به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیتالله سیدمحمد مهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه قم، در سخنرانی شب هشتم محرم در حرم مطهر بانوی کرامت، با اشاره به دستهبندی افرادی که در اطراف پیامبر(ص) بودند، اظهار کرد: سابقون و افرادی که از سابقون تبعیت میکنند جایگاهشان بهشت است و افرادی که نفاق داشتند هم قطعاً وارد جهنم خواهند شد، دسته چهارم افرادی هستند که ایمان دارند ولی گناهانی هم مرتکب شده بودند و به گناهان خود معترف بودند که خدا با رحمت و مغفرت با آنها برخورد خواهد کرد.
وی دسته پنجم را «مُرۡجَوۡنَ لِأَمرِ ٱللَّهِ» دانست و گفت: این دسته افرادی هستند که امر الهی نسبت به آنها به تأخیر افتاده؛ در روایات بیان شده که این افراد کسانی هستند که قبل از اسلام آوردنشان خطاهای خیلی بزرگی داشتند و مانند قاتل حمزه سیدالشهدا با پیامبر(ص) درگیر شدند و صدمات بزرگی زدند ولی بعد به تدریج مسلمان شدند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اسلام اعمال قبل از مسلمان شدن انسان را جبران میکند، افزود: اگر کافری در زمان کفر خود نماز نخوانده است لازم نیست بعد از اینکه اسلام آورد نمازهای خود را قضا کند ولی اگر مسلمان نماز نخواند باید نمازهای خود را قضا کند.
وی با بیان اینکه هر گناهی توبه مناسب با خود را دارد، گفت: برخی با اینکه خطاهای بزرگی انجام میدهند ولی تدارک درستی هم میکنند تا آن گناهشان را جبران کند؛ امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «توبه واقعی این است که انسان نسبت به گذشته واقعاً پشیمان و نسبت به آینده مصمم بر ترک باشد، حقوق الهی را پرداخت کند و اگر حق مردم را ضایع کرده آن را جبران میکند، سپس همانطور که لذت خطا و گناه را چشیده سختی عبادت را به خود بچشاند و در نهایت گوشتهایی که از لذت حرام بر تنش روییده را با غصه آب کند تا پوست به استخوان بچسبد و از نو گوشت بروید.»
میرباقری بیان کرد: افرادی که گناهان بزرگ داشتهاند خدای متعال نسبت به آنها امر به مغفرت نداده تا ببیند در آینده چطور عمل میکنند و آیا تدارک آن گناهی که انجام دادهاند را میکنند، یا خیر؛ در روایت است که همانطور که خدا حکم آنها را به تأخیر انداخته شما هم در مورد آنها قضاوت نکنید.
وی با اشاره به جریان حرکت پیامبر(ص) به سمت مکه و پیمان صلح حدیبیه اظهار کرد: خدای متعال در سوره فتح اشاره میکند به وقتی که نبی اکرم میخواستند حرکت کنند، حضرت رؤیای صادقهای دیدند که حضرت با اطرافیان خود در حال طواف کعبه هستند، بنابراین حضرت فرمودند: «این سفر، سفر جنگی نیست، بنابراین سلاح برندارید این سفر، سفر حج است»؛ پس از این، عدهای با حضرت آمدند و عدهای هم نیامدند که قرآن از آنها تعبیر به مخلفون یعنی جا ماندهها یاد کرده است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: وقتی حضرت با پیروزی به مدینه برگشتند افرادی که همراه پیامبر(ص) نرفته بودند جلو آمدند و عذرخواهی کردند که ما را ببخشید ما زن و فرزند داشتیم و ماندیم از آنها دفاع کنیم ولی خدای متعال میفرماید: «اگر خدا در باب شما چیزی اراده کند مگر میتوانید تقدیر خدا را عوض کنید؟ شما دروغ میگویید بلکه به این خاطر نیامدید که طرح پیامبر را شکست خورده میدانستید و سوء ظن به پیامبر داشتید.»
وی گفت: خدای متعال میفرماید: «اگر میخواهید توبه شما پذیرفته شود یک جنگ سنگین پیش میآید که باید با دشمنانی که تواناتر هستند بجنگید و اگر با جدیت به میدان آمدید خدا آنجا توبه شما را قبول میکند و تدارک خطای قبلی شما میشود ولی اگر دوباره پشت کردید دچار رنج و عذاب الهی میشوید.»
میرباقری با بیان اینکه صحنه امتحان الهی بازیچه نیست که همواره تکرار شود و برخی همواره اشتباه کنند، بیان کرد: هر خطایی تدارک خود را میخواهد و اینکه خدا درباره برخی حکم نکرده به خاطر این است که خطای بزرگی انجام دادهاند و باید جبران کنند و امتحان پس دهند.
وی با بیان اینکه «مُرۡجَوۡنَ لِأَمرِ ٱللَّهِ» خطاهای بزرگی داشتند و برای توبه باید خطای بزرگ خود را جبران کنند، افزود: اگر آبروی یک مؤمن را بردهایم توبه به تنهایی کافی نیست و باید در مجلس دیگری آبروی خود را بگذاریم و همان فرد را تکریم کنیم تا جبران شود و خدا توبه انسان را بپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: به فاصله چند آیه خدای متعال داستان جنگ تبوک را ذکر میکند که یک عده مخلفون شکل گرفتند؛ در جنگ تبوک حضرت لشکرکشی کردند به روم شرقی و خیلی هم حضرت فرصت ندادند که تدارک سفر ببینند تا لشکر به سختی بیفتند و در این سختیها ساخته شوند و بتوانند از اسلام دفاع کنند؛ ولی دو دسته خطاکار در این جنگ بودند که یک عده از ابتدا همراه پیامبر نشدند و یک عده هم بعد از اینکه همراه پیامبر حرکت کردند در نیمه راه تردید کردند و پا پس کشیدند ولی بعد به اشتباه خود پی بردند و دوباره برگشتند و توبه کردند.
وی با بیان اینکه توبه این دو گروه با هم متفاوت بود، اظهار کرد: گروهی که ابتدا با حضرت حرکت کردند و در مسیر لغزش داشتند و متوجه لغزش خود شدند به محض اینکه برگشتند و اظهار ندامت کردند خدا توبه آنها را پذیرفت ولی آن گروهی که از ابتدا نیامده بودند به خاطر خطای بزرگتری که انجام داده بودند خداوند میفرماید: «به قدری پشیمان شدند که زمین به آنها تنگ آمد و خودشان هم نمیتوانستند خود را تحمل کنند ولی در عین حال هیچ پناهی برای خود جز خدا نمیدیدند، بنابراین خدا پس از این سختیهایی که کشیدند باب توبه را به روی آنها باز کرد و توانستند تدارک کنند و به پیامبر ملحق شوند.»
انتهای پیام