد
captcha