کد خبر: 4312223
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۷
حامد علی‌اکبرزاده مطرح کرد

ضرورت توجه به اولویت‌های موضوعی در سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی با اشاره به ضرورت توجه به اولویت‌های موضوعی در این سازمان گفت: مهارت نوشتن دیگر مهارت مورد نیاز برای ترویح فرهنگ مطالعه و کتاب است و در این راستا جهاددانشگاهی خود را موظف می‌داند تا بستر حضور افراد توانمند در این عرصه را فراهم کند.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از قم، برنامه‌های دومین روز از نود‌وسومین گردهمایی معاونان فرهنگی، رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی کشور و نهمین گردهمایی مدیران شعب سازمان دانشجویان، امروز، ۳۰ مهرماه در تالار حکمت دانشگاه قم در نوبت صبح به پایان رسید.

در این مراسم، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی بیان کرد: به‌طور کلی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب باید چند مهارت را در بین دانشجویان تقویت کنیم و یکی از این مهارت‌ها، مهارت خواندن است.

وی با اشاره به راه‌اندازی باشگاه مطالعه دانشجویی و طرح «سریر» افزود: مرحله نیمه‌نهایی جشنواره «سریر» ۲۱ آبان‌ماه سال جاری در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. همچنین، سی‌ودومین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی برگزار خواهد شد.

علی‌اکبرزاده با اشاره به ضرورت توجه به اولویت‌های موضوعی در سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی اظهار کرد: مهارت نوشتن دیگر مهارت مورد نیاز برای ترویح فرهنگ مطالعه و کتاب است و در این راستا جهاددانشگاهی خود را موظف می‌داند تا بستر حضور افراد توانمند در این عرصه را فراهم کند.

وی ادامه داد: نشر اولین فعالیت فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است و کتاب ماندگارترین محصول فرهنگی است.

مهم‌ترین مأموریت و رسالت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران

در ادامه نیز، ابراهیم شیرعلی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) بیان کرد: یکی از وجوه ممیزه‌ اصلی مرکز ایسپا که در حال حاضر آن را از سایر مراکز نظرسنجی متمایز می‌کند، شبکه‌ گسترده‌ شعب آن در سطح کشور است، اگرچه دیگر مراکز نیز عموماً ادعای داشتن دفاتر فراگیر را دارند، اما در عمل، فاقد شبکه‌ ارتباطی و سازمانی منسجم هستند که ما در جهاددانشگاهی موفق به ایجاد آن شده‌ایم. 

وی ادامه داد: متأسفانه باید اشاره کرد که در شرایط کنونی، رخداد‌هایی در جریان است که این موقعیت نسبی ممتاز را با خدشه مواجه کرده و بر عملکرد کیفی ایسپا تأثیر منفی گذاشته است؛ مسئله از این قرار است که برخی از واحد‌ها اصلا اهتمامی به مرکز افکارسنجی ندارند و متأسفانه به جای اینکه یک‌ نگاه علمی و فرهنگی به ایسپا داشته باشند، نگاه سوداگری دارند.
 
شیرعلی تصریح کرد: ما باید ظرفیت بی‌نظیر ایسپا و جهاددانشگاهی را به‌درستی درک کرده و گام‌هایمان را در مسیر تقویت آن برداریم. مهم‌ترین مأموریت و رسالت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، کمک به فرآیند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطح کلان است. 
 
وی افزود: لازمه‌ تحقق این هدف، آن است که بتوانیم وضعیت موجود و نیز روند تغییرات جامعه را به‌درستی شناسایی و پایش کنیم. بر این اساس، در وهله‌ اول، وظیفه‌ ایسپا کسب درآمد و پرداختن به امور تجاری نیست، بلکه مسئولیت اصلی آن، تولید، انباشت و تحلیل داده‌ها و همچنین شناسایی روند‌ها و نقاط حساسی است که بتواند پشتوانه‌ای برای تصمیم‌گیری‌های دقیق فراهم آورد.
 
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گفت: در بعد مالی نیز باید گفت متأسفانه با تورم مزمن و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، قیمت تمام‌شده‌ اجرای طرح‌ها به شدت افزایش یافته است، در سال ۱۴۰۴، بودجه‌ ایسپا به نزدیک هشت میلیارد تومان رسیده است. 
 
وی در پایان اضافه کرد: بر این اساس، ما برای سال جاری چهار طرح کلیدی تعریف کرده‌ایم که یکی از آن‌ها، طرح رصد محیط دانشگاهی و بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های دانشجویان است؛ این طرح نقشه‌ راه ایسپا برای درک عمیق فضای دانشگاه و افکار دانشجویی خواهد بود.
انتهای پیام
captcha