کد خبر: 4309251
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۶
آیت‌الله سعیدی مطرح کرد

زیارت حضرت معصومه(س) و تقویت باورهای وجودی انسان

تولیت آستان مقدس حرم بانوی کرامت گفت: زائران در حرم حضرت معصومه(س) هم باور‌های خود را مرور می‌کنند و هم نوعی عهد و پیمان در پیشگاه ایشان می‌بندند.

آیت‌الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حرم بانوی کرامت در دومین برنامه از سلسله جلسات «حضرت معصومه‌شناسی(س)‌» با عنوان «سیری در زیارتنامه» که به‌صورت ویدئویی به همت پایگاه رسمی مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، ضمن بررسی محتوای  زیارتنامه حضرت معصومه(س) گفت: در بحث سلام‌هایی که در زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) به آن‌ها می‌پردازیم، نکته‌ای بس ظریف و در عین حال بسیار مهم را مورد نظر داریم و آن این است که در حقیقت، ما در محضر حضرت فاطمه معصومه(س)، باور‌ها و اعتقادات خویش را مرور می‌کنیم و آن‌ها را در پیشگاه بی‌بی عرضه می‌داریم، این نکته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: درباره حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شنیده‌اید؛ آن بزرگوار روزی به محضر امام هادی(ع) مشرف شدند و عرض کردند: «می‌خواهم عقاید و باور‌های خود را خدمت شما بیان کنم تا اگر نیاز به تذکر، تکمیل یا تصحیحی دارد، بفرمایید.» آن‌گاه حضرت عبدالعظیم(ع) در حضور امام هادی(ع) شروع به نقل باور‌ها و اعتقادات خود کردند. پس از آنکه سخنانشان به پایان رسید، امام هادی(ع) آن عقاید را تأیید و تثبیت کردند و فرمودند: «بر همین اعتقادات خود استوار باش که این‌ها اعتقادات صحیح است.»

تولیت آستان مقدس حرم بانوی کرامت تصریح کرد: در حرم حضرت معصومه(س)، هنگامی که نام انبیای عظام، سپس نبی اکرم(ص) و بعد از آن ائمه اطهار(ع) را بر زبان می‌آوریم و به آنان سلام می‌دهیم، درواقع اعتقادات خود را ابراز می‌کنیم. البته کسی که ایمان و باور دارد، باید در عمل نیز ملتزم به آن باشد. پس در حقیقت، ما در محضر بی‌بی، هم باور‌های خود را مرور می‌کنیم و هم نوعی عهد و پیمان در پیشگاه او می‌بندیم.

وی با اشاره به تخصیص بخشی از این زیارتنامه به حضرت معصومه(س) بیان کرد: در این بخش از زیارت، نخست چنین می‌گوییم: «السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت فاطمه و خدیجه، السلام علیک یا بنت امیرالمؤمنین» این تعبیر نشان‌دهنده آن است که ما می‌خواهیم بگوییم بانویی که در این حرم مطهر آرمیده، همان بانوی بزرگواری است که دختر رسول خدا(ص)، دختر فاطمه زهرا(س)، دختر خدیجه کبری(س)، و دختر امیرالمؤمنین(ع) است. آن حضرت فرزند امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. ایشان بِنت ولی الله و أخت ولی الله است.

سعیدی ضمن تبیین چرایی اطلاق این الفاظ به حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: ما این نسب و این شرافت را یاد می‌کنیم تا بگوییم باور داریم که شما،‌ ای بانوی کرامت، دارای چنین مقام و منزلتی هستید، وقتی کسی از چنین جایگاه رفیعی برخوردار باشد، آن‌گاه اگر از او حاجتی طلب کند یا دعایی در محضرش بخواند، با معرفتی ژرف‌تر و قلبی خاشع‌تر سخن خواهد گفت. بهترین زیارت آن است که از عمق جان و باور برخیزد، انسان باید با معرفت و ایمان و نه به‌صورت سطحی و عادت‌گونه به زیارت اولیای الهی برود.

وی ادامه داد: پس از آنکه به ایشان به‌عنوان خواهر امام رضا(ع)، عمه امام جواد(ع) و دختر امام موسی بن جعفر(ع) سلام می‌کنیم، از ایشان درخواست می‌کنیم که در بهشت ما را در زمره خود قرار دهند و می‌گوییم: «و حَشَرنا فی زَمرَتِکُم، و اَورَدَنا حَوضَ نَبیِّکُم و سَقانا بِکَأسِ جَدِّکُم مِن یدِ علی بن ابیطالب؛ خداوندا، ما را با شما محشور فرما و به حوض کوثر برسان، تا از دست امیرالمؤمنین علی(ع) سیراب شویم.»

سعیدی تأکید کرد: در این زیارت، تنها برای خود دعا نمی‌کنیم بلکه یاد بانوی بزرگوارمان را نیز می‌کنیم. بی‌بی ما نیز حاجات و خواسته‌هایی دارد، می‌دانید که اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) در طول تاریخ، هرگز شادی و سرور پایدار نداشته‌اند، آنان همواره با سختی‌ها، ظلم‌ها و فشار جباران و مستکبران روبه‌رو بوده‌اند. از این‌رو، سرور حقیقی و جاودان خاندان اهل‌ بیت(ع) در دنیا محقق نشده و آن را برای زمان قیام حضرت ولی‌ عصر(عج) ذخیره کرده‌اند.

وی با بیان این فراز از زیارتنامه حضرت معصومه(س) که زائران برای وی دعا می‌کنند، بیان کرد: در زیارت حضرت معصومه(س)، در پایان عرض می‌کنیم: «اسئل الله ان یرینا فیکم السرور و الفرج؛ از خداوند مسئلت داریم که فرج و گشایش را برای شما خاندان عصمت و طهارت(ع) نزدیک گرداند.»، زیرا از آغاز آفرینش تاکنون، حکومتی فراگیر و جهانی که در آن پرچم توحید در سراسر زمین برافراشته شود و به دست حجت خدا(عج) تحقق یابد، وجود نداشته است. چنین حکومتی تنها به دست حضرت مهدی موعود(عج) برپا خواهد شد.

هانيه محمدنژاد 

انتهای پیام
captcha