محسن کرمی، دبیر علمی همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» که امروز، ۲۴ مهرماه در دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد، با بیان اینکه رسانهها ابزار انتقال پیام هستند، اظهار کرد: فرهنگ مجموعه ارزشها و سبکهای زندگی است که دین مهمترین بُعد همه فرهنگهاست. رسانههای سنتی شامل پنج بعد ابزار، فرآیند انتقال، پیام، فرستنده و گیرنده است؛ در دوره رسانههای کلاسیک، فناوران و هنرمندان بزرگ در تلویزیون و صنعت چاپ نیز اضافه شدند؛ در ادامه در رسانههای نوین بعد تعاملی بودن نیز اضافه میشود، اینکه در زمان ارسال یک کاربر، کاربر در حال دریافت هم است، باعث ایجاد پیچیدگیهایی در رسانهها شده است.
وی افزود: مهمترین حوزه یک پیام، ارسال و دریافت آن است. در دوره جدید نیز فرهنگ و اثرگذاری بر فرهنگ از مسائل مهم است؛ مهمترین بعد فرهنگ نیز دین است که رسانهها بر عمق و دامنه آن اثر گذارند. در بعد شناختی، معرفتی و ادبیات نظری جدید نیز، سازوکار و چالشهای این رسانهها، برای دین و فرهنگ، امکانات و فرصتهایی ایجاد میکنند، زیرا در آیندهنگری فقر علمی وجود دارد.
دبیر علمی همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» تصریح کرد: از سال گذشته همایشی برای ارتباط میان سه بعد مهم دین، فرهنگ و رسانههای نوین و فقر میان این سه حوزه برنامهریزی و پس از فراخوان، ۱۵۳ مقاله کامل در دبیرخانه همایش دریافت شد که از این تعداد و پس از داوری، ۹۳ مقاله بهعنوان مقالات پذیرفتهشده در همایش انتخاب شدند که ۴۱ مقاله طی دو روز در قم و تهران در قالب ۱۰ نشست تخصصی ارائه خواهد شد و مابقی مقالات نیز از طریق کتاب مقالات همایش در اختیار جامعه علمی کشور قرار میگیرد.
انتهای پیام