به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه در نهمین نشست از دوازدهمین دوره کرسیهای آزاداندیشی با عنوان «نظریه مشارکت در نظام مردمسالاری دینی» که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر، امروز، ۱۳ مردادماه بهصورت حضوری و مجازی در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: جامعه مثل مِلک مُشاع همه شهروندان است و همه باید در ملک خود اعلام حضور، مشارکت و کمک کنند تا سرنوشت به درستی تعیین شود. فرایندهای متعددی انجام میشود که این تعیین سرنوشت محقق شود. انسانها وقتی در جامعه زندگی میکنند، باید نظام زندگی و سبک زندگیشان را انتخاب کنند؛ در غیر این صورت، در یک نظام پادشاهی یا دیکتاتوری مثل زمان شاه، چیزی بر آنها تحمیل میشود و حق مشارکت و نقشی نخواهند داشت. اگر میخواهند نقش داشته باشند، باید در همه عرصهها حضور خود را نشان بدهند.
وی افزود: مشارکت در تعیین سرنوشت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند حضور فعال مردم در همه عرصهها است، انقلاب اسلامی ایران نمونهای از مشارکت مؤثر مردم در تعیین سرنوشت خود بود، اما برای حفظ و ادامه این مشارکت، نیازمند بازسازی و تطبیق الگوهای تاریخی با شرایط امروزی هستیم تا بتوانیم به اهداف و آرمانهای انقلاب دست یابیم.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی با دو الگوی مشارکتی مواجه بود، الگوی تاریخی اسلامی و الگوی مشارکت غربی. الگوی غربی، با تجربه 200، 300 ساله در دنیای امروز موفقیتهایی داشته است، اما استفاده از این الگو نیازمند بازسازی و تطبیق آن با مبانی دینی و ملی ماست.
وی افزود: قانون اساسی ایران ترکیبی از اصول اسلامی و اصول مشارکت مردمی است. در این قانون حاکمیت از آن خداست و مردم حق انتخاب دارند. این اصول در قانون اساسی ثابت و غیرقابل تغییر هستند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران براساس این ترکیب نوشته شده است و اصولی چون توحید، امامت، نبوت و معاد را در کنار اصولی چون حاکمیت مردمی و انتخابات قرار داده است.
مؤلف کتاب آیندهپژوهی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی نیاز به الگو داشت که هم با مبانی دینی و هم با عقلانیت امروز سازگار باشد. الگوی قدیمی متناسب نبود و الگوی بشر امروز نیز نیاز به بازسازی داشت. بنابراین، انقلاب اسلامی باید الگویی ترکیبی ایجاد میکرد که هم مبانی دینی و هم مدنیت جدید را رعایت کند.
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام خمینی(ره) توانست ترکیبی زیبا و شاهکاری از جمهوریت و اسلامیت ایجاد کند. این ترکیب در طول تاریخ بینظیر است و شاید هیچکس نتواند در آینده نیز چنین ترکیبی را ایجاد کند. واکنشهای شدیدی نسبت به تلاش برای مدرن کردن مسائل دینی و دینی کردن مفاهیم مدرن وجود دارد، اما امام راحل توانست با تدبیر جمهوریت را با اسلامیت ترکیب کند.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری هم بیان کردهاند که این ترکیب جمهوریت و اسلامیت، یک ترکیب سنجاقی نیست بلکه فتوا روی آن رفته و عین دین شده است. جوهره جمهوریت و مردمسالاری دینی، دینی است و این یک شاهکار بزرگ است.
مهاجرنیا اضافه کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد و ملت به آن رأی دادند، اما در مرحله تولید دانش دینی برای اجرای این قوانین، ما دچار کمبود هستیم. فقه سیاسی باید به ما آموزش دهد که چگونه براساس شریعت و اصول دینی مشارکت کنیم و انتخابات برگزار کنیم و افراد اصلح را انتخاب کنیم.
وی گفت: مقام معظم رهبری همواره مردم را به مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود تشویق کردهاند. حضور مردم در صحنه انتخابات و مشارکت آنها در تصمیمگیریهای کشوری اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
مهاجرنیا تصریح کرد: آیات قرآن به ما میگوید که باید در خوبیها و زیباییها با هم مشارکت کنیم. یکی از این خوبیها، حاکمیت خدا روی زمین است که مردم دست به دست هم داده و این حاکمیت را ایجاد کردهاند. اما این آیات نیاز به تفسیر دارد که باید به دانش تبدیل شود. از این آیات باید درسهای زندگی را استخراج کنیم و بگوییم چگونه در جامعه «تعاونوا علی البر و التقوی» کنیم. این دانش هنوز تولید نشده است.
وی اظهار کرد: در اوایل انقلاب، انتظار این بود که مجلس علاوه بر تصویب مواد و تبصرهها، دانش قوانین را نیز تولید کند. فقهای بزرگ و مجتهدین به مجلس رفتند تا این دانش را تولید کنند، اما مجلس به سمت تصویب قوانین و آییننامهها رفت و تولید دانش را انجام نداد. شورای نگهبان نیز میتوانست بخشی از این کار را برعهده بگیرد، اما تنها به بررسی مطابقت قوانین با قانون اساسی و شرع اکتفا کرد. این نقیصه بزرگ هنوز وجود دارد که الگوی مشارکت ما تبیین نشده است و نیاز به نظریهپردازی در حوزه مشارکت داریم.
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: در دموکراسیهای غربی، مردم ابزار دست نخبگان هستند ولی دین اسلام به مشارکت فعال و مسئولیتپذیری همه افراد جامعه تأکید دارد؛ یعنی همه باید در صحنه حضور داشته باشند. برخی از مردم در تصمیمگیریها منفعل هستند و باید آموزش ببینند تا به مشارکت فعال دست یابند. برای این کار نیاز به آموزش و تولید دانش دینی داریم تا مردم مشارکت فعال و مسئولانهای داشته باشند و بازیچه دست نخبگان نشوند.
وی افزود: الگوی ترکیبی جمهوری اسلامی که امام راحل آن را ایجاد کرد، اکنون به یک امر بسیط تبدیل شده است. این الگوی ترکیبی توانست عقلانیت مدرن را با عقلانیت دینی جفت و جور کند و تبدیل به یک مسئله دینی، بومی، ملی و الگوی اسلامی ایرانی شود. بعد از ۴۵ سال تجربه جمهوری اسلامی، باید این تجربیات را به علم تبدیل و نظریهپردازی کنیم. تجربههای ما باید در کتابها نوشته شوند و بهعنوان علم معرفی شوند. باید تجربه ۴۵ ساله جمهوری اسلامی را بازخوانی کنیم و به علم تبدیل کنیم. این دانش به مسئولان جدید منتقل شود تا براساس آن عمل کنند.
مهاجرنیا اظهار کرد: مردم حقوقی دارند مانند حق حیات و آزادی که باید در جامعه اسلامی تأمین شود. در مقابل، وظایفی نیز دارند مانند مشارکت در نظام اسلامی، نصیحت، امر به معروف و هر کاری که برای پیشرفت نظام اسلامی از دستشان برمیآید.
وی در ادامه گفت: در خطبه ۴۵ نهج البلاغه، حضرت علی(ع) به عثمان بن حنیف فرمودند که قدرت ابزار است و هدف نیست. این قدرت امانت الهی است و نباید بهعنوان بهرهبرداریهای شخصی استفاده شود. مسئولان باید درک کنند که مسئولیت آنها الهی است و قدرت فقط وسیلهای برای رسیدن به سعادت مردم است. این آموزش باید به مسئولانی که در مناصب مختلف قرار میگیرند، ارائه شود.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ساختارها و نظامات کشور باید تبدیل به فرهنگ عمومی شوند. مشارکت باید ریشه در فرهنگ عمومی داشته باشد تا فعال و پویا باشد. رابطه و پیوند میان دولت و ملت باید بخشی از فرهنگ شود. قانونها نباید با زور پلیس و کنترل، اجرا شوند بلکه باید به فرهنگ عمومی تبدیل شوند.
وی گفت: ملت باید همانطور که از خانواده خود دفاع میکنند، از هویت ملی و نظام سیاسی خود نیز دفاع کنند. تعلق شهروندان به کشور باید بهگونهای باشد که با تمام قدرت پای کشور و نظامشان بایستند. اطاعت از نظام جمهوری اسلامی باید تبدیل به فرهنگ شود. این اطاعت نباید با زور قانون باشد بلکه باید با رغبت و از روی نصیحت و خیرخواهی انجام شود. مردم باید ناصح و خیرخواه دولت و حاکمان باشند و به جای تخریب، نصیحت کنند و پیشنهادات سازنده ارائه دهند.
مهاجرنیا افزود: امام علی(ع) در خطبه ۱۶ و عهدنامه مالک اشتر بر اهمیت خیرخواهی و نصیحت مردم به حکومت تأکید کردند. این رویکرد باید در نظام جمهوری اسلامی نیز بهکار گرفته شود تا مردم و مسئولان با همکاری و خیرخواهی به سعادت جامعه برسند. ما باید با خیرخواهی به سمت اصلاح و درست کردن رفتارها برویم. امر به معروف و نهی از منکر از جمله وظایف اساسی ماست که باید انجام شود و متأسفانه امروزه کمتر به آن پرداخته میشود.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم تا رابطه میان دولت و مردم را تقویت کنیم. مشارکت زمانی مؤثر است که وحدت و هماهنگی وجود داشته باشد، وگرنه اختلافات و تفرقه به جنگ و نزاع منجر میشود. دولت باید پاسخگو باشد، اما مردم نیز باید احساس مسئولیت کنند. تکتک شهروندان باید وظیفه خود را در قبال جامعه و نظام اسلامی درک و به آن عمل کنند. هر فرد باید مسئولیت خود را در قبال جامعه بپذیرد و از انجام اعمال ناپسند خودداری کند. اختلاس، دزدی و فساد به نظام اسلامی ضربه میزند و هر فرد باید در قبال این مسائل پاسخگو باشد.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمودند که مردم ایران از مردم زمان رسولالله(ص) و سیدالشهدا(ع) برتر هستند، افزود: مشکلات اقتصادی و گرفتاریها نباید مردم را از پای دربیاورد. اگر دنبال تقویت نظام هستیم، باید به دولت کمک کنیم تا به وضعیت اقتصادی و اجتماعی سامان دهد و مردم با ثبات قدم پشت سر نظام قرار داشته باشند. ما باید با تقویت ایمان و حمایت از جوانان، مانع از پیوستن آنها به دشمن شویم. کمک به جوانان برای یافتن شغل و حل مشکلاتشان، نقش مهمی در تقویت نظام دارد.
مهاجرنیا یادآور شد: مشارکت در سه عرصه بینش، ساختارها و رفتارها باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود. تجربه ۴۵ ساله جمهوری اسلامی باید بازسازی شده و به یک الگوی نظری تبدیل شود تا بتوانیم آن را بهعنوان مبانی و نظریات خود مطرح کنیم. با توجه به این موارد، امیدواریم بتوانیم این مباحث را پیش ببریم و الگوی مردمسالاری دینی را تقویت کنیم.
انتهای پیام