کد خبر: 4279780
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۸

پندانه‌ ابوالفضل بهرام‌پور به معلمان قرآن + فیلم

ابوالفضل بهرام‌پور، استاد مفسر قرآن کریم گفت: اگر تنها چند صفحه از قرآن کریم با ترجمه و تفسیر عمیق و دقیق در هر پایه آموزشی تدریس شود، مطمئن خواهیم بود که دانش‌آموز در پایان مقاطع تحصیلی مدارس و اخذ مدرک دیپلم، چند جزء از کلام‌الله مجید را عمیقاً درک کرده و در حافظه‌اش ماندگار شده است.

ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریممعلم، وارث رسالت انبیاست و چه جایگاهی والاتر از آنکه معلم، آموزگار کلام خدا باشد. معلم قرآن با هر آیه، نهال ایمان می‌کارد و با هر تلاوت، جان‌ها را به‌سوی روشنی می‌برد و در دنیایی که نیازمند معنا و آرامش است، فانوس راه و پناه دل‌های تشنه حقیقت است.

ابوالفضل بهرام‌پور، فوق دیپلم و حفظ و خطابه «روان‌شناسی خطابه»، لیسانس ادبیات عرب، فوق لیسانس معارف و علوم قرآنی از دانشکده الهیات تهران، کارشناس دینی و مفسر قرآن کریم از روشن‌کنندگان مسیر تشنه‌دلان است.

استاد بهرام‌پور، سال‌های قبل از انقلاب اسلامی در تألیف کتب درسی قرآنی و دینی با دو نفر از شخصیت‌های برجسته نظام جمهوری اسلامی یعنی شهید بهشتی و شهید باهنر همکاری تنگاتنگی داشته است. به دعوت شهید بهشتی به‌عنوان کارشناس نیمه‌وقت کتب درسی آموزش و پرورش با شهید دکتر باهنر همکاری می‌کرد. پس از انقلاب جزو مشاوران شهید محمدعلی رجایی بود و مدتی کارهای اجرایی وزارت کشور را به عهده گرفت. ایشان دارای تحصیلات حوزوی بوده و تاکنون تألیفات بسیاری در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن کریم به رشته تحریر در آورده است که از جمله می‌توان به ترجمه و تفسیر سوره‌های مبارکه محمد(ص)، فتح، حجرات، قاف، ابراهیم، ملک، جمعه، منافقون، حجر و یاسین اشاره کرد. تألیف مجلدات ترجمه و تفسیر کامل قرآن کریم تحت عنوان «نسیم حیات» از دیگر خدمات وی در عرصه تفسیر قرآن کریم است.

همزمان با فرارسیدن هفته معلم، فرصت را مغتنم برشمردیم تا در گفت‌وگویی صمیمی با استاد ابوالفضل بهرام‌پور، از تجارب ارزشمند وی بهره‌مند شده و جایگاه والای معلمان قرآن را یادآور شویم.

پاسخ این پیشکسوت قرآن کریم به پرسش خبرنگار ایکنا از قم «چگونه یک معلم قرآن می‌تواند الهام‌بخش شاگردانش باشد» این‌گونه بود: همه مشکلات ما این است که معلم باید در حد قابل قبولی، ترجمه و تفسیر قرآن کریم بداند و اگر بر آن مسلط نباشد، بیان شیوا ندارد، نمی‌تواند جاذبه ایجاد کند و لذت قرآن را به مخاطب بنشاند.

تسلط بر ترجمه و تفسیر قرآن کریم توسط معلمان هم باید به همت آموزش و پرورش و همکاری اساتید قرآنی رقم بخورد. تمام پیشکسوتان و اساتید قرآن کریم احساس مسئولیت و تکلیفی برعهده دارند به همین منظور پیشنهاد می‌دهم، آموزش و پرورش آموزش‌هایی ویژه معلمان قرآن مدارس برگزار کند و از اساتید قرآن دعوت کند تا آموزش و مهارت‌های لازم را به آنان بدهند.

معلمان قرآن باید بدانند قرآن را چگونه انتقال بدهند تا در جان دانش‌آموزان بنشیند. تا به امروز، تمام کتاب‌های آموزش قرآن کریم مدارس در همه مقاطع تحصیلی را مطالعه کرده و با صراحت اعلام می‌کنم موردقبول نیست، زیرا حجم وسیعی از مطالب به‌طور سطحی و در یک‌جا به دانش‌آموز منتقل می‌شود، بدون آنکه به عمق و تفسیر آن پرداخته و توجه شود.

اگر در مدارس، دانش‌آموزان با چشمان خود شاهد کمک‌های دلسوزانه معلم قرآن یا دینی باشند، ارتباطی عمیق برقرار خواهند کرد و مباحث کلاس درس این معلم را با جان دل درک می‌کنند؛ درواقع معلم دینی یا قرآن یک مدرسه قدرت حل مشکلات و میانجی‌گری میان دانش‌آموزان و مدیران را عهده‌دار شود؛ چنین رفتار‌هایی میزان مقبولیت وی نزد دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.

پندهای دلسوزانه این پیشکسوت قرآن کریم برای معلمان، بدون شک می‌تواند در مأنوس شدن و ماندن دانش‌آموزان با قرآن کریم مؤثر واقع شود و نیز برای معلمان راهگشا باشد تا بتوانند جان کلام قرآن را بر حقیقت وجود دانش‌آموزان بنشانند. وی در این باره به خبرنگار ایکنا گفت: اگر تنها چند صفحه از قرآن کریم، با ترجمه و تفسیر عمیق و دقیق در هر پایه آموزشی تدریس شود، مطمئن خواهیم بود که دانش‌آموز در پایان مقاطع تحصیلی مدارس و اخذ مدرک دیپلم، چند جزء از کلام‌الله مجید را عمیقاً درک کرده و در حافظه‌اش ماندگار شده است.

همچنین در مسابقات قرآن اوقاف هم می‌توان این سیستم را اجرایی کرد تا شرکت‌کنندگان تعداد صفحات کمتر، اما عمیق‌تری از قرآن کریم را با جان و دل لمس و درک کنند تا بر آنان مؤثر واقع شود. از دیگر راهکار‌های پیش‌روی آموزش و پرورش و معلمان برای انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن کریم، آن است که شبهات و پرسش‌های اعتقادی و دینی آنان را جمع‌آوری کنند و از اساتید علوم قرآن و حدیث تقاضا کنند تا به شبهات پاسخ غیرمستقیم و قابل فهم برای دانش‌آموزان بدهند و نحوه انتقال آن را هم آموزش بدهند؛ سپس پاسخ شبهات دانش‌آموزان از طریق معلمان آگاه انتقال پیدا کند.

شأن و مقام والای معلمان، این روشن‌کنندگان حقیقت برکسی پوشیده نیست، اما بازخوانی این جایگاه و مقام از زبان استاد قرآنی هم خالی از لطف نیست که بیان کرد: در میان همه پیغمبران، پنج نفر اولوالعزم هستند و در میان آنان، پیامبر(ص) افضل آنان و عزیز خداوند است، حال در وصف مقام و جایگاه معلم باید گفت، کسی که قرآن را به دیگری انتقال و آموزش بدهد، در کنار حضرت محمد(ص) ایستاده است، درواقع فوق ثواب‌ها نصیب او خواهد شد. در زمان غیبت امام زمان(عج)، معلمان نه‌تنها ثواب و اجر عظیم نزد خداوند دارند، بلکه نجات‌بخش بشریت خواهند بود، زیرا معلمی شغل انبیاست و اجازه شفاعت به ایشان خواهند داد.

آموزگار باید چگونه باشد، را ما پرسیدیم و این‌گونه برایمان تبیین کرد: آموزگار باید اهل تقوا باشد و به گفته‌هایش عمل کند، فرقی نمی‌کند امام جماعت مسجدی است که قرار است قرآن آموزش بدهد یا معلم آموزش و پرورش، شرط اصلی کسوت و مقام آموزگار قرآن بودن، تقوا و جامه عمل پوشاندن گفته‌هاست؛ شرط دیگر آن است که با دانش‌آموزان دوست باشد تا بتواند بر آنان تأثیر بگذارد؛ چنانکه باید تمام ائمه جماعت مساجد مانند معلمان بر تفسیر و آموزه‌های قرآنی مسلط باشند تا به مردم انتقال بدهند و ارتباط خوبی با آنان برقرار کنند.

چند پند دلسوزانه به معلمان قرآن و دینی + فیلم

علاوه‌بر معلمان و ائمه جماعت مساجد، طلاب حوزه علمیه نیز واجب است تا بر ظرایف تفسیر قرآن کریم مسلط شوند، زیرا معارف در تفسیر قرآن است. اگر این ظرایف مطرح نشود، مردم قرآن را به‌عنوان ذکر و ورد تلقی می‌کنند و تنها در طاقچه منزلشان نگه می‌دارند بی‌آنکه به درک حقیقی آن برسند و شایسته نیست که قرآن را این‌گونه به تلقی مردم برسانیم.

به پایان صحبت‌هایمان که رسیدیم، آرزویشان را برای معلمان و دانش‌آموزان این مرز و بوم جویا شدیم که گفت: برای همه معلمان و دانش‌آموزان آرزو می‌کنم تا چنان بر ترجمه و تفسیر قرآن کریم مسلط شوند که عاشق قرآن کریم شده و دانسته‌های خویش را در زندگی فردی و اجتماعی پیاده‌سازی کنند.

در پایان این گفت‌وگو، جهاددانشگاهی واحد قم و خبرگزاری ایکنای قم، به نوبه خود و به پاس سال‌ها فعالیت ارزشمند، استاد ابوالفضل بهرام‌پور، پیشکسوت و مفسر قرآن کریم، از زحمات ایشان تقدیر کرد.

گفت‌وگو و ویدئو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha