به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم مناجاتخوانی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 26 اسفندماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، بیان کرد: مراقبت از قلب، صیانت از محل دریافت ملکات و انوار الهی است و هر چیزی که از ناحیه الله به قلب انسان میآید، الهام نامیده میشود که در قلب معنای انسان، معنی مییابد.
وی با بیان اینکه اگر روح انسان بیمار شود، قطعاً بر روی جسم اثر میگذارد، اظهار کرد: اگر انسان نسبت به برخی از آسیبها مراقبه به عمل نیاورد، هم روح و هم جسمش را بیمار میکند که از جمله آن میتواند به حسادت نام برد، قلب انسان حسود به سبب مانعی که دارد نمیتواند دریافتی از سوی ذات اقدس الهی را درک کند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تأکید کرد: قلبی که سه آسیب و آفت عُجب و غرور، ریا و خودنمایی و حرص و طمع به تعلقات دنیا به آن وارد شود، همچون ویرانهای خراب است و هیچ عمران و آبادانی بر آن استوار نشده، هیچ انیس و مونسی نیز در آن وجود ندارد.
مؤمنی با بیان اینکه در هیچ دینی به اندازه اسلام و در هیچ مکتبی به اندازه مکتب اهل بیت(ع) امر به رعایت حال حیوانات نشده است، یادآور شد: اگر گفتهاند از برخی حیوانات اجتناب کنید، قطعاً بهدلیل مضراتی است که برای سلامت روان و حیات انسان و زیست حیوانات وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه سقط جنین نوعی قتل است، افزود: خانهای که در آن سقط جنین انجام شده باشد، رنگ آرامش و خوشی از آن گرفته شده، به ابتلائات عجیب و غریب گرفتار میشوند، سرمنشأ عجب و غرور، جهالت به عظمت، جلال و جمال الهی است، انسان مغرور نسبت به قدرت الهی غافل بوده نمیفهمد که همه چیز از آن ذات اقدس الهی است، عجب قلب انسان را کدر میکند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عدم توجه به فقر، ضعف و محدودیتهای انسانی سرمنشأ ریا و خودنمایی است، گفت: انکسار در درگاه الهی به انسان عزت میبخشد، اگر انسان خود را نزد خدای باری تعالی بشکند، خدا او را عزیز میگرداند و در درگاه خدا خاکی باش تا افلاکی شوی.
وی ریا را از مصادیق نفاق و درویی برشمرد و بیان کرد: انسان دورو با اینکه تظاهر به بندگی خدا دارد، دلش گرفتار و متوجه دیگری است، انسان برای رهایی از ریا در اعمال باید خدا را در همه حال و اعمال مالک خود بداند و خود را متعلق به ذات اقدس الهی ببیند.
مؤمنی به آفت حرص و زیادهخواهی قلب اشاره کرد و ادامه داد: زیادهخواهی و عدم رضا به مقدرات و نیز فکر و خیالهای بیهوده ریشه گرفتاری در حرص است، انسان حریص گرفتار غم و غصه بوده، روی آسایش و آرامش را از خود دور ساخته، همواره در زحمت و مشقت و گرفتار اضطراب و استرس است.
انتهای پیام