کد خبر: 4305967
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۳
حجت‌الاسلام مهاجرنیا:

تفسیر سیاسی قرآن از برکات انقلاب اسلامی است

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: در گذشته تفسیر قرآن اغلب به ترجمه تحت‌اللفظی محدود می‌شد، اما به برکت انقلاب اسلامی دانش‌های جدیدی به روی ما گشوده شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تفسیر سیاسی قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دویست و هفتاد و پنجمین نشست از سلسله کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع «گفتمان مقاومت» که به همت قرارگاه فرهنگی طلوع مهر، اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم، امروز، 29 شهریورماه در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت تفسیر سیاسی قرآن کریم اظهار کرد: در گذشته تفسیر قرآن اغلب به ترجمه تحت‌اللفظی محدود می‌شد، اما به برکت انقلاب اسلامی دانش‌های جدیدی به روی ما گشوده شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تفسیر سیاسی قرآن است.

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به اینکه برای درک عمیق سوره‌ای مانند سوره فتح، باید جریان‌های سیاسی و اجتماعی آن را به‌درستی بشناسیم، گفت: چهار جریان اصلی سیاسی در این سوره بیان شده، اولین و مهم‌ترین جریان، جریان مؤمنان است یعنی کسانی که با تمام وجود به حکومت، رهبری و توحید اعتقاد دارند و وفادارانه پای کار نظام اسلامی ایستاده‌اند، این‌ها ستون‌های اصلی مقاومت هستند.

وی افزود: جریان دوم، منافقان هستند؛ کسانی که ظاهر و باطنشان یکی نیست، به زبان ادعا همراهی می‌کنند، اما در پشت صحنه با دشمنان همکاری کرده و علیه نظام اسلامی توطئه می‌کنند. جریان سوم، مشرکان هستند که دشمنان قسم‌خورده حکومت اسلامی محسوب می‌شوند؛ همان‌طور که در زمان پیامبر(ص)، مشرکان مکه و برخی یهودیان با تمام وجود در مقابل اسلام ایستادند، جریان چهارم نیز مخلفین هستند یعنی کسانی که از حضور در عرصه‌های حساس مانند جبهه و جنگ خودداری می‌کنند و به‌عنوان شهروندان غیرفعال شناخته می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تحلیل جریان «مخلفین» براساس آیات ۱۱ تا ۱۶ سوره فتح تصریح کرد: قرآن کریم به دقت این جریان را تحلیل می‌کند، این‌ها کسانی هستند که برای عدم حضور در جبهه، بهانه‌هایی مانند مشغله‌های کشاورزی و دامداری می‌آورند، در حالی که مشکل اصلی آن‌ها، ضعف اعتقادی و عدم باور به ربوبیت و قدرت خداوند است.

مهاجرنیا ادامه داد: این گروه تصور باطل داشتند که پیامبر(ص) و مؤمنان از این سفر جنگی باز نخواهند گشت. این تصور ناشی از عدم ایمان واقعی به خدا و رسولش بود، آن‌ها با تمسخر از پیامبر(ص) می‌خواهند برایشان استغفار کند، اما قرآن نیت واقعی و نفاق درونی آن‌ها را افشا می‌کند، این جریان گرایش شدیدی به منافقان دارد و هر چند ظاهراً مسلمان است، اما در بزنگاه‌ها جامعه اسلامی را تنها می‌گذارد.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با مقایسه جریان مخلفین و مؤمنان، بر نقش محوری مؤمنان در ساختار حکومت اسلامی تأکید کرد و گفت: حکومت اسلامی برای برنامه‌ریزی و حرکت رو به جلو، باید بر روی مؤمنان یعنی شهروندان درجه یک خود، حساب باز کند، امروزه ما با مفهوم «دولت ـ ملت» مواجهیم که در آن اقلیت‌های دینی و حتی مخالفان نظام نیز به‌عنوان بخشی از ملت، حقوق شهروندی دارند و نمی‌توان به سادگی صدر اسلام با آن‌ها برخورد کرد، این شرایط، اهمیت نقش مؤمنان را دوچندان می‌کند.

وی افزود: این مؤمنان هستند که ثبات ایجاد می‌کنند، موتور محرکه توسعه جامعه هستند و در برابر تفرقه، به‌دنبال وحدت و همگرایی هستند، کسی که نفوذی و به‌دنبال تفرقه است، قابل اتکا نیست. این مؤمنان هستند که پای صندوق‌های رأی می‌آیند، در جبهه‌ها حضور می‌یابند و نظام را با تمام وجود قبول دارند.

مهاجرنیا ضمن تشریح ویژگی‌های مؤمنان براساس آیات سوره فتح بیان کرد: این جریان ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد؛ آن‌ها ایمان و آرامش قلبی(سکینه) دارند، با خدا بیعت کرده و بر عهد خود وفادارند، صادق، فداکار و ایثارگرند، در برابر کفار شدید و محکم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» و در میان خود رحیم و مهربان «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» هستند.

وی اضافه کرد: اهل عبادت، رکوع و سجود بوده و معنویت، زیربنای جهاد و مقاومت آن‌هاست. این‌ها ترس و خوفی به دل راه نمی‌دهند و تعصبشان بر پایه تقواست، نه جاهلیت. قرآن در آیه پایانی سوره، رشد و بالندگی آن‌ها را به گیاهی تشبیه می‌کند که از جوانه‌ای ضعیف به ساقه‌ای محکم و استوار تبدیل می‌شود و خداوند به این گروه که پای کار مقاومت ایستاده‌اند، وعده مغفرت و اجر عظیم داده است.

انتهای پیام
captcha