کد خبر: 4322315
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۰

ضروره بهره‌مندی از علوم نظری برای شناخت فناوری‌های نوین

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: باید از فناوری‌هراسی و وابستگی به آن جلوگیری شود و روش صحیح از فناوری‌های نوین را بیاموزیم و برای آموختن؛ تفکر لازم است. 

برای شناخت فناوری‌های نوین باید از علوم نظری بهره بردبه گزارش ایکنا از قم، محمد قدوسی منش، مسئول انتشارات شناخت‌پژوه در آیین رونمایی و معرفی کتاب دو جلدی «تأملات عصر دیجیتال» که همزمان با فرا رسیدن هفته پژوهش امروز ۲۰ آذر برگزار شد، اظهار کرد: این انتشارات ماموریتی طبق تقویت پژوهش در علوم شناختی، توسعه ادبیات شناختی، تولید محتوا در فضای مجازی و تلاش برای اعتلای فرهنگ گفتمان در دنیای علمی دارد.

وی افزود: این اثر در دو جلد ارائه شده است که اولین جلد آن به تحلیل ابعاد فرهنگی و شناختی تحولات فضای سایبری و جلد دوم آن به مجموعه مقالات و ترجمه تخصصی از چالش‌های عصر دیجیتال می‌پردازد.

در ادامه، محمد‌ محمدی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و مسئول پروژه کتاب دو جلدی تأملات عصر دیجیتال اظهار کرد: در تالیف این کتاب کار گروهی از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع یک پروژه ناتمام است از این لحاظ که روند تعریف گروهی این کتاب نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از اهداف کلی تالیف این کتاب تلاش برای شناساندن قلمرو ناشناخته عصر دیجیتال به فهم و درک عمومی بود و هدف بعدی؛ فراهم کردن شرایط کار تالیف گروهی برای محققین بود. در شرایط کنونی ناگزیر به یادگیری و توسعه فناوری‌های دیجیتال هستیم، در واقع این توسعه فناوری در همه حوزه‌ها گسترده شده است.

محمدی‌نیا ادامه داد: باید از فناوری هراسی و وابستگی به آن جلوگیری شود و روش صحیح از فناوری‌های نوین را بیاموزیم و برای آموختن؛ تفکر لازم است. یکی از نمونه‌های هم افزایی تالیف گران با یکدیگر تالیف کتاب تأملات عصر دیجیتال است. مصرف و تولید برای ملت‌ها از زمینه‌های گوناگون اهمیت دارد و اگر در حوزه فضای سایبر تولیدکننده نباشیم، شکست خواهیم خورد.

وی با بیان اینکه تولید محتوا در فضای سایبر به معنای ایجاد صفحه در فضای مجازی نیست، گفت: مفهوم عصر و دیگر کلماتی که در فهرست کتاب وجود دارد مانند جامعه، انسان، واقعیت یا معماری قدرت با یک منطقی در کنار یکدیگر قرار گرفتند، یعنی این کتاب روش صحیح مطالعات در عصر دیجیتال را می‌آموزد.

محمدی‌نیا تصریح کرد: گسترش سراسری آموزش هوش مصنوعی نشان دهنده عدم استفاده از جنبه مولد آن است، یعنی ما فقط مصرف می‌کنیم. وضعیت مطالعات نظری در ایران، غلبه سنگین علم و عمل کاربردی نسبت به مطالعات نظری است، یعنی در حال حاضر به کار بستن علوم؛ ترند زمانه شده است، در حالی که جنبه نظری علوم مختلف نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

انتهای پیام
خبرنگار:
سیده حانیه حسینی کیا
دبیر:
محدثه نعیمی فرد
captcha