کد خبر: 4272653
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
حجت‌الاسلام رفیعی:

وسواس عملی انسان را به معصیت دچار می‌کند

استاد حوزه علمیه گفت: دین اسلام در خصوص طهارت اشیا و اماکن بسیار آسان برخورد کرده است و دستور می‌دهد همه چیز پاک هستند مگر اینکه انسان یقین به نجاست آن کند و وسواس بیش از اندازه لازم نیست بنابراین عزیزانی که دچار وسواس عملی هستند باید بدانند برای چه چیزی باید خود را جهنمی کنند چرا که وسواس باعث می‌شود انسان مرتکب معصیت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم، در محفل تفسیر سوره توبه که 27 اسفندماه، در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه ۱۵ آیه از آیات سوره توبه «آیات الاحکام» است، اظهار کرد: دین اسلام شامل سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام است که شامل رفتار‌های فردی و اجتماعی انسان‌ها می‌شود و تمامی محتوای دین اسلام بر اساس حکمت الهی است.

وی افزود: آیات‌الاحکام حدود ۵۰۰ آیه است و الباقی احکام و مسائل جزئی احکام در کلام ائمه معصومین(ع) بیان شده و مراجع تقلید نیز احکام را در قالب رساله بیان می‌کنند؛ در آیه ۲۸ و ۲۹ سوره توبه در خصوص مشرکان و اهل کتاب سخن به میان آمده و احکام این دو گروه بیان شده است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: در آیه ۲۸ آمده است که مشرکان نجس و ناپاک هستند و منظور از این نجاست طبق قول مفسرین به چهار معنی تعبیر می‌شود؛ اولین معنا چیزی که شرع آن را نجس نامیده مثل خون، معنای دوم پلیدی و ناپاکی درونی، سوم به معنای درد‌های اخلاقی و معنای چهارم نیز به‌معنای پیری است.

وی تأکید کرد: علامه طباطبایی می‌فرماید: «مشرکان پلید و خبیث هستند، چون خالق را رها کرده و مخلوق را پرستش می‌کنند» و طبق فتوای مراجع، مشرکان نجس شرعی و ظاهری نیز هستند و قول به نجاست ظاهری را از روایات استنباط کرده‌اند.

رفیعی یادآور شد: طبق این آیه مشرکان نجس هستند و حق ورود به مسجدالحرام را ندارند و نکته‌ مهم، این است که در صدر اسلام بسیاری از تاجران مشرک بودند و اگر ممنوع الورود می‌شدند ممکن بود بازار‌ها متلاطم شود، اما خداوند وعده می‌دهد از فقر نترسید چرا که خداوند شما را بی‌نیاز خواهد کرد.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: داشتن ایمان در حقیقت باعث طهارت انسان می‌شود و مطهر و پاک‌کننده شرک و کفر است و اسلام در این زمینه برای مشرکان خطوط قرمز تعیین کرده و به هیچ وجه با شرک کنار نیامده است.

وی افزود: یکی دیگر از معانی طهارت استفاده از مطهراتی مثل آب است که به وسیله آن نجاسات ظاهری را می‌توان پاک و تطهیر کرد و این نعمت خدادادی یکی از با ارزش‌ترین و از نعمات بزرگ الهی است؛ دین اسلام در خصوص طهارت اشیا و اماکن بسیار آسان برخورد کرده است و دستور می‌دهد همه چیز پاک هستند مگر اینکه انسان یقین به نجاست آن کند و وسواس بیش از اندازه لازم نیست.

رفیعی تأکید کرد: عزیزانی که دچار وسواس عملی هستند باید بدانند برای چه چیزی باید خود را جهنمی کنند چرا که وسواس باعث می‌شود انسان مرتکب معصیت شود؛ یکی دیگر از طهارت‌ها، مباحث طهارت مالی است که اعطای خمس، زکات و وجوهات شرعی باعث می‌شود اموال انسان پاک و تطهیر شود.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: از دیگر طهارت‌ها، طهارت اخلاقی است که انسان باید از انحرافات اخلاقی خود را با اعمال و اذکار مخصوص طاهر کند؛ اهل بیت(ع) حقیقت تمام‌نمای طهارت هستند و این تطهیر اهل بیت(ع) همان عصمت است که مخصوص خاندان عصمت و طهارت است.

رفیعی بیان کرد: آیه ۲۹ نیز مربوط به اهل کتاب است و این آیه می‌فرماید: «اهل کتابی که زیر سایه حکومت اسلامی زندگی می‌کنند باید مقررات اسلامی را رعایت و چون از امکانات حکومت اسلامی استفاده می‌کنند باید به حکومت اسلامی مالیات بدهند و این مالیات برای امنیت آنان است.»

انتهای پیام
captcha