به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در گردهمایی معاونان علمی و فرهنگی ستادهای امر به معروف و نهی از منکر استانهای کشور که امروز ۸ اردیبهشتماه برگزار شد، بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید سه ویژگی مهم مستند، قابل فهم و کاربردی باشد. برای نمونه در بحث استناد یا باید نقلی باشد یا عقلی.
این خطیب کشوری با تأکید بر اینکه امر به معروف نباید تحکمی و دستوری باشد، گفت: اگر با زبان لین مردم را امر به معروف کنیم، مردم قبول میکنند.
وی بالاترین معروف را امید دادن به جامعه دانست و تصریح کرد: تمام تلاش دشمن ایجاد ناامیدی در جامعه به ویژه نسل جوان است. با امید آفرینی باید این توطئه را خنثی کرد.
ماندگاری، أثرگذاری و تغییر رفتار رو از خروجیهای امر به معروف و نهی از منکر کاربردی عنوان کرد و ادامه داد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگ سازی هستیم. همه مردم باید بدانند که امر به معروف واجب عمومی و همگانی است.
وی عنوان کرد: شیطان تلاش نمیکند که امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کند بلکه تلاش میکند تا معروف را منکر و منکر را معروف معرفی کند. بنابراین مهمترین کار ما این است که معروف را معروف و منکر را منکر معرفی کنیم. خوشبختانه ویژگی معروف این است که با عقل و فطرت سازگار است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در عرصه تبیین با هر موضوعی ابتدا باید با بیان ویژگیهای مثبت و توجه به نیمه پر لیوان در جامعه امیدآفرینی کرد، گفت: مردم مشکلاتی که دشمن برای آنها به وجود آورده را تحمل میکنند، ولی مشکلاتی که با بی تدبیری برخی از مسئولان به وجود میآید را تحمل نمیکنند.
ماندگاری، خواستار فرهنگ سازی در بحث تبیین واجبات و منکرات شد و بیان کرد: ستاد امر به معروف باید بتواند در جامعه فرهنگ سازی نماید و آموزشها را ارائه دهد. رسالت ما این است که معروفها را تبیین کنیم.
وی بیان کرد: اگر میخواهیم در امر به معروف و نهی از منکر درست کار کنیم، باید شیوه پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
استاد حوزه و دانشگاه، اکثریت مردم به ویژه جوانان را دیندار دانست و بیان کرد: امربه معروف و نهی از منکر وقتی جلوه میکند که مخاطب را از خودمان بهتر بدانیم.
وی ابراز کرد: تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر بیش از آنکه با زبان أثرگذار باشد، در عمل أثرگذارتر است.
انتهای پیام