کد خبر: 4285865
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۵:۵۴
امام امید و اقتدار/ ۳

اقتصاد مقاومتی در اندیشه امام راحل

امام خمینی(ره) اقتصاد مقاومتی را یک تفکر قرآنی و درمانگر سلطه مرفهان بی‌درد و خدمت به زاغه‌نشینان می‌دانستند؛ توصیه ایشان به مسئولان، در تقدم پابرهنگان بر ثروتمندان همان اجرای اقتصاد مقاومتی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، پژوهشگر حوزویحجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، پژوهشگر حوزوی و مدرس بیانیه گام دوم انقلاب طی یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: در سی‌وششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی به سبب پاسداشت زحمات مؤمنانه و نوآوری‌های آن یار سفر کرده که بت‌شکن زمان بود و هنوز هم توسط جانشین خلفش هست؛ چه زیرکانه و راهبردی است که درباره اقتصاد مقاومتی از منظر ایشان آن هم از لابلای جملات روح‌نواز وصیتنامه ماندگار آن عارف مجاهد که انقلابش فصل نوینی برای تمدن اسلامی و همچنین برای جامعه اقتصادی ایران و جهان بشارت‌هایی را به همراه داشته بسیار شنیدنی و نیز جهت گره‌های معیشتی راهکاری راهگشا و امید‌بخش می‌تواند باشد.

اقتصاد مقاومتی و نظام مسائل آن در اندیشه امام خمینی(ره)

اقتصاد مقاومتی عاملی است که مسئولان جامعه خداوند را در اوج خدمتگزاری ناظر خویشتن و قدر‌دان زحمات خلق او بدانند؛ اقتصاد مقاومتی برای مسئولان با این شاخص که «میزان در هر مسئول و مدیر نظام اسلامی حال فعلی او است» سنجش می‌کند.


بیشتر بخوانید:


اگر قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها مظلوم و مهجور واقع شود اقتصاد مقاومتی به طریق اولی به دست فراموشی سپرده می‌شود، چراکه یکی از مقدمات اصلی ظلم مستمر بشری و نابرابری اقتصادی، خدافراموشی است، زیرا انسان با خیالات واهی احساس می‌کند که با زرنگی خیالی و محاسباتی که دارد در مادیات دخل و تصرف کرده و به ثروت و سرمایه‌ای می‌رسد که باید آن را مایه فخرفروشی و برتری‌طلبی و ویژه‌خواری خود قرار دهد و این پندارهای واهی سبب می‌شود که این سبک زرنگی و فعالیت از کرامت و فضیلت ستمگران قلمداد شود و به همین سبب دچار مرضی ویرانگر و لاعلاج مانند تکبر و تفرعن بر دیگران می‌شود.

همچنان که در آیه ۳۴ سوره مبارکه کهف آمده است: «وَکَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ یُحَاوِرُهُ أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا؛ و برای او میوه فراوان بود پس به رفیقش در حالی که با او گفت‌وگو می‌کرد گفت مال من از تو بیشتر است و از حیث افراد از تو نیرومندترم»؛ این جمله مورد گوشزد قرآن کریم «أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالاً وَ أَعَزُّ نَفَراً» در ادبیات امروز کشور ما و جهان اقتصاد مقاومتی که دارو و درمان فقر و محرومیت است را برنمی‌تابد، چراکه انسانی که خدا را فراموش کند به توهمی به نام اقتصاد جهانی گرفتار می‌شود.

ترجیح سرمایه‌دار بر فقرا یعنی مقدم داشتن مخلوق بر خالق، که منشأ هر فساد اقتصادی می‌تواند باشد. تفکیک دنیا از آخرت در اقتصاد جهانی، ثمره تلخش جواز مرگ و میر مستضعفان جهان بوده است که این مهم امروز در نسل‌کشی مردم غزه به وضوح آشکار شده است، چراکه سران رژیم صهیونیستی با تن دادن به زندگی مادی و اقتصاد حامی اشرافی‌گیری در جهان، از بردگی و برده‌سازی انسان‌ها حمایت می‌کنند تا لذات خیالی خودشان را پاسخگو باشند که نوع قتل کودکان فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی و آمریکا این ادعا را به‌خوبی اثبات می‌کند.

این یادداشت به‌صورت تطبیقی و تضمنی، اقتصاد مقاومتی را از وصیت‌نامه سیاسی الهی امام راحل(ره) مورد بررسی قرار داده است، چراکه این اقتصاد مقاومتی است که مسئولان جامعه را در هر سطح خدمتگزاری بدهکار لطف خالق و زحمات مخلوق می‌گرداند و از قانون «میزان در هر مسئول و مدیر نظام اسلامی حال فعلی او است» تبعیت می‌کنند. بنابراین جهت تازه‌سازی مطالبه مقام معظم رهبری(حفظه الله) از برای دولت و مسئولان کشوری، جملات تبیینی از وصیت‌نامه سیاسی الهی معمار کبیر انقلاب اسلامی برای به جریان انداختن اقتصاد مقاومتی در ریل سیاست‌گذاری‌های کشور تقدیم می‌شود.

امام(ره) حاکمیت طاغوت را با طاغوت اقتصادی هم‌آغوش می‌داند همچنان که پیش‌بینی معظم له در نظام حاکمه آمریکا با بمب‌های بر سر بی‌پناهان غزه در حال به وقوع پیوستن است. امام راحل معتقد بود، ترک دنیا به تنهایی و همچنین تعمیر دنیا بدون آخرت، حاصلش برپایی بازارهای جهانی فروش فحشا و منکرات و مسکرات و در نهایت ظلم به ستمدیدگان است که منشأ زیاده‌خواهی استعمارگران، و تفرقه‌پراکنی آنان میان مسلمانان و مردم جهان و منادی شعار جدایی دین از سیاست است. امام(ره) عدالت اجتماعی را بدون عدالت اقتصادی زمینه نقض حقوق بین‌المللی و میدان دادن، به رژیم‌های ستمگری چون رژیم صهیونیستی می‌دانست.

امام(ره) استقلال جامعه را از نتایج مقاومت می‌دانست

بنیانگذار انقلاب اسلامی، علت محاصره اقتصادی انقلاب اسلامی از سوی استکبار جهانی را مقاومت مردم ایران دانسته‌اند و معتقد هستند که ابتکار و استقلال در هر جامعه‌ای از نتایج مقاومت است. در این صورت جامعه از تبدیل شدن به بازار مصرف اجناس ذلت‌بار و استعدادکش در امان می‌ماند و قدرت‌های اقتصادی ظالمانه را چنان عاجز می‌کند که برای ادامه حیات خودشان نیاز به ریختن خون محرومان و مظلومان جهان مانند مردم غزه پیدا می‌کنند که این ادعا در برخورد با رأی دادگاه لاهه جهت توقف جنگ در فلسطین به اثبات رسیده است.

جملاتی که در ادامه می‌آید بعد از مطالعه عمیق وصیتنامه امام راحل و با استفاده از روح حاکم بر ادبیات آن و نیز بهره‌برداری از کلیدواژه‌هایی که اقتصاد مقاومتی را در پسوندها و یا پیشوندها و یا به‌صورت ملموس همراهی می‌کند با اضافاتی استنباط شده است.

امام راحل، با رویکرد اقتصاد مقاومتی محرومان را عزیز کرد و اقتصاد مقاومتی را یک تفکر قرآنی می‌دانست. توصیه امام راحل به مسئولان، در تقدم پابرهنگان بر ثروتمندان همان اجرای اقتصاد مقاومتی بود و ایشان اقتصاد مقاومتی را درمانگر سلطه مرفهان بی‌درد و خدمت به زاغه‌نشینان معرفی کردند.

از دیدگاه امام راحل، مسئولان فارغ از حس فقر محرومان، نمی‌توانند حامی اقتصاد مقاومتی باشند و زندگی اشرافی مسئولان را ضد اقتصاد مقاومتی می‌داند؛ امام امت، اقتصاد مقاومتی را میزان خدمتگزاری مسئولان به سبک معیشت و عقاید اقتصادی مردم می‌شمارند. 

امام امت اقتصاد مقاومتی را عامل جمع زندگی سالم دنیا با آخرت معرفی می‌کند و اقتصاد مقاومتی عامل استقبال از شهادت‌خواهی می‌دانست. از منظر امام راحل اقتصاد مقاومتی همان تبعیت مسلمانان از ثقل اصغر و اکبر است و اجرای اقتصاد مقاومتی نجات قرآن از گورستان‌ها و مجالس مردگان و خنثی‌کننده تفرقه وهابیت میان مسلمانان و عامل وحدت میان مسلمانان و بشریت است.

اقتصاد مقاومتی؛ مانع جنایت و خیانت و مقاصد شوم ظالمان

از منظر امام راحل اقتصاد مقاومتی به دست افراد رها شده از قید و بند اشراف‌گری قابل اجراست و مانع جنایت و خیانت و مقاصد شوم ظالمان می‌دانست؛ اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل می‌تواند همان اقتصاد ائمه اطهار(ع) باشد، اقتصاد مقاومتی می‌تواند عامل رشد و عظمت ملت‌ها باشد و اقتصاد مقاومتی به مستضعفان قدرت فریاد کشیدن بر سر ستمگران جهان را می‌دهد.

از منظر امام راحل ترک اقتصاد مقاومتی مقدمه سقوط حکومت‌های دینی و عدالت طلب شود و ترک اقتصاد مقاومتی عامل ترویج مواد مخدر و مسکرات و مراکز فحشا می‌شود.

از منظر امام راحل اقتصاد مقاومتی اجازه نمی‌دهد مسئولان تنها به منافع شخصی خود فکر کنند و اقتصاد مقاومتی عامل یأس و ناامیدی کفار و منافقان می‌شود و عامل ترک دنیا و مقام‌پرستی و مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی و حکومت مهدوی است.

اقتصاد مقاومتی بنا بر اعتقاد امام راحل سبب بسط عدالت اجتماعی و مانع جدایی دین از سیاست می‌شود؛ اقتصاد مقاومتی در نظر امام راحل بستر پیروی از قرآن و رسول اکرم(ص) را تسهیل می‌کند و سد کردن راه استعمارگران خونخوار است؛ امام راحل اقتصاد مقاومتی را مانع ترویج اباحه‌گری در میان جوانان و ضد منافع ابرقدرت‌ها و مانع اختلاف میان دولت و ملت می‌داند.

اقتصاد مقاومتی از نظر امام راحل پیوند دوستی میان دانشگاه و حوزه را عمیق‌تر کرده و مانع مصرفی شدن ملت و مساوی است با شعار اگر بخواهیم می‌توانیم؛ اقتصاد مقاومتی مانع بیگانه‌زدگی و خودباختگی می‌شود و ضد کهنه‌پرستی و عقب‌ماندگی و مانع یأس و ناامیدی در ملت می‌شود.

اقتصاد مقاومتی در اعتقاد امام راحل؛ مصونیت مراکز تعلیم و تربیت از انحراف را پدید می‌آورد و مانع تولید خان‌بازی و زمین‌خواری و وابستگی مسئولان به قدرت‌های جهان‌خوار می‌شود؛ اقتصاد مقاومتی پیشگیری از آفات یا همان شعار علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد، است؛ اقتصاد مقاومتی باعث می‌شود تا ملت و دولت خدای متعال را حاضر و ناظر و خود بدانند.

اقتصاد مقاومتی بنا بر اعتقاد امام امت قوه قضائیه را پشتیبان، اشخاص متعهد سابقه‌دار و صاحب‌نظر در امور شرعی و اسلامی در سیاست‌ورزی می‌گرداند. از منظر امام راحل اقتصاد مقاومتی خوشایند ملی‌گرا‌ها و روشنفکران مصنوعی و روحانی‌نمایان نیست؛ امام خمینی(ره) معتقد بود که اقتصاد مقاومتی می‌تواند فرقه‌های ضد اسلام و نظام جمهوری اسلامی را شناسایی کند و هر روز بر دقت نظر‌ها و ابتکارات و تحقیق‌ها می‌تواند بیفزاید، چراکه تئوری اقتصاد مقاومتی از دل علوم اسلامی و انسانی قابل استخراج است.

اقتصاد مقاومتی قوه مجریه را در خدمتگزاری مستضعفان قرار می‌دهد

اقتصاد مقاومتی از نظر امام راحل قوه مجریه را در خدمتگزاری مستضعفان و طبقه محروم جامعه قرار می‌دهد و سد راه کشورهای متجاوز و مداخله‌گر در ایران اسلامی می‌شود؛ اقتصاد مقاومتی از منظر امام راحل، خودخواهی‌ها و فرصت‌طلبی‌ها و انحصارجویی‌ها پنهان در تبلیغات دشمنان را خنثی می‌کند و وابستگی و نوکرمآبی و ثناجویی و مداحی از جرثومه‌های فساد و معادن ظلم و فحشا را برنمی‌تابد‌.

امام راحل بر این اعتقاد بود که اقتصاد مقاومتی قادر است دانشگاه‌ها و مراکز تعلیم و تربیت را با برنامه‌های اسلامی و ملی در راه منافع کشور به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان هدایت ‌کند و مانع قراردادهای خانه خراب‌کن بر ملت‌های محروم و غارت‌زده، از سوی ابرقدرت‌ها شود. همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی مانع می‌شود ویلاها بر روی اجساد مظلومان بنا شود و بانک‌های خارجی از دسترنج این مظلومان بهره‌برداری کنند.

از منظر امام راحل اقتصاد مقاومتی شخصیت‌های، پاکدامن با گرایش اسلامی و ملی به معنای صحیحش برای قوای سه‌گانه تربیت می‌کند و سبب افرایش وفاداری نیروهای مسلح  و قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات دولت و ارتش و عامل خودکفایی کشور می‌شود.

معمار کبیر انقلاب اسلامی معتقد بود اقتصاد مقاومتی مانع تبلیغ استعمارگران غرب و شرق برای درست کردن بازار کالاهای تجملی و تزئینی از هر قماش، از تقلید در ساختمان‌ها و تزئینات و تجملات آن‌ها و تقلید در اجناس نوشیدنی و پوشیدنی و در فرم می‌شود؛ امام خمینی(ره) بر این باور بود که اقتصاد مقاومتی مانع افتخار فرنگی مآب بودن در تمام شئون زندگی از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن به‌ویژه در خانم‌های مرفه یا نیمه‌مرفه شده و در آداب معاشرت و کیفیت حرف زدن و به کار بردن لغات غربی در گفتار و نوشتار به‌صورتی که فهم آن برای بیشتر مردم غیرممکن و برای هم‌ردیفان نیز مشکل بوده، می‌شود.

از نظر امام راحل اقتصاد مقاومتی مانع آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران بوده می‌شود. همچنین مانع ترویج مراکز فساد و عشرت‌کده‌ها و مراکز قمار و لاتار و مغازه‌های فروش کالاهای تجملاتی و اسباب آرایش و بازی‌ها و مشروبات الکلی به‌ویژه آنچه واردات از غرب است می‌شود.

امام راحل اقتصاد مقاومتی را مانع خیرخواهی گرگ‌هایی در پوشش چوپان و بازیگران و مانع سم‌پاشی کج‌فهمان می‌دانست و اسلام را طرفدار بی‌مرز و حد سرمایه‌داری و مالکیت معرفی می‌کرد.

اقتصاد مقاومتی؛ مانعی برای تبلیغات بی‌محتوای قطب ظالم و سرمایه‌داری

امام راحل اقتصاد مقاومتی را مانعی برای تبلیغات بی‌محتوای قطب ظالم چپاولگر سرمایه‌داری و قطب ملحد اشتراکی و کمونیستی می‌دانست و خیر دنیا و آخرت ملت را، در رسیدگی به حال محرومان جامعه با اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کرد.

از نظر امام راحل اقتصاد مقاومتی مانع کج‌فهمی از آیات یا جملات نهج‌البلاغه، برای ترویج اسلام موافق با مکتب‌های انحرافی مارکس و امثال آن می‌شود و مانع دریافت پول‌های گزافی است که از سرمایه‌داران بی‌خبر از خدا برای مخالفت با جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌کنند.

در اندیشه امام(ره) اقتصاد مقاومتی باعث می‌شود تا ملت از روی انصاف امور کشور را با دیگر بلاد مقایسه نکنند؛ همچنین اقتصاد مقاومتی مانع ظهور و بروز اشخاص غرض‌مند سلطنت‌طلب، سرمایه‌دار هنگفتی می‌شود که با رباخواری و سودجویی و با اخراج ارز و گران‌فروشی به حد سرسام‌آور و قاچاق و احتکار، مستمندان و محرومان جامعه را تا حد هلاکت در فشار قرار داده و جامعه را به فساد کشانده، می‌شود.

و در پایان بنا بر اعتقاد معمار کبیر انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی مانع قدرت‌های بزرگ بوده که برای وابسته کردن کشورها و ملت‌ها با حیله‌های مختلف، کشورها را بازاری برای شرق و غرب درست کرده و منافع آنان را تأمین کرده و ملت‌ها را عقب‌مانده و مصرفی بار می‌آورند.

انتهای پیام
captcha