علیاصغر شعاعی، مدیر مؤسسه قرآنی نسیم فردوس در گفتوگو با ایکنا از قم، در پاسخ به اینکه مؤسسه قرآنی شما در چه سالی با چه هدفی تأسیس شده و چه چشماندازی را برای آن در نظر دارید، بیان کرد: مؤسسه نسیم فردوس از سال 1382 با هدف گسترش معارف قرآن کریم، توسعه فرهنگ قرائت قرآن کریم و تربیت قاریان کودک و نوجوان در سطح کشور تشکیل شده است و از سال 1385 طرح استعدادیابی قرآنی در استانهای مختلف کشور به دنبال قم رواج پیدا کرد.
وی با بیان اینکه طرحهای مختلفی برای قرائت قرآن کریم در حال اجراست، افزود: در حال حاضر در دفتر مرکزی مؤسسه، 200 پسر و 80 دختر در حال آموزش هستند؛ همچنین برای کودکان آموزش قرآن حین بازی در مهد انجام میشود و آموزش قرآن بهصورت خانوادگی برقرار است. از دستاوردهای طرح نسیم فردوس میتوان به پایین آمدن سن قرائت قرآن کریم در کشور به سن پنج سالگی، گسترش فرهنگ قرائت قرآن کریم بین نوجوانان و جوانان و توسعه طرحهای استعدادیابی در شهرهای گوناگون اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
مدیر مؤسسه قرآنی نسیم فردوس با اشاره به اینکه انتخاب قرآنآموزان مؤسسه در طرحهای ملی قرائت و عضو شدن دو نفر در تیم ملی قرائت کل کشور، طرح اسوه و همچنین کسب رتبه اول مسابقات بینالمللی قرائت قرآن دانشآموزان جهان اسلام از دستاوردهای دیگر این طرح است، تصریح کرد: اهداف آینده مؤسسه، توسعه فرهنگ قرائت قرآن در استان قم میان اقشار مختلف، خانوادههای قمی و کل کشور، و تغییر دیدگاه مردم به کلامالله مجید است.
شعاعی در پاسخ به اینکه وضعیت قرآن قبل از انقلاب چگونه بود و دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه قرآنی چه بود؟ اظهار کرد: قرائت قرآن کریم قبل از انقلاب بهصورت حرفهای رواج نداشت و بدون لحن همراه با خوانش فارسی انجام میشد، اگرچه در دهههای اخیر فرهنگ قرآنی کمرنگ شده، اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی جلسات هفتگی قرآن مخصوصاً در مساجد رشد خوبی پیدا کرد.
وی افزود: امروز به برکت جمهوری اسلامی قاریان و مبلغان قرآنی به کشورهای مختلف اعزام میشوند، اما قبل از انقلاب اعزام قاریان را به کشورهای دیگر نداشتیم. اهتمام و توجه رهبر معظم انقلاب با توجه به دیدار هر ساله ایشان در اول ماه مبارک رمضان با قاریان و اقشار قرآنی جامعه به گسترش فرهنگ قرآنی کمک شایانی کرده است.
شعاعی با بیان اینکه برای گسترش فرهنگ قرآنی در دو بخش فرهنگسازی و سادهسازی آموزش قرآن برای مردم باید کار شود، یادآور شد: فرهنگسازی قرآن در زندگی، یعنی قرآن برای لذت بردن باشد و سادهسازی آموزش قرآن در نظام سیاست آموزشی برای دانشآموزان و مردم است البته باید توجه داشت که ابتدا ایجاد عشق و علاقه و سپس آموزش مطرح است، نباید وظیفه رسانههای قرآنی در ایجاد موج قرآنی برای عشق و علاقه را از یاد ببریم.
گفتوگو از حانیهسادات حسینیکیا
انتهای پیام